Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er tirs 21. aug 2018 12:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Geografisk sted: Odense
En ny bil er indkøbt og netop ankommet, så nu skal min trofaste følgesvend gennem 5 år sælges:

Ford Mondeo St.car 2.0 Tdci 163 hk Powershift, sølvmetallic med sort Windsor-læderindtræk, el-justerbare forsæder med sædevarme og memory på førersædet, orig. navigation med Bluetooth og Convers+ instrumentering, Premium Sound (forstærker, 12 højttalere og subwoofer), el-glas-soltag, fartpilot, P-sensor for+bag og bakkamera, Bi-xenon forlygter med kurvelys, varme i forruden, regnsensor, Privacy Glass bagtil, Keyless Go.

Langturskøretøj som har gået cirka Km 885.000.

Bilen er afgiftsfrit indregistret som erhvervsbil (rutekørsel), og der vil skulle betales afgift ved registrering til privat kørsel. Moms betalt.

Bilen er serviceret for hver 5-6 uger drift, typisk 20-22 Tkm. Motoren er den originale urenoverede motor. Bruger ikke nævneværdigt olie, jeg fylder 5,65 liter på ved olie/filter-skift og det jeg aftapper kan lige være i en 5 liters dunk - ingen efterfyldning i løber af de 5-6 uger. Sådan har det været siden jeg selv begyndte at skifte olie på motoren ved cirka 300 Tkm. Meget af det som er boltet på motoren er skiftet, indsprøjtningsdyserne er skiftet ved cirka 670 Tkm, herefter er generatoren skiftet, ved cirka 730 Tkm er partikelfilteret renset, diverse sensorer skiftet sammen med EGR-ventilen, herefter blev starteren skiftet, og ved cirka 770 Tkm blev turboladeren udskiftet. Ved cirka 830 TKM er venstre trækaksel-enhed skiftet sammen med et støtteleje. Også tandrem, vandpumpe, strammerhjul og hvad der ellers hører til blev skiftet ved 830 Tkm. Motoren starter godt, også selvom den har stået stille nogle dage i frostvejr, også takket være et 100 Ah Varta batteri som er monteret. Motoren går fint og jævnt, og trækker godt. Der regninger på ALT hvad der er lavet på bilen, og der er ført servicebog.

Gearkassen er også den originale urenoverede gearkasse. Den har fået skiftet olie og filter for hvert tredie olieskift på motoren. Den skifter fint og ubesværet, dog kan der komme et lille ryk ved skift fra første til andet gear, når gearolien er kold eller man giver meget lidt gas. Ved mere frisk acceleration er der intet at mærke.

Men men men, ikke alt er fryd og gammen...

Karrosseri: jeg har for nyligt påkørt en lav stolpe og bulet begge døre i venstre side (se billeder), forkofangeren er ridset på den nederste kant midtfor, bagklappen er skrammet i højre nederste hjørne, lakken er slidt af foran højre baghjul (sandblæst af sprøjt fra forhjulet - se billede). Udover det er der naturligvis masser af stenslag på fronten, og mindre ridser rundt omkring.

Kabinen er i fin og velholdt stand, men førersædet er slidt. Betjeningen af bagsædets elruder fra førerdøren lider af dårlige forbindelser, men de enkelte elruder virker fint ved betjening fra den enkelte dørs egen knap.

Teknisk: Venstre forhjulsleje er nok udskiftningsmodent, det brummer i hvert fald fra venstre side foran når bilen er oppe i fart. For at bilen kan synes skal alle 4 bremseskiver udskiftes. Begge Xenon-pærer er ved at være modne til udskiftning. Bakkameraet flimrer - kendt/almindelig fejl på denne årgang bil, jeg har bare levet med det. Måske er det allerede tid til at rense partikelfilteret igen, eller måske kan det klares med at udskiftes forstøveren som sprøjter diesel ind under regenereringen af partikelfilteret. I hvert fald kan man opleve at få fejlkoden P269f, når det mislykkes for bilen at starte en regenerering. Når motoren har været slukket forsvinder fejlkoden, og regenereringen bliver gennemført på næste tur. Hvis man er ved at accelerere når motoren vil påbegynde en regenerering kan man også opleve at få fejlkoderne P1168/P1169, som betyder at brændstoftrykket er inden for område, men henholdsvis lavt eller højt signal. Jeg forstår ikke lige sammenhængen, men det er det jeg oplever. Begge nummerplade-pærer er gået ud. Forruden har et limet stenslag i højre side, og kan synes som den er.

