Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er søn 19. nov 2017 05:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Geografisk sted: Odense
Jeg er ny på forummet her og vil da lige sige goddag ved at præsentere min Mondeo.

Den er fra august 2012 og kørte som udlejningsbil i for Sixt i Tyskland i cirka 6 måneder. Jeg købte den ved en aut. Ford-forhandler 30. marts 2013 ved km-stand 11.300. Bilen var nyserviceret og med nye 18" sommerhjul og de 16" vinterhjul som den havde kørt med fra ny. Pris 24.400 euro.

Udstyret med bl.a. xenon med kurvelys, fuld læderkabine med el-sæder og memory, keyless-go, soltag, orig. navigation med premium sound og bakkamera, varme i forrude og regnsensor, parksensor for+bag og privacy glass i de bageste ruder. Motor: 2.0 Tdci 120 Kw/163 HK med Powershift 6-trins aut.gear.

Bilen er min arbejdsbil og bliver brugt til at køre Flextrafik for region Syddanmark. Det er en ren erhvervsbil som kører på en tilladelse til offentlig servicetrafik fra Trafikstyrelsen. Som ren erhvervsbil kører den en del og i skrivende stund gået cirka 402 Tkm. Jeg fører et komplet tank/km-regnskab på bilen som kan ses på http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/567151.html.

Bilen har været meget driftsikker indtil videre og jeg håber på at kunne køre mindst et år mere i den. Den er udelukkende serviceret på autoriseret Ford-værksteder mens der var fabriksgaranti på den, men efter garantiens udløb har jeg selv skiftet olie/oliefilter/luftfilter på den 4 gange. Men når der skal skiftes gearolie ved hvert 3. service/60 Tkm eller laves andet på bilen er det stadig udelukkende autoriseret Ford som skruer på bilen. Det seneste års tid har jeg især brugt Ford i Niebüll, syd for Tønder. Min erfaring er at der er cirka 30% at spare på de små serviceeftersyn og op mod 40% på gearolieskift og tandremsskift ved at få det udført i Tyskland i forhold til hvad jeg har oplevet ved autoriserede Ford på Fyn. Bilen skal iøvrigt have sit 20. service i august når jeg er færdig med at holde ferie.

Men ingen roser uden torne, så lidt problemer har der været undervejs:

-Bakkameraet flimrede i en længere periode fra ca. 50-100 Tkm. Var blot en dårlig forbindelse i et stik.
-Ved ca. 215 Tkm knækkede en ledning i ledningsnettet til gearkassen. Det var en periodisk fejl som kostede i alt 5 besøg på værkstedet, heraf 3 på fejeblad, og ialt 16 mistede arbejdsdage. Lavet af Ford i Odense under fabriksgarantien. Efter den oplevelse og behandling jeg fik, vil jeg anbefale at benytte alle andre steder end Ford Odense og Autohuset Vestergaard.
- Ved ca. 255 Tkm højre forhjulsleje skiftet.
- Ved ca. 371 Tkm partikelfilter og 2 sensorer skiftet. 3 værkstedsbesøg ialt. Ved andet besøg yderligere en sensor skiftet. Ved sidste besøg blev brænderen der skal brænde partikelfilteret rent, når det skal renses for partikler, skiftet. Siden har det virket, og jeg tror egentlig at det var problemet fra starten af, og at udskiftningen af selve partikelfilteret derfor ikke var nødvendig. Værd at undersøge hvis din bil går i nødprogram og værkstedet siger at dit partikelfilter er tilstoppet...

Ellers er det kun at bilen er slem til at skævslide dækkene som giver problemer. Sporingen er tjekket flere gange men Ford har ikke kunne måle noget der er ude af indstilling. Jeg prøver at holde problemet nede ved at bytte hjulene rundt fra for til bag og bag til for ved hvert service, men især når jeg kører på sommerhjul er det et problem. Som det fremgår af billederne har jeg prøvet forskellige fælge og dæk, men min erfaring er at bilen kører bedst med de originale 16" alu. Problemet med skævslidning af dækkene var størst med MSW-fælgene. Når den kører med 18" orig. alu og brede dæk bruger den cirka 0,5 - 0,6 liter brændstof mere per 100 km end med de orig. 16" hjul.

Så alt i alt en bil som jeg er meget tilfreds med!

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Arbejdsbil: 2012 Mondeo 2.0 Tdci 163 aut. Titanium
Privat bil: 2004 Volvo V50 2.5 T5 aut. Momentum
Brugernavn på Spritmonitor.de: Carsten_DK - Her kan brændstoføkonomien på min Mondeo følges.

Sølv Medlem
Sølv Medlem

Rigtig godt opslag og flot bil [THUMBS UP SIGN]
Den holder da godtnok heller ikke stille [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Er de Ford Y-fælge de org til mondeo? Jeg er på jagt efter sådan et sæt fælge, men syntes der er mange forskellige designs på Y-fælgene

Bronze Medlem
Bronze Medlem

18" fælgene i Y-design er originale Ford-fælge. Ford-mærket er støbt ind i fælgen på bagsiden af én af egerne. Men der kan vel sagtens være flere udgaver af det design over de år hvor Ford har benyttet det..?? Jeg synes at jeg har set Y-design-fælge i mindre størrelser, vel 16", hvor designet ser væsentligt anderledes ud.

Faktisk ligger mine 18" opmagasineret og venter på at jeg enten får en Mondeo til privatbil eller eventuelt bliver solgt...

Brugernavn på Spritmonitor.de: Carsten_DK - Her kan brændstoføkonomien på min Mondeo følges.

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køge
Hej.

Dejlig detaljeret læsning.

Når jeg ser på billederne, så ser det ud som om den er let sænket foran, men står standart bagi.

Er det org. Undervogn, eller har du eksperimenteret lidt med fjedrene?

:)

Bronze Medlem
Bronze Medlem

Hej

Bilen og dermed også undervognen er standard. Frihøjden er ikke mere end tilstrækkelig, den har skrabet på mere end én gang, både på op/nedkørsler og på markveje. Og når jeg ofte sidder 12+ timer i bilen skal jeg ikke nyde noget af en hårdere undervogn...

Mvh Carsten

Bronze Medlem
Bronze Medlem

Hvordan fik du lavet dit bakkamera, og hvad kostede det?
Mit gør det samme, og min mekker har givet en pris på 4500,- for at lave det.

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time