2.2 powershift model og fedter mellem. 1. og 2.

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2007 - 2014 (også kaldet MK4)
Post Reply
Fredefup
Junior Medlem
Junior Medlem
Year: 2012
Model?: 2.2 TDCI Titanium
Fuel: Diesel

2.2 powershift model og fedter mellem. 1. og 2.

Post by Fredefup » Mon 8. Jul 2019 00:34

Jeg har for få måneder siden købt en Mondeo 2,2 TDCI 200 titanium i Tyskland og den skal have skiftet olie i gearkassen.

Jeg har været ude og se ned i hullet (under klappen) og ser det ikke lader til at være en Getrag kasse, men en Aisin TF-81SC. Google siger en sådan kasse er så smart indrettet at den er vedligeholdelsesfri (intet olieskift?!?)

Dette stemmer ikke ligefrem overens med at den fedter mellem 1. og 2. gear og at Ford i Svendborg anbefaler at jeg skifter olien som det første og dernæst en software opdatering som løsning på problemet. De nævner ikke et ord om andre mere ubehagelige løsninger.

Fedteriet mellem 1. og 2. gear er forresten størst når jeg kører med 2.200 kg på krogen, hvilket jeg ofte gør så jeg gruer lidt for koblingen(erne?!?)

Derfor har jeg følgende spørgsmål:

1. Er olieskift-proceduren den samme for denne kasse som for en Getrag kasse?
2. Nogen ideer til hvad problemet og løsningen kan være på at den fedter mellem 1. og 2. gear?

noisy_cricket
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2011
Model?: Mk4.5 2.0 TDCi

Re: 2.2 powershift model og fedter mellem. 1. og 2.

Post by noisy_cricket » Mon 8. Jul 2019 10:16

1 har jeg ikke lige et svar på
2 det kan være at der er en læk i en af de der solenoids der skifter mellem 1 og 2 gear. den sidder i mechatronicen. det kan selvf. også være at koblingerne er ved at være dårlige. Jeg kender ikke den kasse så godt, så det er lidt vejlendende..
/cs
Board Administrator
Fredefup
Junior Medlem
Junior Medlem
Year: 2012
Model?: 2.2 TDCI Titanium

Post by Fredefup » Fri 12. Jul 2019 22:54

Nu har jeg været ved Ford at tale.

Der er ikke noget serviceinterval på en Aisin kasse medmindre bilen bruges til taxikørsel.

Lige efter mit besøg hos Ford, kørte jeg til NK biler som er den lokale automat ekspert. Han anbefaler en skylning af kassen i håbet om at det er tilstrækkeligt at skylle den gamle, slidte olie ud og erstatte den med frisk olie.

Jeg overvejer selv at skylle kassen igennem med 3-4 olieskift med en kort køretur imellem.
LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI

Post by LMF » Sat 13. Jul 2019 14:51

Nu skriver du ikke noget om hvor meget bilen har kørt. Det kan jo være, at 2200 kg er lige i overkanten til din bil selv om, du lovligt må køre med den vægt
Range Rover HSE V8 kan være en løsning :) :)
Post Reply