Ford Focus

Her kan snakkes om andre bilrelaterede ting - andre mærker, modeller, værkstedsudstyr, dæk osv osv.
Post Reply
BDS
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Year: 2006
Model?: Focus mk2 2007 TDCI 136 hk
Fuel: Diesel

Ford Focus

Post by BDS » Tue 5. May 2020 23:11

Hey

Nogen her inde der har noget erfaring med Ford Focus mk2 (2007) 2,0 TDCI?

Har lige købt en Giha model pænt udstyret med bl.a. Xenon, Sony-anlæg, auto nedblænd bakspejl, regnsensor mv.

Kan det passe at det er en PSA-motor der ligger i den, det er jo en 2,0 TDCI, men syntes ikke den er magen til min 2,0 TDCI i mondeoen mk3 og hvis det er en PSA har den vel tandrem?

Da jeg købte den viste jeg dog at den havde nogle fejl:
1) Defekt udstødning (potte midt under bil).
2) Rust - begge forskærme skal skiftes.
3) Defekt klimakompressor (tror det er den der larmer - lyden forsvinder når man slukker klima) men tror det er koblingen der skal justeres. Kan se at når jeg slår klima fra stopper koblingshjulet men kort efter forsøger det at dreje rundt og der kommer lidt støj.

Ellers ser den fin ud i forhold til alder

Smid gerne pros/cons på vognen og hvis der er noget jeg bør være opmærksom på...
/BS

superpjok
VIP Medlem
VIP Medlem
Model?: C-max 2.0 TDCI 136HK.

Re: Ford Focus

Post by superpjok » Wed 6. May 2020 06:35

Hej!
Det er en PSA motor 2.0 HDI. Den har tandrem. Det skal du ikke være ked af. Det er en stærk motor hvis man passer den :D
Svaghed dobbelmassesvinghjulet... som på så mange andre.
mvh
BDS
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Post by BDS » Sat 9. May 2020 12:25

superpjok wrote:
Wed 6. May 2020 06:35
Hej!
Det er en PSA motor 2.0 HDI. Den har tandrem. Det skal du ikke være ked af. Det er en stærk motor hvis man passer den :D
Svaghed dobbelmassesvinghjulet... som på så mange andre.
mvh
Okay - tak for info.
Tænkte jeg kunne finde et rep kit for kompressorkobling, men det er ikke lige til - så tror det bliver en brugt kompressor ved en hugger.
/BS
superpjok
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by superpjok » Sat 9. May 2020 17:38

BDS
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Post by BDS » Thu 14. May 2020 23:22

Tak for det Superpjok :idea:
Jeg købte en brugt som jeg desværre ikke har fået monteret endnu.
Jeg havde eller fået klima-systemet tømt men da jeg holder for at vil åbne port til at komme på lift stopper jeg motoren og 30sek senere da jeg vil starte vil den ikke :o
Det lyder som om der er lidt strøm, fordi starter næsten ikke tørner. Jeg sætter booster på men det hjælper ikke. :?

Jeg kan måle spænding fra batteri til starter og der er strøm på batteri.
Jeg rengør og tjekker stel forbindelser, men det hjælper ikke.
Jeg kan måle spænding fra batteri til starter, men med et drop til 6 volt når jeg forsøger at starte og det er ikke nok til at tørne starter.
Jeg prøver nogle gange og skal indrømme at jeg nok holder nøglen i pos 3 lidt for længe hvilket gør at sikring der sidder på kablet fra batteri til starter og videre til generator springer. Problemet er at man kan ikke se den er sprunget (så jeg ved det faktisk ikke endnu), så nu klikker startrelæ kun og jeg er ved at blive sindssyg. :x :x

Nå jeg køber en anden starter og får den monteret, men selvfølgelig stadig kun klik fra starterrelæ.
I al min frustration tjekker jeg sikringer, relæer, stik, stel og tager også nogle multistik af og på. :roll:

Som sagt så går der en ledning (eller faktisk to den anden går til sikringsboks) til starter og videre til generator, de to er delt lige efter + pol.
Lige efter polen sidder der en klump som er en kraftig sikring, den er i ét med kabel dækket med en plastikkappe (så man skal have hele kabel fra generator - starter - + pol og minus pol til stel). Den har ikke været brændt helt over og kunne derfor godt give strøm, men så snart der kom belastning på kom der ikke nok
Et nyt kabel koster kassen - så det bliver et brugt (ikke købt endnu) men venter lige lidt endnu (bruger en svejsetang til at skabe forbindelse).
FORDI anti theft - nu af en eller anden grund er aktiveret (kode 6) og den skriver engine fault, ESP fault og en mere (mener det er noget med styretøj) men tænker jeg da bare sætter OBD-stikket i og tjekker, men nej.
FORScan kan ikke komme i kontakt med PCM/ECU, PATS eller noget andet. Forsøgte også med ELMconfig men siger også fejl. Der er ingen kontakt på CANbus eller der må være en fejl på CANbus men kan bare ikke lige regne ud hvor jeg skal lede. Jeg har fundet ud af at CANbus ledningerne starter/ender i hver side af bilen ved bunden af A-stolpen, der sidder et multistik i hver side med de snoede ledninger.
Jeg er ikke nogen ørn til det med det elektriske så hvis nogen har gode råd med vejledning, er de kærkommen. Men må nok se i øjnene at hvis jeg vil have bilen ud at køre må den til en mekker der ved noget om det elektriske, men tænker det kan tage lang tid med fejlfinding så ville gerne selv hvis muligt.

