Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er fre 24. nov 2017 08:11

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: man 30. jun 2014 10:33 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: man 30. jun 2014 10:27
Indlæg: 10
Hej allesammen...

Har en mondeo 1,8 fra 2000 som har nogle motorproblemer. I tomgang går motoren uregelmæssigt og "ryster". Der er ikke de store udsving på omdrejningstælleren, men man kan både mærke, se og høre at motoren ikke går rigtigt. Jeg har prøvet at rense og udskifte MAF-sensoren uden at dette dog har løst problmet. Jeg har dog også forsøgt helt at frakoble MAF-sensoren, hvilket synes at give en mere stabil motorgang dog med et lidt højere tomgangspunkt.

Når motoren er driftsvarm sker den kommer så langt ned i omdrejninger at den "sprutter" og hakker for at holde sig kørende.

Hvad kan årsagen være til disse symptomer?

Mange venlige hilsner

Bakmo


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 4. jul 2014 05:34 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 2. maj 2010 13:24
Indlæg: 272
Geografisk sted: Grenå
Jeg har selv engang haft en bil med præcis disse symptomer.

Skiftede tændrør, tændkabler, tændspoler og MAF, men fandt aldrig ud at hvad der var galt.

Har du mulighed for at få udlæst fejlkoder?

_________________
Min bil: 2.0 Trend 5d, Stardust Silver, 2006


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 6. jul 2014 11:58 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: man 30. jun 2014 10:27
Indlæg: 10
Ja, en falckmand udlæste en fejlkode, som efterfølgende ikke viste sig på værkstedets computer.

Falckmanden sagde at det drejede sig om en MAP-sensor...Hvor sidder den/de? kan jeg skifte dem selv....er de dyre...

Har forsøgt at rense og skifte MAF´en...no luck...


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 6. jul 2014 14:57 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 2. maj 2010 13:24
Indlæg: 272
Geografisk sted: Grenå
Bakmo skrev:
Ja, en falckmand udlæste en fejlkode, som efterfølgende ikke viste sig på værkstedets computer.

Falckmanden sagde at det drejede sig om en MAP-sensor...Hvor sidder den/de? kan jeg skifte dem selv....er de dyre...

Har forsøgt at rense og skifte MAF´en...no luck...


Det er en sensor som sidder i indsugningsmanifolden.
Den måler trykket inde i manifolden. Enten er den i stykker, eller også så har du en utæthed.

Jeg har aldrig rodet med 1.8'ere før, så jeg ved ikke præcis hvor den sidder.

Du kan se priser og billeder på eBay her

_________________
Min bil: 2.0 Trend 5d, Stardust Silver, 2006


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 6. jul 2014 22:02 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: man 30. jun 2014 10:27
Indlæg: 10
Tak for info. :mrgreen:

Har bare lidt indtrykket af, at det kan være mange ting, der er årsag til problemet. Vil jo nødigt skulle skifte en masse dele ud, hvis der var en måde, hvorpå jeg kunne få isoleret problemet? :idea:

Mvh

Bakmo


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 7. jul 2014 05:36 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 2. maj 2010 13:24
Indlæg: 272
Geografisk sted: Grenå
Med motoren kørende i tomgang, kan du spraye lidt dieselstart omkring indsugnings manifolden og EGR ventilen.

Hvis hastigheden eller motorgangen pludselig ændrer sig, har du fundet en utæthed.

Ellers skift skidtet, den er jo på ingen måde dyr.

_________________
Min bil: 2.0 Trend 5d, Stardust Silver, 2006


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 11. jul 2014 16:06 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: man 30. jun 2014 10:27
Indlæg: 10
Har du mulighed for at vedlægge fotos af denne EGR-ventil og indsugningsmanifold...

Og når du siger skift skidtet så mener du EGR-ventil og indsugningsmanifold?

Vh
Bakmo


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 11. jul 2014 18:19 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 2. maj 2010 13:24
Indlæg: 272
Geografisk sted: Grenå
Bakmo skrev:
Har du mulighed for at vedlægge fotos af denne EGR-ventil og indsugningsmanifold...
Jeg ligger ikke inde med fotos. Her må en anden eventuelt træde til.

Bakmo skrev:
Og når du siger skift skidtet så mener du EGR-ventil og indsugningsmanifold?
Ingen af delene ;)

Jeg mente udskift MAP sensoren. Du har jo fået udlæst fejl, som direkte peger på MAP sensoren.
Så derfor ville jeg skifte den, før jeg begyndte at bakse med alt muligt andet.

_________________
Min bil: 2.0 Trend 5d, Stardust Silver, 2006


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 12. jul 2014 07:30 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: søn 20. sep 2009 17:49
Indlæg: 1917
Du skal ikke skifte den, bare rens den, den sidder på indsugnings slangen, lige efter filteret. Du kan købe alle mulige forskellige rensemidler. Jeg går altid efter den billige.


Sent from my iPad using Tapatalk


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 13. jul 2014 18:09 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: man 30. jun 2014 10:27
Indlæg: 10
Tusind tak for de gode råd. Jeg vil prøve at rense MAP-sensoren. Det kan jo være en billig løsning. Har dog søgt overalt på nettet…HVOR fanden sidder den, HELT præcist…billeder, tak…mange billeder tak :lol:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team