MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2001 - 2007 (også kaldet MK3)
karsten.jorgensen
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2005
Model?: Mondeo MK3 130 HK TDCI
Fuel: Diesel

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by karsten.jorgensen » Sun 10. Nov 2019 18:34

BDS wrote:
Wed 6. Nov 2019 20:02
karsten.jorgensen wrote:
Wed 30. Oct 2019 08:11
Fik skiftet gløderør for et par uger siden, 3 af dem kom nem ud, den sidste drillede lidt. Det lykkedes dog. 3 af de 4 vidste uendelig modstand, det ser altså ud til at kun 1 virkede som den skulle.

Jeg har dog stadig problemer med at den starter underligt.
Jeg har flere gange oplevet at ladelampen er begyndt at lyse, når jeg starter og med det samme starter varme i for- og bagrude. Derfor er min mistanke nu rette mod det elektriske system. Batteriet er fra septemer 2016, et Varta F18 (85 ah), og generatoren er skiftet i sommers.

Når bilen har stået natten over viser batteriet mellem 12,3V og 12,5V inden start og når den lader i tomgang lader den med 14,7V.
I går da jeg ville måle ladespændingen kort efter start af bilen, hvor den startede utroligt dårligt, opdagede jeg røg komme op mellem motoren og køleren. Går ud fra at dette må komme fra starteren, den er vel den eneste komponent der sidder i det område og bruger strøm under opstart.
Mit spørgsmål er derfor om dette er et kendt problem, og om det evt. "bare" er en dårlig forbindelse, eller selve starteren der er ved at stille træskoene.

Mvh. Karsten
Hvis ikke du har fået læst fejlkoder vil jeg bestemt anbefale at få det gjort nu, det kan jo være det kan give dig et hint om problemerne..
Hej og tak for svar

Ud over fejlkoder ang.EGR systemet (som er blændet af), er der en enkelt kode "P0622 - Generator Field Terminal Circuit", hvor beskrivelsen er noget med "Short to Power" og "Blocked Vacuum Hoses", lidt en underlig beskrivelse.

Mvh. Karsten

karsten.jorgensen
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by karsten.jorgensen » Sun 10. Nov 2019 18:36

LMF wrote:
Thu 7. Nov 2019 07:55
med det samme starter varme i for- og bagrude.
Kommer der varme uden du har trykket på de 2 kontakter ? Hvis ja, så er der problemer i det elektriske system
Selv om batteriet er under 4 år gammelt, kan det have haft en hårdt liv :|
Hej og tak for svar.

Varmen i for- og bagrude starter af sig selv når temperaturen er under 4 grader (mener det er 4 grader), og det der gule sne-symbol bliver vist i instrumentbrættet. Tror det er meningen det skal starte. Jeg har stadig batteriet under mistanke.
karsten.jorgensen
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by karsten.jorgensen » Sun 10. Nov 2019 18:53

Jeg har i dag haft bilen startet for første gang siden onsdag eftermiddag.
Den var igen svær at starte og der kommer en del røg så længe den er kold. For mit utrænede øje ligner det hvid røg når den kører i tomgang, og en smule mere blålig røg, hvis den får lidt gas. Jeg optog det på video, se gerne filmen på følgende youtube link: https://youtu.be/52aWzKBnKOM
Det lyder måske lidt voldsomt på videoen, men det var kun 2000 - 2500 omdrejninger.

Det med at den ryger når den er kold er blev værre og værre over de sidste uger. Jeg har forsøgt at søge lidt på engelske sider, og flere nævner slidte dyser. Bilen bruger dog en lille smule vand, og jeg er usikker på om det har noget med dette at gøre. Når bilen bliver driftsvarm, kører den upåklageligt.

Jeg overvejer at teste for en utæt toppakning med følgende udstyr: https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000020969, og at rense dyserne med følgende rensevædske: https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... -237436306.

Har i andre idéer og forslag for at fejlsøge mit problem yderligere?

