Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er tirs 21. aug 2018 12:54

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs 24. jul 2018 16:29 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: søn 11. dec 2011 20:24
Indlæg: 9
Hejsa

Håber der er nogen af jer kloge hoveder der kan knække mit problem.
Jeg har fået problemer med min Deo fra 2007 (2.0 benzin). Efter en tur med trailer med læs gik den pludselig i nødprogram. Jeg kunne via obd nulstille fejlkoden og køre videre men kun for den kom igen kort tid efter.
Jeg udmåldte fejlkode som sagde defekt føler på gasspjæld. Hele gasspjældet er nu skiftet med et nyt uoriginal (købt hos Ford), men den melder stadig fejl. Denne gang P2135. Dog er den første fejlkode væk.
Jeg har efter en del læsning også skiftet gaspedal da der flere steder stod denne kunne være skyld i denne fejlkode. Bilen tager gas væsentlig bedre end før (nyt gasspjæld, gammel gaspedal) og nok også bedre end før fejlen, men det er som om der stadig er noget galt med gasspjældet.

Ved 10-15% gas klaprer gasspjældet (se link til youtube video her https://www.youtube.com/watch?v=0OfhWdFg4GU)
Sætter jeg det gamle gasspjæld på er der meget ujævn vandring på gaspjældet ved nærmest hele vandringen på gaspedalen. Altså lyder det gamle meget meget værre end det nye.

og her video fra målinger ved gasspjæld og gaspedal https://www.youtube.com/watch?v=chMRGCvOcKw (nyt spjæld og ny pedal).

Jeg har også prøvet at nulstille PCM (indlæringsdelen) uden held. Spjældet lyder som før (også ved at forsøge at oplære ved at træde pedal langsom ned og op igen - oplæringsproces efter hvad jeg kan læse mig frem til).

Af fejlkoder der kan læses lige nu er:

Code: P2135 - Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A / B Voltage Correlation
Status:
- DTC Present at Time of Request
- Malfunction Indicator Lamp is On for this DTC
Module: Powertrain Control Module

Code: P062F - Internal Control Module EEPROM Error
Status:
- DTC Maturing - Intermittent at Time of Request
- Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC
- Test not complete


Jeg formoder P062F har noget med oplæring af gasspjæld at gøre?
Kan det være noget så simpelt som at den skal køres i for at lære det nye gasspjæld EFTER jeg har nulstillet PCM learning (har kørt mange ture før denne nulstilling men fejlen kommer igen)

Håber nogen kan lede mig på rette vej.


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 25. jul 2018 12:46 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2343
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
beskrivelsen lyder som potentiometeret ved gaspedalen. har du skiftet det også?

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 26. jul 2018 08:34 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: søn 11. dec 2011 20:24
Indlæg: 9
noisy_cricket skrev:
beskrivelsen lyder som potentiometeret ved gaspedalen. har du skiftet det også?


Gaspedalen er skiftet med en ny original fra Ford, jeg formoder potentiometeret/potentiometrene sidder inde i selve gaspedalen?

Jeg vil dog ud fra din mistanke prøve at tjekke stik og kabel ved pedalen (så meget som det nu kan lade sig gøre). Rense stikket, samle igen, nulstille PCM og så prøve en tur mere for at oplære på ny.


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 26. jul 2018 16:43 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: søn 11. dec 2011 20:24
Indlæg: 9
Update:
Gaspedal afmonteret, stik inspiceret, alle ben på stik samt ledninger til stik ser fine og intakte ud. Kontaktspray påført, ventet 5 min, gaspedal monteret igen og derefter nulstillet fejlkoder.
Derefter køretur. De første 5 min. var motoren noget ujævn, bilen ville gerne selv forøge omdreningstallet et par gange uden jeg rørte gaspedal. Formoder det var en del af læringsprocessen. Efter cirka 5 min kørte den næsten som før fejlene opstod.
Den var stadig lidt hård til at tage gassen ved berøring af gaspedal (plejer den ikke, nu rykker det i motoren når jeg træder blidt).
Men men men, efter cirka 10 min gik den igen i lump mode (engine failure) :(

Nulstillede fejlkoder og kørte hjem igen (2km) uden den røg i lump mode.

Herunder ses de fejlkoder jeg læste ud lige efter "engine failure" stod i displayet igen.

===PCM DTC P1585:00-2C===
Code: P1585 - Throttle Control Malfunction
Module: Powertrain Control Module

===PCM DTC P2110:00-24===
Code: P2110 - Throttle Actuator Control System - Forced Limited RPM
Module: Powertrain Control Module

===PCM DTC P2135:00-2C===
Code: P2135 - Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A / B Voltage Correlation
Module: Powertrain Control Module

===PCM DTC U2108:00-2C===
Code: U2108 - Adaptive Cruise Control


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 27. jul 2018 13:04 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2343
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
er du sikker på at det gasspjæld du har monteret passer til motoren?
Jeg ved ikke hvad spændingen skal være, men prøv lige at udlæse værdierne på potentiometerne på både spjæld og pedal og se om de er inden for det samme område, som de skal være..

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 27. jul 2018 16:11 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: søn 11. dec 2011 20:24
Indlæg: 9
noisy_cricket skrev:
er du sikker på at det gasspjæld du har monteret passer til motoren?
Jeg ved ikke hvad spændingen skal være, men prøv lige at udlæse værdierne på potentiometerne på både spjæld og pedal og se om de er inden for det samme område, som de skal være..


Ikke det der ligner. Jeg har ret blindt stolet på at det spjæld jeg har fået fra Ford reservedelsmanden passer.
Nogen steder hvor man kan tjekke op på dette? Evt. forhøre mig ved en anden Ford forhandler?

Og er det ok blot at måle ud fra OBD eller skal jeg have et måleapparat på ledningerne?


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 27. jul 2018 17:17 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: fre 15. jul 2016 09:04
Indlæg: 254
Geografisk sted: Horsens
Hej!
Hvis du skriver regnr. eller stelnr. kan det rigtige reservedelsnummer slås op.
mvh


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 30. jul 2018 13:30 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2343
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
supersej skrev:
noisy_cricket skrev:
er du sikker på at det gasspjæld du har monteret passer til motoren?
Jeg ved ikke hvad spændingen skal være, men prøv lige at udlæse værdierne på potentiometerne på både spjæld og pedal og se om de er inden for det samme område, som de skal være..


Ikke det der ligner. Jeg har ret blindt stolet på at det spjæld jeg har fået fra Ford reservedelsmanden passer.
Nogen steder hvor man kan tjekke op på dette? Evt. forhøre mig ved en anden Ford forhandler?

Og er det ok blot at måle ud fra OBD eller skal jeg have et måleapparat på ledningerne?


umiddelbart vil jeg mene at OBD er ok, da det jo er det signal der ryger til ECU

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team