Bilen, der ikke vil dø
- kutzon
- VIP Medlem
- Posts: 689
- Joined: Tue 11. May 2010 01:37
- Year: 2000
- Model?: mk2, årgang sen-2000 2.5 V6 Ghia
- Location: Lund, Sverige
Bilen, der ikke vil dø
Det er med stor glæde jeg skriver dette indlæg.
Da jeg for adskillige år siden tilmeldte mig dette forum var jeg den "mere eller mindre glade ejer" af en MK2 V6 stationcar, som havde diverse sygdomme og irritationsmomenter. Mange af disse fik jeg med hjælp fra forummet udbedret, og jeg lærte en masse på vejen.
For ca. 2½ år siden skete der så det, at generatoren døde, og derudover begyndte ABS/TCS-systemet at skabe sig. Samtidigt gik rustangrebet amok, så efter tung overvejelese måtte jeg bittert sande, at bilen ville blive for dyr at reparere. Derfor blev den sat til salg som stumper, og efterfølgende skulle resten bare skrottes.
Af praktiske årsager har den stået på mit arbejde i København (et mindre biludlejningsfirma) i næsten to år. Ind imellem har det været nødvendigt at flytte den rundt på pladsen, og utroligt nok har den startet første gang hver gang, så længe der var strøm på batteriet. Derfor kaldte mine kolleger den for "bilen, der bare ikke vil dø".
Sidste år i september tog jeg en vanvittig beslutning. Jeg bad vores mekaniker give et seriøst bud på, hvad det ville koste at lave al rusten. Udover de sædvanlige steder som skærmkanter og dørpaneler var også bunden pilrådden, så til at begynde med rystede han blot på hovedet og prøvede at snakke mig fra det, men til sidst gav han mig en pris, og jeg sagde "ok - gå i gang." Desuden blev generatoren skiftet, og lige før nytår hentede jeg bilen og kørte den hjem til Sverige.
Der er stadig en del der skal laves, før den vil gå igennem syn. Jeg skal have den til Ford for med sikkerhed at få konstateret, hvor fejlen i ABS/TCS ligger, og hvis den skal have helt nyt modul må jeg spare lidt op. Imens kan jeg hygge mig lidt med at rense bremser, skifte håndbremsekabel, støddæmpere, diverse bøsninger, olie osv.
Den store forskel fra tidligere er, at jeg nu har min egen garage med lys, varme og strøm at arbejde i, i stedet for at skulle gøre det på en parkeringsplads!
Men efter mere end to år, hvor jeg har været stort set fraværende på forummet, så er jeg tilbage! Håber I, som I altid har gjort, vil hjælpe mig med gode råd til at få dytten køreklar så snart som muligt!
Da jeg for adskillige år siden tilmeldte mig dette forum var jeg den "mere eller mindre glade ejer" af en MK2 V6 stationcar, som havde diverse sygdomme og irritationsmomenter. Mange af disse fik jeg med hjælp fra forummet udbedret, og jeg lærte en masse på vejen.
For ca. 2½ år siden skete der så det, at generatoren døde, og derudover begyndte ABS/TCS-systemet at skabe sig. Samtidigt gik rustangrebet amok, så efter tung overvejelese måtte jeg bittert sande, at bilen ville blive for dyr at reparere. Derfor blev den sat til salg som stumper, og efterfølgende skulle resten bare skrottes.
Af praktiske årsager har den stået på mit arbejde i København (et mindre biludlejningsfirma) i næsten to år. Ind imellem har det været nødvendigt at flytte den rundt på pladsen, og utroligt nok har den startet første gang hver gang, så længe der var strøm på batteriet. Derfor kaldte mine kolleger den for "bilen, der bare ikke vil dø".
Sidste år i september tog jeg en vanvittig beslutning. Jeg bad vores mekaniker give et seriøst bud på, hvad det ville koste at lave al rusten. Udover de sædvanlige steder som skærmkanter og dørpaneler var også bunden pilrådden, så til at begynde med rystede han blot på hovedet og prøvede at snakke mig fra det, men til sidst gav han mig en pris, og jeg sagde "ok - gå i gang." Desuden blev generatoren skiftet, og lige før nytår hentede jeg bilen og kørte den hjem til Sverige.
Der er stadig en del der skal laves, før den vil gå igennem syn. Jeg skal have den til Ford for med sikkerhed at få konstateret, hvor fejlen i ABS/TCS ligger, og hvis den skal have helt nyt modul må jeg spare lidt op. Imens kan jeg hygge mig lidt med at rense bremser, skifte håndbremsekabel, støddæmpere, diverse bøsninger, olie osv.
Den store forskel fra tidligere er, at jeg nu har min egen garage med lys, varme og strøm at arbejde i, i stedet for at skulle gøre det på en parkeringsplads!
Men efter mere end to år, hvor jeg har været stort set fraværende på forummet, så er jeg tilbage! Håber I, som I altid har gjort, vil hjælpe mig med gode råd til at få dytten køreklar så snart som muligt!
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)
-
- VIP Medlem
- Posts: 868
- Joined: Sun 2. Nov 2014 18:42
- Year: 2005
- Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI
- Fuel: Diesel
- Location: Esbjerg
Re: Bilen, der ikke vil dø
Lyder spændende - supplere gerne med lidt fotos her i tråden fra tid til anden 

