Taber trækkraft

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2007 - 2014 (også kaldet MK4)
Post Reply
thjalmar
Bronze Medlem
Bronze Medlem
Year: 2010
Model?: Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCI 163HK
Fuel: Diesel

Taber trækkraft

Post by thjalmar » Mon 30. Sep 2019 23:14

Hej

Er lige kommet hjem fra Østrig hjem over Kässel bakker.

Piece of cake, burde det være, men.

Det gik som sådan fint ved de fleste stigninger, men ved en af de længere bakker måtte jeg ned i gear, og endte i 4 som ellers har været fint til at gå hele vejen op.
Nå men denne ekstra lange bakke måtte jeg så helt ned i 3 gear.

Der oplevede jeg så at selv om jeg bestemte mig for 3000 omdrejninger, så sattes effekten ned selv om jeg ikke lettede på speederen.
Det endte så med at jeg fik en motorfejl. Det skete 2 gange.

Jeg havde før dette bestilt service hos Ford i Flensborg og nævnte det for værkføreren. Han grinede og sagde at med det skrummel af en campingvogn, så ville andre biler også sukke.

Men det er i min optik en dårlig forklaring.

Så her i dag var jeg hos min campingforhandler og fik lave nogle småting. Mekanikeren (bilmekaniker tidligere) måbede lidt da jeg fortalte min oplevelse.
Han sagde så noget der får mig til at skrive dette indlæg, for han spurgte om min Mondeo var stillet i bilens styresystem til at have en "stor" campingvogn på krogen.
Han fortalte der i styresystemet var en naturlig beskyttelse, som reducere effekten hvis bilen bliver udsat for lang påvirkning, som en lang stejl bakke, som Kässel bakkerne jo er.
Han fortalte om at kunne nedsætte den tærskel, men hvad han præcis mente er jeg ikke helt klar over. Men hvis det er noget jeg skal kunne gå til Ford med, så skal jeg have en forklaring der holder fra jer eksperter ;)

Nogen der kan oplyse mig?

Til sammenligning, så var min tidligere Mondeo en MK3 med 130hk og den arbejdede bare, faktisk i 5 gear (med et par undtagelser hvor jeg måtte i 4) med 80km op af bakkerne.
Hilsen Hjalmar

Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCI 163HK Automatgear årgang 2010

Torben W
Sølv Medlem
Sølv Medlem
Year: 2009
Model?: MK4 2,0 TDCI 140 hk stc.
Fuel: Diesel

Re: Taber trækkraft

Post by Torben W » Mon 30. Sep 2019 23:40

Hejsa
Jeg ved ikke om det er forklaringen, men så har du da første input, og noget mere de andre kan sparre omkring :0)
Nogle nye biler skal have monteret større køler, hvis der skal trækkes tunge anhængere. Mener Peugeot er en af dem ?
Måske har din bil fået data fra sensorer, der viser risiko på overophedning af olie/vand (væsker)
Hvis du kan komme ud og fremprovokere fejlen igen med en tester med hukommelse, bør du have svaret (fejlkode), men der er ikke lige bakker af Kassel'ske dimensioner på denne side af Bylderup-Bov.
Mvh
Torben
Post Reply