Mvh. Karsten
BDS
Guld Medlem
Guld Medlem
Year: 2006
Model?: mk3, 2006, 2.0 TDCI 130

Post by BDS » Sun 10. Nov 2019 21:26

BDS wrote:
karsten.jorgensen wrote:
Fik skiftet gløderør for et par uger siden, 3 af dem kom nem ud, den sidste drillede lidt. Det lykkedes dog. 3 af de 4 vidste uendelig modstand, det ser altså ud til at kun 1 virkede som den skulle.

Jeg har flere gange oplevet at ladelampen er begyndt at lyse, når jeg starter og med det samme starter varme i for- og bagrude. Derfor er min mistanke nu rette mod det elektriske system. Batteriet er fra septemer 2016, et Varta F18 (85 ah), og generatoren er skiftet i sommers.

Når bilen har stået natten over viser batteriet mellem 12,3V og 12,5V inden start og når den lader i tomgang lader den med 14,7V.
I går da jeg ville måle ladespændingen kort efter start af bilen, hvor den startede utroligt dårligt, opdagede jeg røg komme op mellem motoren og køleren. Går ud fra at dette må komme fra starteren, den er vel den eneste komponent der sidder i det område og bruger strøm under opstart.
Mit spørgsmål er derfor om dette er et kendt problem, og om det evt. "bare" er en dårlig forbindelse, eller selve starteren der er ved at stille træskoene.

Mvh. Karsten
Hvis ikke du har fået læst fejlkoder vil jeg bestemt anbefale at få det gjort nu, det kan jo være det kan give dig et hint om problemerne..
Hvis jeg har forstået det rigtigt kører bilen fint når den er i gang og varm..
Jeg tror ikke at din starter fejler noget, jeg tror mere det er en dårlig forbindelse et sted.
Hvis jeg var dig ville jeg:

1. Sørge for at batteriet er ladet op eller prøv at bruge starthjælp hver gang du skal starte. (Husk at hvis der er dårlig +/- forbindelse er det ikke sikkert noget af det hjælper, tjek at forbindelser der er skruet fast er faste). Hvis det virker med starthjælp bør du nok skifte batteri, vær sikker på at det er kraftigt nok.
2. Tjek + og - forbindelse fra batteri.
3. Tjek forbindelser til og fra generator.
4. Tjek også at ledningerne på dine gløderør er spændt.

Og at dine rudevarme starter selv med et dårligt batteri vil jeg tro kan gøre at der ikke kommer nok spænding til gløderør.
Prøv evt. at dreje nøglen til tænding og slå rudevarmen fra før du starter (ved ikke om det virker)
At rudevarmen selv starter kan laves om med FORScan, så du selv skal starte dem uanset temp.

/BS
/BS
BDS
Guld Medlem
Guld Medlem

Post by BDS » Sun 10. Nov 2019 21:45

Tjekkede lige på nettet og der er en lille risiko for at der også kan være en fejl på din starter, men prøv de andre ting først..
/BS
karsten.jorgensen
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by karsten.jorgensen » Mon 11. Nov 2019 08:58

BDS wrote:
Sun 10. Nov 2019 21:26
BDS wrote:
karsten.jorgensen wrote:

Mvh. Karsten
Hvis jeg har forstået det rigtigt kører bilen fint når den er i gang og varm..
Jeg tror ikke at din starter fejler noget, jeg tror mere det er en dårlig forbindelse et sted.
Hvis jeg var dig ville jeg:

1. Sørge for at batteriet er ladet op eller prøv at bruge starthjælp hver gang du skal starte. (Husk at hvis der er dårlig +/- forbindelse er det ikke sikkert noget af det hjælper, tjek at forbindelser der er skruet fast er faste). Hvis det virker med starthjælp bør du nok skifte batteri, vær sikker på at det er kraftigt nok.
2. Tjek + og - forbindelse fra batteri.
3. Tjek forbindelser til og fra generator.
4. Tjek også at ledningerne på dine gløderør er spændt.

Og at dine rudevarme starter selv med et dårligt batteri vil jeg tro kan gøre at der ikke kommer nok spænding til gløderør.
Prøv evt. at dreje nøglen til tænding og slå rudevarmen fra før du starter (ved ikke om det virker)
At rudevarmen selv starter kan laves om med FORScan, så du selv skal starte dem uanset temp.

/BS
Tak for svar.