- kutzon
- VIP Medlem
- Posts: 689
- Joined: Tue 11. May 2010 01:37
- Year: 2000
- Model?: mk2, årgang sen-2000 2.5 V6 Ghia
- Location: Lund, Sverige
Re: Bilen, der ikke vil dø
Skal jeg gerne gøre!
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)
- noisy_cricket
- VIP Medlem
- Posts: 2370
- Joined: Mon 13. Apr 2009 20:36
- Year: 2011
- Model?: Mk4.5 2.0 TDCi
- Fuel: Diesel
- Location: The world
Re: Bilen, der ikke vil dø
skulle jeg ikke komme forbi med bosch testeren til at udlæse fejlen på dit abs?
/cs
Board Administrator
Board Administrator
- kutzon
- VIP Medlem
- Posts: 689
- Joined: Tue 11. May 2010 01:37
- Year: 2000
- Model?: mk2, årgang sen-2000 2.5 V6 Ghia
- Location: Lund, Sverige
Re: Bilen, der ikke vil dø
Du får lige en PM! 

Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)
- Fdisk
- VIP Medlem
- Posts: 277
- Joined: Sun 2. May 2010 14:24
- Year: 2006
- Model?: MK3 2.0 5d
- Fuel: Diesel
- Location: Grenå
- Contact:
Re: Bilen, der ikke vil dø
Hvordan går det med det spændende projekt "Ganz molevitten"? 

Min bil: 2.0 Trend 5d, Stardust Silver, 2006
- kutzon
- VIP Medlem
- Posts: 689
- Joined: Tue 11. May 2010 01:37
- Year: 2000
- Model?: mk2, årgang sen-2000 2.5 V6 Ghia
- Location: Lund, Sverige
Re: Bilen, der ikke vil dø
Hmmm, ikke så godt, faktisk. Rustarbejdet er ikke særligt godt lavet, så den er allerede begyndt at ruste igen. Desuden har den nu også en MEGET slidt bøsning i venstre bagside, som vist ikke er ligetil at skifte. Derfor har jeg stadig ikke besluttet, om jeg vil ofre flere penge på den.
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)
- kutzon
- VIP Medlem
- Posts: 689
- Joined: Tue 11. May 2010 01:37
- Year: 2000
- Model?: mk2, årgang sen-2000 2.5 V6 Ghia
- Location: Lund, Sverige
Re: Bilen, der ikke vil dø
Nå .... den omtalte bøsning viste sig at være noget helt andet, nemlig en af de møtrikkerne mellem bagbroen og karroseriet, som var knækket pga. rust. Derudover har jeg knækket en banjobolt til en af bremseslangerne samt udluftningsventilen på den ene forreste bremsecaliper.
Kort sagt: bilen er træt, og vil helst gerne bare have lov at dø. Og det får den så lov til.
Kort sagt: bilen er træt, og vil helst gerne bare have lov at dø. Og det får den så lov til.
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)
- kutzon
- VIP Medlem
- Posts: 689
- Joined: Tue 11. May 2010 01:37
- Year: 2000
- Model?: mk2, årgang sen-2000 2.5 V6 Ghia
- Location: Lund, Sverige
Re: Bilen, der ikke vil dø
I dag solgte jeg bilen til en fyr, som vil køre folkeræs i den, ene og alene pga. den bomstærke motor og gearkasse. Det siger da lidt om kvaliteten 
Men det betyder så også, at jeg ikke længere er Mondeo-ejer, og da jeg nu har haft to af dem, som aldrig rigtigt var den helt store kærlighed, kan jeg vist med sikkerhed sige at jeg aldrig bliver Mondeo-ejer igen, og formodentlig heller aldrig Ford-ejer generelt. Kæresten og jeg har købt SAAB 9-3 2.0t BioPower, og jeg er såmænd allerede tilmeldt et par SAAB-forums.
Så jeg siger hermed tak ... MANGE tak, endda, for de fantastiske gode råd jeg har fået igennem tiden, og håber jeg også har hjulpet lidt til ved selv at give lidt tilbage.
(Noisy, du behøver ikke at slette mig som bruger, men du bør nok fjerne mine moderator-rettigheder)

Men det betyder så også, at jeg ikke længere er Mondeo-ejer, og da jeg nu har haft to af dem, som aldrig rigtigt var den helt store kærlighed, kan jeg vist med sikkerhed sige at jeg aldrig bliver Mondeo-ejer igen, og formodentlig heller aldrig Ford-ejer generelt. Kæresten og jeg har købt SAAB 9-3 2.0t BioPower, og jeg er såmænd allerede tilmeldt et par SAAB-forums.
Så jeg siger hermed tak ... MANGE tak, endda, for de fantastiske gode råd jeg har fået igennem tiden, og håber jeg også har hjulpet lidt til ved selv at give lidt tilbage.
(Noisy, du behøver ikke at slette mig som bruger, men du bør nok fjerne mine moderator-rettigheder)
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)
- noisy_cricket
- VIP Medlem
- Posts: 2370
- Joined: Mon 13. Apr 2009 20:36
- Year: 2011
- Model?: Mk4.5 2.0 TDCi
- Fuel: Diesel
- Location: The world
Re: Bilen, der ikke vil dø
Vi takker for din tid herinde og ønsker dig al held og lykke med maskinen.
Du er velkommen tilbage når du er klar til endnu en gang FORD

/cs
Board Administrator
Board Administrator