Motor kan ikke lide regnvejr!

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2001 - 2007 (også kaldet MK3)
Post Reply
BDS
Guld Medlem
Guld Medlem
Posts: 50
Joined: Fri 11. Jan 2013 20:28
Year: 2006
Model?: mk3, 2006, 2.0 TDCI 130
Fuel: Diesel
Location: Ålborg/Nørresundby

Motor kan ikke lide regnvejr!

Post by BDS » Sun 1. Sep 2019 23:48

Hej igen

Har et problem med at Mondeoen til tider går i beskyttelses mode i regnvejr.

Når det sker går tempmåler helt ned (til venstre) og køleblæseren starter.
Hvis jeg så slukker og starter bilen med det samme er alt normalt igen.

Det er jo nok en føler der får vand, men hvilken?

Det sker at fejlen kommer igen man ikke altid.

Så hvis nogen har forslag til løsning hører jeg gerne..

BS
/BS


User avatar
superpjok
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 370
Joined: Fri 15. Jul 2016 10:04
Year: 2006
Model?: C-max 2.0 TDCI 136HK.
Fuel: Diesel
Location: Horsens

Re: Motor kan ikke lide regnvejr!

Post by superpjok » Mon 2. Sep 2019 07:01

Hej!
Den burde sætte en fejl, så på med en tester. Så får du sikkert et svar.
mvh
BDS
Guld Medlem
Guld Medlem
Posts: 50
Joined: Fri 11. Jan 2013 20:28
Year: 2006
Model?: mk3, 2006, 2.0 TDCI 130
Fuel: Diesel
Location: Ålborg/Nørresundby

Re: Motor kan ikke lide regnvejr!

Post by BDS » Wed 2. Oct 2019 13:00

Har ikke fundet fejlen endnu, men har også fået en motor-bundplade på nu. Måske det kan hjælpe mod stænk på el og mindske fejl..
/BS
BDS
Guld Medlem
Guld Medlem
Posts: 50
Joined: Fri 11. Jan 2013 20:28
Year: 2006
Model?: mk3, 2006, 2.0 TDCI 130
Fuel: Diesel
Location: Ålborg/Nørresundby

Re: Motor kan ikke lide regnvejr!

Post by BDS » Wed 16. Oct 2019 15:39

Nå nu tror jeg jeg har fundet fejlen eller noget? :)

Den lavede det samme nummer igen, temperaturmåleren går i bund, bilen vil ikke trække (limp-mode) og blæser kører for fuld skrue.
Når man stopper bilen og starter den igen er alt ok til den finder på at lave nummeret igen.

Fik fejl på ABS-mudul C1278, B1676 og PCM P1288.

===ABS DTC C1278===
Code: C1278 - This code is set when the calculated steering wheel angle is greater than 15 degrees while the steering is in the straight ahead position
Module: Anti-Lock Brake / Traction Control Module
Diagnostic Trouble Code details
The SAS signal is implausible.
This DTC may be caused by :
There is a signal correlation fault between the SAS and the YRS during driving.
Signal out of range
Sensor Signal Fault
A fault has been detected during sensor calibration
This code is set when the calculated steering wheel angle is greater than 15 degrees while the steering is in the straight ahead position
Check the SAS using functions available in the diagnostic tester
Set the steering wheel in the straight ahead position. It should read 15 degrees within the straight ahead position.
No Initialization After Ignition ON
Misalignment of the steering system.
insecurely mounted sensor
Excessive wear in the steering system.
===END ABS DTC C1278===

SAS = Sterring Angle Sensor
YRS = ?

Så kan være fejl på hjuludslagsføler, slitage, forkert indstilling, forkert monteret, kan forekomme hvis rattets beregnede udslag er større end 15 grader mens man kører lige ud og fejl mellem SAS og YRS? Fik ikke lige set hvad YRS betyder - nogen der har en ide?

===ABS DTC B1676===
Code: B1676 - This code is set when the battery voltage is out of range.
Module: Anti-Lock Brake / Traction Control Module
Diagnostic Trouble Code details
This code is set when the battery voltage is out of range.
The range is less than 9V and greater than 19V for the code to be set.
This DTC may be caused by :
Battery voltage Low
Damaged or contaminated connector

===END ABS DTC B1676===

Kan ikke forestille mig andet end at den kommer pga dårlig forbindelse, for der er ingen problemer med batteriet.

===PCM DTC P1288===
Code: P1288 - CHT sensor out of self test range
Module: Powertrain Control Module
Diagnostic Trouble Code details
CHT sensor out of self test range
Sensor
Low coolant.
This DTC may be caused by :
Poor Thermostat operation.
Engine overheat condition.
===END PCM DTC P1288===

Tror P1288 kommer fordi blæser kører på fuld tryk og det gør gør den vel (i "limp-mode") for at beskytte motoren. Grunden til den går i limp-mode er måske fordi bilen mener der er fejl på ABS/Tracktion Control. Har selvfølgelig tjekket kølervæske :)

Jeg har slettet DTS koder og kalibreret SAS og får kun den vanlige fejl fordi jeg har blændet EGR og en jeg lige har fundet som jeg laver ny tråd på (B2454).
Nu må jeg se om det kommer igen efter kallibrering ellers må jeg til at se om der er nogle forbindelser der er dårlige.

/BS
/BS
Post Reply