Prob med tomgang

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2001 - 2007 (også kaldet MK3)
Post Reply
djnoise
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Year: 2002
Model?: ford mondeo mk3 2.0 st

Prob med tomgang

Post by djnoise » Fri 1. May 2020 17:39

Hej alle. Jeg har et problem med min Mondeo mk3. 2.0 16 v fra 2001. Når den er varm hugger ved lidt gas og i tomgang svinger den ned til 200 omdr. Og nogle gange dør den i tomgang. Jeg kørt test på den.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Truckeren
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2003
Model?: Mk3, 2003, 2,0 St.car. 145 Trend

Re: Prob med tomgang

Post by Truckeren » Tue 19. May 2020 11:38

Jeg havde det samme problem indtil for nyligt efter at have frakoblet batteriet. Jeg har så efterfølgende fundet ud af at ECU'en bliver nulstillet hvergang man kobler batteriet fra. Den vil så sætte sig normal igen efter en længere køretur. Min har indstillet sig igen til normal tomgang efter at have kørt en længere tur på ca. 150 - 200 km. Nu er der ingen problemer med tomgangen som normalt er på ca. 750 omdr. I starten gik min motor ud - især i sving og en dag skulle jeg i et højre sving ind på grus vejen her og hamrede ind i et mindre træ/busk på hjørnet og smadrede min forkofanger's venstre hjørne med runde tågelygter da servostyringen satte ud.

Nhå, pyt, tough shit - tænkte jeg og tog så op til min lokale hugger og fik fat på en "ny" sølv grå kofanger med de trekantede tågelygter. Jeg skilte den ad og omfarvede den til min bil's mørke blå "State Blue" farve. Der skulle osse en ny venstre inderskærm på da den osse var delvist ødelagt. Så nu er alt klaret og monteret og det ser hamrende godt ud nu og tomgangen er nu meget stabil igen.
Mvh.

Truckeren "Spooky.X©" ;)

Ford Mondeo 2,0 16V 145 Trend Stc. 04.2003 (State Blue Metalik)
m/ både JydeKrog, LED Angel Eyes og LED lys over alt (næsten da!).
Truckeren
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2003
Model?: Mk3, 2003, 2,0 St.car. 145 Trend

Re: Prob med tomgang

Post by Truckeren » Fri 10. Jul 2020 14:21

Forresten, det kan osse godt være dit gasspjæld som er slidt. Jeg har oplevet det selv og måtte op til hukkeren for at finde et "nyt" gasspjæld, og det hjalp gevaldigt. Det viste sig at der i gasspjældet er en tætnings ring (så at sige) på spjældet som ikke var tæt. Den "nye" var perfekt og derefter kunne den holde en fuldstændig stabil tomgang.
Mvh.

Truckeren "Spooky.X©" ;)

Ford Mondeo 2,0 16V 145 Trend Stc. 04.2003 (State Blue Metalik)
m/ både JydeKrog, LED Angel Eyes og LED lys over alt (næsten da!).
Post Reply