Kan ikke lige komme i tanke om yderligere, og som du forhåbentligt kan læse ud af ovenstående, vil jeg fortælle alt hvad jeg ved om bilen, hvad jeg har oplevet undervejs og hvad der er lavet ved den. Så spørg hvis der er noget du gerne vil have svar på. Det her er ikke en bil for én som vil have en problemfri bil der bare virker fra dag ét... Det her er en bil for én som kan lave noget selv, og for den som kan det, kan man få en dejlig familiebil til små penge. Jeg har ikke forespurgt på afgiften, men den må ligge i den lave ende. Hvis nødvendigt kan jeg dokumentere samtlige tankninger af bilen i den tid jeg har haft den i gennem mit regnskab, overfor Skat i forbindelse med en afgiftsberegning. Bilen kan selvfølgelig også hugges op, det er op til en ny ejer hvad der skal ske, jeg ville bare synes det var synd. For bilen kører godt, og der er masser af kilometre og år tilbage i den, hvis de nuværende problemer bliver løst.

Bilen står på 16" orig. alu med Continental WinterContact TS860. Fordækkene er få uger gamle, mens bagdækkene har kørt siden november og er mere end 50% slidte.

Pris for bilen som den står: 15.000 gode danske kroner. Lad være med at komme med et bud uden du har set og prøvet bilen, det giver ikke mening med en bil som denne.

Jeg har forskellige ting liggende til bilen som kan købes med hvis det ønskes. Jeg har yderligere et sæt 16" orig alu liggende i god stand, 2 stk med sommerdæk cirka 50% mønster, 2 stk med dæk der skal skiftes. Og et sæt 18" orig alu i Y-design som ikke har kørt ret meget, Continental sommerdæk 50-60%. Dertil et sæt 17" MSW-alu også med Continental sommerdæk. Der kan ses billeder af fælgene på det opslag jeg har lavet under "vis-din-bil" her på ford-mondeo.dk. Jeg har også nogle oliefiltre, luftfiltre, brændstoffilter, multirem m strammer hjul, og en trækaksel-manchet liggende. Og et komplet sæt bremserskiver for+bag med klodser. Og et sæt fine originale stof-måtter. Alt sammen noget vi kan forhandle om, alt efter hvad en køber ønsker.

Bilen er indregistreret på en tilladelse som kræver at en fører af bilen har taxikort, og også bilens forsikring stiller krav om det sammen. Som følge af retspraksis på området er det ikke noget jeg tager særligt let på. Selvfølgelig er en prøvekørsel, men kun sammen med mig. Og jeg er primært tilgængelig i weekenden. Jeg kan få en kammerat til at vise bilen frem på en hverdag, men der er prøvekørsel ikke muligt med mindre du har taxikort.

Hvis du er interesseret så skriv en besked til mig med dit nummer herinde, så ringer jeg til dig så snart jeg har mulighed for det. Evt sms på 40 800 444.

Mvh Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Arbejdsbil: 2012 Mondeo 2.0 Tdci 163 aut. Titanium
Privat bil: 2004 Volvo V50 2.5 T5 aut. Momentum
Brugernavn på Spritmonitor.de: Carsten_DK - Her kan brændstoføkonomien på min Mondeo følges.

Sidst rettet af CKP lør 21. apr 2018 09:36, rettet i alt 1 gang.

VIP Medlem
VIP Medlem

Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa

Er der en beregning på, hvad afgiften ca. vil ende på for at der kan køres privat i din bil ?

Bronze Medlem
Bronze Medlem

Geografisk sted: Odense
BILEN ER SOLGT!!

Jeg indrykkede en annonce på Gul&Gratis med Mondeoen, som kom online cirka kl 17.30 i tirsdags. Inden for 10 minutter var der 2 forskellige som havde ringet og ville købe bilen for de 15.000 kr. Så samme aften kom Ahmad fra AL Auto i Odder, kiggede lidt og kørte en kort prøvetur, pruttede lidt om prisen, men endte med at overføre 15.000 til min konto og kørte afsted med bilen på prøveplader. Meget behagelig mand som var høflig og nem at snakke med, i forbindelse med at jeg fik afmeldt bilen og skulle sende registreringsattesten, fortalte Ahmad mig at bilen allerede var blevet solgt videre næste dag, og nu vist er på vej til Litauen. Så det gik stærkt, og ærligt talt blev bilen solgt til en bedre pris end jeg havde regnet med. Han ville også gerne have købt vores gamle Volvo, men det ville konen ikke være med til...

Arbejdsbil: 2012 Mondeo 2.0 Tdci 163 aut. Titanium
Privat bil: 2004 Volvo V50 2.5 T5 aut. Momentum
Brugernavn på Spritmonitor.de: Carsten_DK - Her kan brændstoføkonomien på min Mondeo følges.

VIP Medlem
VIP Medlem

Geografisk sted: Esbjerg
Hvad kunne konen have indbragt sammen med Volvoen ? :D

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time