Ja, bilen kører fint når den er blevet driftsvarm. Den går sådan set også fint nok, 5 sekunder efter den er startet, den ryger dog mere end jeg synes er nødvendigt.
Jeg skiftede starter for en uge siden, og siden da, starter den nu meget mere friskt (hvis man kan sige det), og jeg har ikke opserveret røg fra motorrummet siden. Den går dog stadigt ujævnt når den kommer igang.

Men kan det være jeg har med 2 forskellige problemer at gøre?
1 er at ladelampen en gang i mellem lyser hvis det er koldt og varme i ruder tændes når den startes.
2 er at den går ujævnt og ryger når den starter.

Kan det være det er 2 forskellige problemer, eller mener du at røgen også kan være relateret til en fejl i det elektriske system (batteriet måske)?

Jeg har lagt mærke til at varmen i for- og bagrude først tændes når bilen er startet, og ikke under forvarmning.

Mvh. Karsten
perbeer
VIP Medlem
VIP Medlem
Model?: 2,0 TDCI Titanium

Post by perbeer » Mon 11. Nov 2019 14:38

karsten.jorgensen wrote:
Mon 11. Nov 2019 08:58

Men kan det være jeg har med 2 forskellige problemer at gøre?
1 er at ladelampen en gang i mellem lyser hvis det er koldt og varme i ruder tændes når den startes.

Jeg har lagt mærke til at varmen i for- og bagrude først tændes når bilen er startet, og ikke under forvarmning.

Mvh. Karsten
Det er en feature på Mondeo, at for og bagrude tænder, hvis ude temp er under 5 grader. Jeg har selv ledt efter en mulighed for at slå det fra, men har ikke fundet nogen endnu :(
Tidligere:
2004 - 2,0 Trend TDCI (130HK) 5 dørs
http://www.perbeer.dk/mondeo.jpg
Totalskadet i Italien 2012 :-(

Nuværende:
2006 2,0 Titanium TDCI (130HK) St.Car - Nu med DPF
http://www.perbeer.dk/titanium_01.jpg http://www.perbeer.dk/titanium_02.jpg
superpjok
VIP Medlem
VIP Medlem
Model?: C-max 2.0 TDCI 136HK.

Post by superpjok » Mon 11. Nov 2019 16:33

Hvis du frakobler den føler, der sidder i det nederste kølergitter, starter hverken ruder eller tilskudsvarmer.
mvh
perbeer
VIP Medlem
VIP Medlem
Model?: 2,0 TDCI Titanium

Post by perbeer » Tue 12. Nov 2019 16:23

superpjok wrote:
Mon 11. Nov 2019 16:33
Hvis du frakobler den føler, der sidder i det nederste kølergitter, starter hverken ruder eller tilskudsvarmer.
mvh
Jeg vil jo gerne have at tilskudsvarmeren starter op, så jeg har vænnet mig til, at slukke for ruderne når bilen startes i kulde :D
Tidligere:
2004 - 2,0 Trend TDCI (130HK) 5 dørs
http://www.perbeer.dk/mondeo.jpg
Totalskadet i Italien 2012 :-(

Nuværende:
2006 2,0 Titanium TDCI (130HK) St.Car - Nu med DPF
http://www.perbeer.dk/titanium_01.jpg http://www.perbeer.dk/titanium_02.jpg
BDS
Guld Medlem
Guld Medlem

Post by BDS » Tue 12. Nov 2019 21:04

Nu har jeg lige købet en reservedels bil og den har faktisk fejlkode P0622, har svært ved at starte, ryger og hakker. Når den er blevet lidt varm går den ganske fint i tomgang men den lader ikke.
Så den har muligvis to problemer.
1.) Generator er defekt
2.) Defekt remstrammer (Og det ved jeg den er for remmen er meget løs og jeg kan se hullet i remstrammers nederste del er ovalt).
Men om det er nok at montere en ny remstrammer ved jeg ikke.
Så spørgsmålet er om du har nogen af disse problemer?

Så lige "off topic" kan man tjekke om generator er defekt på andre måder, for hvis remstrammer skal skiftes skal man jo ind og have generator af.
/BS
Post Reply