Automatisk start/stop funktion og batteri som aflader

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2014 - (også kaldet MK5)
Post Reply
torsj
Junior Medlem
Junior Medlem
Year: 2017
Model?: ST-Line 2.0 TDCi 180 stc. aut.
Fuel: Diesel

Automatisk start/stop funktion og batteri som aflader

Post by torsj » Sun 22. Dec 2019 17:23

Hej.
Jeg har en Mondeo ST-Line 2.0 TDCi 180 HK stc. aut. fra 10/17 som har kørt 28.000 km og har voldt en del kvaler.
Jeg købte bilen i juni 2019, hvor den havde kørt 11.000 km.
Den automatiske start/stop funktion virkede ikke ret længe, faktisk holdt den op med at virke dagen efter jeg havde købt bilen. Da jeg henvendte mig hos den aut. Ford forhandler, hvor bilen var købt, fik jeg en forklaring om at hvis man brugte klimaanlægget, lyset, sædevarmen mm, ville den automatiske start/stop funktion ikke virke, da nye biler ikke måtte lade mere på batteriet, end til at opretholde et minimum af strøm iht. en eller anden EU lov. Det syntes jeg var noget sludder, da jeg kender mange andre bilmodeller, hvor det virker uanset hvor meget klimaanlæg mm. der er i drift. Jeg fik den besked, at det var der ikke noget at gøre ved...

Efter et par måneder var der en weekend, hvor jeg ikke havde været ude at køre, og da jeg kom ud mandag morgen var bilen totalt død for strøm. Jeg måtte åbne den med nøgle, og den ville selvfølgelig ikke starte. Jeg satte min lader på, og efter en times tid fik jeg startet bilen, og kørte på værksted. Her konstaterede de, at den ladede fint, men det batteri der sad i bilen var en forkert type der ikke var beregnet til biler med automatiske start/stop funktion. De skiftede batteriet uden beregning, og jeg kørte igen - nu virkede den automatiske start/stop funktion igen - et par timer.

For en måneds tid siden havde bilen igen stået weekenden over uden at køre, og mandag morgen var den igen død som en sild. På med laderen og på værksted. De målte på bilen, og den ladede fint, og der var ingen afladning at spore.

HMM. Jeg tænkte så, at det eneste eksterne strømforbrug jeg har, er min mobil der ligger i midterkonsollen og er forbundet med et kabel til USB stikket dernede for at kunne anvende Android Auto på bilens skærm. Normalt lader jeg kablet sidde i stikket, når jeg tager min mobil og forlader bilen - jeg tænkte jo, at når telefonen ikke er forbundet, er der vel heller ikke noget forbrug? Da værkstedet havde målt om der var afladning, sad stikket ikke i, det havde de trukket ud.

Nu har jeg kørt i et par uger uden at lade kablet sidde i stikket når jeg forlader bilen, og nu virker den automatiske start/stop funktion hele tiden. Og i sidste weekend stod bilen i 2 døgn uden at aflade. Jeg tror jeg har fundet fejlkilden.

Jeg ved ikke om andre har oplevet problemer med den automatiske start/stop funktion og afladning af batteriet, men jeg ville ikke undlade at fortælle om mine observationer.

Held og lykke med jeres - trods alt - fine biler derude!

Mange hilsener herfra!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI
Fuel: Diesel

Re: Automatisk start/stop funktion og batteri som aflader

Post by LMF » Mon 23. Dec 2019 08:57

Mange tak for det fine indlæg.
Ja, det skulle vel være mærkeligt hvis ikke andre ville opleve noget lignende i den tid de har en Mondeo med automatisk start/stop funktion.

Gad vide om alle MK 5 har automatisk start/stop funktion ?
Post Reply