Ang. Justering af håndbremsen.

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2001 - 2007 (også kaldet MK3)
Post Reply
Truckeren
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2003
Model?: Mk3, 2003, 2,0 St.car. 145 Trend

Ang. Justering af håndbremsen.

Post by Truckeren » Mon 4. Nov 2019 10:55

Hej.

Jeg har nu været til syn med min Deo'Mon 2003 Stc., og - den fejlede da Venstre håndbremse ikke tager fat. Der er monteret:

Nye bremsekalibrer i begge sider
Nye håndbremse kabler i begge sider
Nye bremsebakker i begge sider

- men på trods af det, er det altså KUN den højre håndbremse som virker optimalt. Jeg er udemærket godt klar over at den har selvjusterende håndbremse, men det virker bare ikke i venstre side. Og når man tager varmeskjoldet af over hovedlydpotten , sidder der en "bro" hvorpå begge håndbremse kabler er samlet/monteret og den højre side af denne "bro" er mere trukket op imod håndbremsen end den venstre og armen på den venstre bremse kalibre er næsten trukket helt i bund (ikke mere vandring!) hvor imod den højre har en mere normal vandring. :shock:

Mit :?: er så nu:

Før man i det hele taget monterer kablerne på de arme på kalibrene, skal man da forinden først træde på fodbremsen eet par gange før end at stemplerne sætter sig korrekt og herefter så montere kablerne på armen på kalibrene? Eller hur?

Jeg er sq seriøst ved at blive vanvittig :o over denne forholdsvis simple opgave da jeg synes jeg har monteret dem begge korrekt. Men måske er det så fremgangs måden jeg har fejlet på? :roll:
Mvh.

Truckeren "Spooky.M©" ;)

Ford Mondeo 2,0 16V 145 Trend Stc. 04.2003 (State Blue Metalik)
m/ både JydeKrog, LED Angel Eyes og blåt LED lys over alt (næsten da!).

superpjok
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2006
Model?: C-max 2.0 TDCI 136HK.
Fuel: Diesel

Re: Ang. Justering af håndbremsen.

Post by superpjok » Mon 4. Nov 2019 18:30

Hej.
Du skal skrue stemple ud så du lige kan få klodserne rigtigt på plads, INDEN du træder eller trækker.. Det plejer at virke.
Hvis du har skruet stemplet helt ind og ikke tilpasset efter de nye klodser/skiver ... er det en ommer ;-)
mvh
LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI

Post by LMF » Tue 5. Nov 2019 09:47

Fejl 40 :mrgreen:

Uanset hvad man vil lave selv, skal man sætte sig ind i hvordan det skal udføres korrekt. Dette gælder specielt for Sjællændere :D :D
Truckeren
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by Truckeren » Tue 5. Nov 2019 10:06

Der er vel ingen forskel på jyske og sjællandske biler??? :lol: :lol: :lol: :lol:

Nej men - da jeg monterede begge bagbremse kalibre virkede "kun" den højre korrekt og havde selv sat sig korrekt. Det skete jo så bare ikke umiddelbart for den venstre. Men - okay, jeg må lige ud og løsne håndbremse kablet under varmeskjoldet og så aftage kablet på kalibren for så at forsøge at skruer/dreje stemplet så langt ud som muligt, og herefter igen på monterer kablet i håbet om at det så vil virke korrekt. Melder dog lige tilbage når opgaven er udført. ;)
Mvh.

Truckeren "Spooky.M©" ;)

Truckeren
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by Truckeren » Tue 5. Nov 2019 16:18

Superpjok: Tusinde tak for endnu gode tips og råd. Det virkede efter at jeg fulgte netop dine gode råd - og - fik endeligt bilen synet og godkendt, lige på slaget 12 da - hvis ikke den var synet i dag, ville jeg få en bøde på kr. 2.000,00 af Færdselsstyrelsen for for sent syn af bilen. Men nu ER den endeligt blevet Godkendt. ;) :D

Da jeg netop i forrige fredags kørte til syn, stod "meteret" på henholdsvis -> 005 og 105. I dag - stod den så på 100 og 105. Perfectoooooo. Yiiipiiii :D :D :D
Mvh.

Truckeren "Spooky.M©" ;)

superpjok
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2006
Model?: C-max 2.0 TDCI 136HK.

Post by superpjok » Tue 5. Nov 2019 19:28

Hej!
Glad for at kunne hjælpe ...
Mange års erfaring med mange forskellige biler kan alligevel bruges i en tid hvor der skal bruges tester til alt... næsten...
,-)
mvh
LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI

Post by LMF » Tue 5. Nov 2019 19:46

Plukke en tester op i Truckeren og skal du bare se "fejlkoder" :D :lol:
Godt Truckeren har sin Deo´ - hvad skulle han ellers bruge al sin fritid på ? :P
Truckeren
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by Truckeren » Wed 6. Nov 2019 07:33

:o LMF: Tror vist lige du er ved at "kende" mig lidt for godt efterhånden :roll:

Ja, det er godt at vi har dette forum hvor man jo netop kan hente gode råd :shock: , vejledninger :geek: og hjælp :? , det er jo bare skønt 8-) :lol:
Mvh.

Truckeren "Spooky.M©" ;)

Post Reply