Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er fre 24. nov 2017 08:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Hej Forum

Jeg har undersøgt lidt chiptuning i dag på min Ford Mondeo 2,0 TDCI med powershift.

Jeg har snakket med lidt forskellige firma'er med speciale i chiptuning og det forventede sluteffekt hedder ca. 200 hk og 400 Nm, hvilket må siger at være en pæn stigning (+42% hk). Herudover mener de at diesel-økonomien bliver forbedret med 1-2 km/l. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Nogle der har erfaringer med dette?

Nå det så er sagt, så kommer den anden siden af sagen lovgivningen. Som jeg læser bekendtgørelsen (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=180125), skal der foreligge en gyldig luftforureningtest der dokumentere at bilen ikke forurener mere end standard. Denne luftforureningtest kan så vidt jeg læser mig frem til ikke udføres i DK.

Motor magasinet har også lavet en artikel omhandlende tuning (http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/den- ... ning-47206)

Med alle de krav der stilles, må mere eller mindre alle biler med chiptuning foretaget herhjemme være ulovlige?? Umiddelbart ser jeg det som umuligt at få en chiptuning godkendt af trafikstyrelsen og synshallen, når der skal foreligge det nedenstående dokumentation på;
1. Bilens tekniske egnethed for den større effekt (gives af bilfabrikanten, hvilket jeg umiddelbart ikke tror de vil tage stilling til)
2. Bilens luftforurening (en test som koster mange tusinde kr., plus den ikke kan foretages herhjemme)
3. Bilens støjniveau

Hvordan er man stillet hos forsikringen, hvis de finde ud af at bilen ikke er "lovlig"!

Vil gerne høre jeres erfaringer på området.

Bronze Medlem
Bronze Medlem

Hej Søren

Jeg svarer lige generelt, og det moralske omkring tuning tager jeg ikke stilling til.

Forsikringen har særdeles svært ved at opdage det, hvis du holder dig til et chiptuning/OBD tuning.

Lovgivningen er helt klar.. det er ulovligt, undtaget de ganske, ganske få der har fået alle tilladelser og tests(f.eks. Hirsch til Saab, Volvo Polestar osv.). Tror ikke der findes noget lovligt tun til din.
Det er ret svært for myndighederne at finde ud af at din bil er tunet.. så det er mere et moralsk problem om du vil gøre det.

Det er ikke helt forkert når nogle firmaer både lover flere HK og bedre brændstoføkonomi, men det er bl.a. på bekostning af flere partikler ud af udstødningen.

Det bedste du kan gøre, er at gå til et tuningsfirma med et godt ry, der ved hvad de laver. "Baggårdstunere" har tendens til at ødelægge mere end de gavner.

Håber ovenstående jan give dig lidt klarhed.

Mvh
Anders

VIP Medlem
VIP Medlem

Har en kammerat, hans Mondeo er chippet, mener det var hos en i Thisted. Den har 196 på rullefelt. Den har så heller ikke været synet med det endnu.
Jeg tror altså de opdager det, for den rykker som ind i helvede. Meget mere end en standart.

Sent from my iPad using Tapatalk

Bronze Medlem
Bronze Medlem

Barbaren skrev:
Har en kammerat, hans Mondeo er chippet, mener det var hos en i Thisted. Den har 196 på rullefelt. Den har så heller ikke været synet med det endnu.
Jeg tror altså de opdager det, for den rykker som ind i helvede. Meget mere end en standart.

Rigtig mange synsmænd er fuldstændig ligeglade, så længe din bil er i forsvarlig sikkerhedsmæssig stand. Jeg har haft mange tunede biler gennem syn (inkl. en VW Golf med 350Hk) uden problemer.

VIP Medlem
VIP Medlem

Flaffy skrev:
Barbaren skrev:

Rigtig mange synsmænd er fuldstændig ligeglade, så længe din bil er i forsvarlig sikkerhedsmæssig stand. Jeg har haft mange tunede biler gennem syn (inkl. en VW Golf med 350Hk) uden problemer.
tommel op :D

Bronze Medlem
Bronze Medlem

Flaffy skrev:
Hej Søren

Jeg svarer lige generelt, og det moralske omkring tuning tager jeg ikke stilling til.

Forsikringen har særdeles svært ved at opdage det, hvis du holder dig til et chiptuning/OBD tuning.

Lovgivningen er helt klar.. det er ulovligt, undtaget de ganske, ganske få der har fået alle tilladelser og tests(f.eks. Hirsch til Saab, Volvo Polestar osv.). Tror ikke der findes noget lovligt tun til din.
Det er ret svært for myndighederne at finde ud af at din bil er tunet.. så det er mere et moralsk problem om du vil gøre det.

Det er ikke helt forkert når nogle firmaer både lover flere HK og bedre brændstoføkonomi, men det er bl.a. på bekostning af flere partikler ud af udstødningen.

Det bedste du kan gøre, er at gå til et tuningsfirma med et godt ry, der ved hvad de laver. "Baggårdstunere" har tendens til at ødelægge mere end de gavner.

Håber ovenstående jan give dig lidt klarhed.

Mvh
Anders

Bronze Medlem
Bronze Medlem

Hej Anders

Tak for din feedback.

Ja konklusion må være det er ulovlig og op til en selv om man kan leve med det.

Jeg har hørt fra min forsikringsselskab, men de behøver mere tid før de kan komme med et svar! Tror heller ikke de kan finde rundt i reglerne

Den største hindring jeg føler ved chip/Obd tuning er hvis jeg mister noget erstatning eller ligefrem skal betale, hvis det opdages bilen er tunet.

Jeg har haft mest kontakt til firmaet chiptuning.nu i Hjallerup Nordjylland. Pris 3000 kr inkl moms. Han lover ca. 200 hk og 400 Nm.

Jeg er noget fristet af momentforøgelsen men topfart og hk siger mig ingenting, da bilen blot skal være en familieslæde :-).

Umiddelbart er jeg ikke så bange for at motor, transmission og bremser ikke kan håndtere den øget effekt, da jeg mener min 140 hk version er identisk med 163 hk modellen, ja bortset fra en anden motorstyringversion. Ret mig hvis jeg er fejl.

20% forøgelse af 163 hk svarer til 195 hk.

Mvh Søren

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
140 euroV modellen er den samme som 163. Hvis du googler lidt, kan du finde flere der har ændret motorstyringen på deres 140, så den får 163hk.
Fordelen ved chiptuningen er at økonomien også bliver bedre ;)

Bronze Medlem
Bronze Medlem

Hej noise_cricket

Tak for dit indspark.

Har været forbi chiptuning.nu for en kort samtale.

Nu hvor vi er enige om at chiptuning af min Mondeo er ulovlig, men ikke kan kontrolleres af myndighederne og synshallen og derved bliver det et moralsk spørgsmål. Hvordan skal jeg så forholde mig til EGR-ventilen! Der er nok ingen tvivl om at motorgangen og chiptuningseffekten bliver bedre ved at sætte den til off i styringen, men partikel udledningen/luftforurening vil blive forøget. Kan min nuværende partikelfilter klare den øget mængde partikler?

Så er lidt i tvivl om jeg skal give den fuld tuningsgas med egr off og komme tæt på de 200 hk/400Nm eller om jeg skal finde en mellemting der passer omkring 163 hk versionen med egr forsat aktiv. Andre der har haft disse overvejelser? Begge ændringer er vel ulovlige!!

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
EGR gør absolut intet godt for din motor! og det eneste de måler til syn er røgtætheden og ikke nox udslip, derfor vil den kun gå nemmere gennem syn uden den skide EGR, da den oser betydeligt mindre uden :)

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time