Har set/hørt at der kan være fejl i instrumentbordet (speedometer) der kan give problemer, men ved ikke om det er tilfældet her, for nok er instrumentcluster på CANbus, men fejl på speedometer kan vel ikke give CANbus problemer?

Så skal have en plan for hvor jeg skal starte eller et tip til en billig e-mekker i det nordjyske. Hvis jeg kan få fikset fejlen på CANbus burde jeg kunne fikse anti theft med FORScan ikke :?: :?:

Beklager den lange smøre…
/BS
superpjok
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by superpjok » Fri 15. May 2020 06:42

Hej!
Så får du til gengæld et kort svar..
Start med at tjekke om der er strøm på ben 16 i obd-porten. Hvis der ikke er så får du ikke kontakt..
mvh
BDS
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Post by BDS » Fri 15. May 2020 23:32

Opdatering:

Bilen fik lov at stå uden strøm på fra torsdag aften og til fredag middag.
Jeg gik i gang med at tjekke alt jeg havde pillet ved (på bilen :lol: ) for at sikre mig at jeg ikke havde overset noget.
I motorrum havde jeg haft multistik af, jeg åbnede kassens bagside og kunne se at nogen har været ved at sammenføje nogle ledninger (ved ikke om det skal være sådan?), de var samlet fint med metal klemmer men de var "isoleret/skærmet" med gaffatape (burde vel have været med krympeFlex. Nå jeg pillede gaffatape af, ren-gjorde og gav det en gang isolerbånd.
Under Batterikassen var der en stel der var helt grøn, selv på undersiden - desuden var der maling mellem karrosse og forbindelsen. Det fik med lidt sandpapir og på igen.
Ledning fra batteri - starter og generator har jeg skiftet og stelledning fra batteri når jeg nu var igang.

Fik strøm på og bilen startede :D :D

Happy days :P

MEN var lige ude her til aften og skulle tjekke hvilke skærme jeg skulle bestille (med eller uden hul til blinklys) og ville lige starte, bare for at være sikker.
Den var næsten lige som da det lød til at den manglede strøm og ikke ville starte. Jeg prøvede nogle gange og pludselig kom den i gang.
Nå men ladelampe eller batteri lampen lyser nu og der er en rød lampe der lyser (ingen motor lampe). Jeg havde ingen PC med så kunne ikke læse fejlkoder (bliver i morgen) men læste dem fra Odometer og der var to DTC fejl: E510 og D900. Den første er pga manglende forbindelse til PCM, så jeg formoder at det er fordi der ikke har været forbindelse tidligere. Den anden er jeg ikke helt sikker på men må se hvad FORScan siger i morgen.

Men grunden til at den ikke vil starte har jeg læst mig til kan være fordi der er luft i brændstofsystemet, tidligere i dag da den havde været i gang så jeg faktisk en luft bobbel i en af slangerne.
Nogen nævner at der kan være problemer med filterkassen eller tilslutningerne der til så det bliver også tjekket i morgen.

Håber den kommer til at virke for Mondeoen bliver måske solgt på mandag og så skulle Focusen gerne være ok. :roll:
/BS
superpjok
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by superpjok » Fri 15. May 2020 23:49

Hej!
Mener at D900 betyder at strømmen har været afbrudt...
mvh
BDS
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Post by BDS » Sat 16. May 2020 21:46

Opdatering:

Grunden til at ladelampe lyste var at remmen til generator var sprunget. Grunden til det var at airconpumpen som jo skulle skiftes havde sat sig fast og brændt remmen over.
Havde købt en ny da jeg købte airconpumpen, begge dele er nu monteret. Nu mangler der bare at komme væske på systemet (er bestilt til tirsdag) :)

Grunden til at den lille røde lampe lyser tror jeg er pga en defekt kontakt til motorhjælmen, den siger at "bonnet open" men den er lukket helt ned. Så må se om det er noget jeg kan fikse eller der skal en ny lås til motorhjælmen.

Ellers kører den fantastisk - er godt nok noget mere stiv i det end Mondeoen, men har ikke brug forså stor en bil.
/BS
superpjok
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by superpjok » Sun 17. May 2020 09:37

Hej!
På min Focus C-Max kan man frakoble alarm på kølerhjelm via Forscan. Kræver måske udvidet licens. Den kan du få gratis i 2 mdr. Se deres hjemmeside.
Den lille røde lampe lyser v alle fejl, også døre mv.
mvh
Post Reply