Klimaanlæg, magnet kobling

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2001 - 2007 (også kaldet MK3)
Post Reply
korgaard
Bronze Medlem
Bronze Medlem
Model?:

Klimaanlæg, magnet kobling

Post by korgaard » Fri 26. Jun 2009 23:38

Hej!

Klimaanlægget på min mondeo 1,8 trend fra 2004 virker ikke. Luften, der kommer ind i kabinen er slet ikke afkølet. Jeg har rundt omkring snuset op, at det kan være magnetkoblingen ved kompressoren, der er slidt. Er der nogen, der ved, hvad det ca. vil koste at få lavet?

Jeg har ved at google mondeo og magnetkobling læst et indlæg, der skriver, at det "bare" kan være en skive mellem yderkoblingen og remhjulet, der skal skiftes. Er det noget man som amatør kan forsøge at skifte?

Håber på nogle input, da det sgu er for varmt at køre rundt med defekt klimaanlæg :lol:

Vh Martin

noisy_cricket
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2011
Model?: Mk4.5 2.0 TDCi
Fuel: Diesel

Re: Klimaanlæg, magnet kobling

Post by noisy_cricket » Sat 27. Jun 2009 15:09

inden du gør noget, der kobler kompressoren til, skal du sørge for at der er gas på anlæget.. det kan sagtens være et tæret rør, så gassen er sevet ud.

få det trykprøvet som det første..
/cs
Board Administrator
Badass
Guld Medlem
Guld Medlem
Model?:

Post by Badass » Sat 27. Jun 2009 22:42

Har godt nok ikke prøvet det på min Mondeo, men havde en Octavia før, og den fik skiftet en trykventil/magnet kobling.

Jeg mener jeg gav ca. 2.200 kr. for at få skiftet den, og få trykprøvet systemet.
Nauzeas
Bronze Medlem
Bronze Medlem
Model?:

Post by Nauzeas » Sat 4. Jul 2009 10:36

korgaard wrote:Hej!

Klimaanlægget på min mondeo 1,8 trend fra 2004 virker ikke. Luften, der kommer ind i kabinen er slet ikke afkølet.
Jeg har ved at google mondeo og magnetkobling læst et indlæg, der skriver, at det "bare" kan være en skive mellem yderkoblingen og remhjulet, der skal skiftes. Er det noget man som amatør kan forsøge at skifte?

Vh Martin
Hej Martin
Hvis dit klima slet ikke virker, tror jeg ikke det er koblingen

Typisk fejl på ovenstående, er at aircon virker de første 5-10 min efter det er tændt og "slår" så fra ... virker så igen en 5-10 min ved næste koldstart.
Har du tjekket om koblingen går i indgreb? ... Hurtig cyclus ca 3-5 sec i indgreb, 3-5 sec fra osv, er tit tegn på for lidt gas i systemet.

Har selv lavet "skive-tricket" og det virker perfekt, og kræver ikke det helt vilde.
Rahbek
Gæst

Post by Rahbek » Mon 6. Jul 2009 12:53

Hej Nauzeas.

Du skriver du har lavet "skive-tricket" og det ikke kræver det store, vil du forklare hvordan/hvor meget der skal skrues fra hinanden, for at lave indgrebet, da jeg har samma problem med min 1.8 2002

MVH. Bjarne
Nauzeas
Bronze Medlem
Bronze Medlem
Model?:

Post by Nauzeas » Mon 6. Jul 2009 16:16

Hej Bjarne

Det kan du tro ... det er nok nemmest at følge guiden her http://www.fordmondeo.org/forum/showtop ... 2895/tp/1/

Men højre forhjul af, og af med den "lille" del af inderskærmen, så er der rimeligt plads ... magnetkoblingen skal bare skrues af og skiven sidder bagved .. Jeg gik fra en skive på 0.9mm til en på 0.75mm (jeg drejede godt nok selv en, men der ligger reservedelsnr i linket) .... Hvis der ikke er nogen skive, er koblingen slidt helt ned, og så er der desværre kun den dyre løsning.

Til at "holde" igen på koblingen, da den skulle løsnes/strammes, brugte jeg en nøgle fra en vinkelsliber.

Når koblingen skal på igen, skal du lige være opmærksom på den lille forsænkning der er i splineakslen/koblingen....Den kan kun monteres på en måde.

Håber det kan bruges.
korgaard
Bronze Medlem
Bronze Medlem
Model?:

Post by korgaard » Mon 27. Jul 2009 13:01

Hej Nauzeas!

Tak for dine svar!

Mit klimaanlæg virker altid de første 5-10 minutter, så jeg tror afgjort, det kan være koblingen.

Jeg har kigget bag ved den lille inderskærm ved det højre forhjul, og der sidder ganske rigtigt et hjul, som du beskriver. Jeg har lige et par supplerende spørgsmål:

Skal jeg "bare" løsne møtrikken og tage koblingen ud og skifte den skive, der sidder bagved?

Falder det "store" hjul med remmen også af, når jeg løsner skruen? I givet fald skal jeg så ikke bruge noget specielt værktøj til at stramme remmen igen?

Jeg har taget et billede af den, som måske kunne have været en hjælp, men jeg kan ikke uploade det :-(.

På forhånd tak!

Martin Korgaard
Nauzeas
Bronze Medlem
Bronze Medlem
Model?:

Post by Nauzeas » Wed 12. Aug 2009 12:49

Hej Martin
Lidt sent svar :)

Det store hjul (remhjulet på kompresseren bliver siddende), så det er kun selve koblingen du løsner.

Koblingen er løs/fritløbende, så det kan godt være lidt svært at løsne møtrikken, da man ikke rigtigt kan holde igen. (her jeg brugte en "nøgle" fra en vinkelsliber).
ZaKian
Guld Medlem
Guld Medlem
Year: 2007
Model?: Mondeo Mk3 2,0 TDCI
Fuel: Diesel

Post by ZaKian » Sun 28. Jun 2020 20:02

Ved det er et gammelt indlæg jeg skriver på men har lige et spørgsmål!
Mit klima køler kun når bilen er i bevægelse.
Er det koblingen der ikke slår til eller noget andet der er i vejen? Den køler når der køres i bilen men når den står i tomgang kommer der varm luft ud,?
Måske en af jer kloge hoveder der kan hjælpe 🙏
Post Reply