Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er ons 22. nov 2017 19:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: lør 24. okt 2009 15:19 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: lør 24. okt 2009 15:00
Indlæg: 13
Hej,

Jeg er den nybagte ejer af en ny, gammel mondeo 1.8 fra 94 med diverse ulyksaligheder.

1) Låsen til bagklappen virker ikke (åbenbart), og jeg kom til at trykke på kontakten bagi, der afbryder åbning indefra. Samtidig er kontakten til at lægge sæderne ned placeret i... ja, bagagerummet. Resultat: jeg kan nu ikke komme ind i bagagerummet. Nogen løsningsforslag?

2) Både håndbogen og Haynes påstår at den indvendige sikringsboks sidder under instrumentpanelet ved et lille greb man kan hive ned i. Kan boksen sidde noget andet sted? Den er i hvert fald ikke placeret der, eller noget andet sted jeg kunne få øje på i fører- eller passagerside.

3) Speedometernålen oscillerer, primært ved lave hastigheder. Er det normalt og er det en følge af noget andet der er galt? Den står måske og svinger forholdsvist hurtigt mellem 20-40 km/t, hvis jeg kører 30.

På forhånd tak for hjælpen. Jeg er i øvrigt akademiker og langt fra nogen mekaniker, hvis I ikke allerede har gættet det :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 26. okt 2009 08:49 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2316
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
1) - tjah - godt spg - er det 4 eller 5 dørs?

2) den sidder under instrumentbordet nede over koblingspedalen - det e ren sort kasse. på højre side af kassen er der en lille tap du hiver i for at få den til at falde ned

3) defekt speedometerkabel - en sygdom.. kablet skal skiftes hvis ikke du kan leve med det..

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 26. okt 2009 19:31 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: lør 24. okt 2009 15:00
Indlæg: 13
Det er selvfølgelig tåbeligt af mig ikke at skrive, at det var en sedan. En fejl fra min side af. Beklager.

Jeg kan godt nok se en slags sort kasse (med en mindre sort kasse på) helt oppe under instrumentbordet - altså, kun når jeg ligger som en halvt spedalsk på ryggen ind gennem døren og kigger op. Og der ser ikke ud til at være noget man kan flå i, for at få den til at åbne. Er det virkelig normalt? På min gamle escort var den da til at komme til for almindelige mennesker.

Tak for svaret mht. speedometerkablet. Jeg må ringe til Ford og høre hvilken ublu pris de vil have for et sådant.

En anden ting, forresten: Den kører ujævnt ved lav, konstant gas omkring 2000 rpm, med en del hakken. Lidt tungere speederfod, og der er ingen problemer. Noget velkendt?

På forhånd tak. Igen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 29. okt 2009 15:18 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2316
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
Hmm - jeg ved faktisk ikke om du kan, men har du prøvet at stikke en skruetrækker eller noget mellem sædet og hattehylden og se om du kan vippe mekanismen op? - Ellers må du til en hugger og finde en ny sæderyg :-)

Sikringskassen sidder over koblingspedalen, måske lidt til venstre for den. Ja, det er meningen man skal sidde som en spedalsk på knæ udenfor døren og kigge op under instrumentbrættet! så sidder der en lille tap på højre side af kassen du kan hive i for at frigøre den..

speedometerkabel burde ikke være så dyrt - evt uoriginalt!

ujævn kørsel er som regel tændrør, tændkabler og strømfordeleren. - prøv at skifte dem og se hvor meget der sker :-)

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 8. nov 2009 17:02 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: lør 24. okt 2009 15:00
Indlæg: 13
Hej igen,

Undskyld det sene svar.

At komme ind i bagagerummet viste sig at tage en halv dags penge og en masse vriden og skruen og banken i bagsæderne, til man kunne få dem vippet så højt op, at man kunne få en arm med en stav ind og vippe låsekontakten til bagageklappen. Helt vanvittigt design.

Jeg fandt også sikringsboksen præcis efter dine anvisninger, så det var godt.

Endelig blev bilen gået grundigt igennem og benzinfilter og tændrør blev skiftet, men bilen har stadig tendens til at hakke mellem 2000-2500 rpm, varm som kold. Den går til gengæld glimrende i tomgang. Den tager også gassen fint og kører jævnt i alle andre rpm (inkl. under 2000 rpm), så jeg tror ikke det er tændkabelrelateret. Jeg mistænker så småt lambdasonden, men af hvad jeg kan læse mig til resulterer det ofte også i ujævn tomgang, og den går glimrende i tomgang.

Nogen bud?


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 10. nov 2009 11:40 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2316
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
har du skiftet strømfordeler også?

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 13. nov 2009 12:42 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: lør 24. okt 2009 15:00
Indlæg: 13
Nej, det har jeg faktisk ikke. Min mekaniker (den kære, gamle far) mener ikke det bør være den, sådan som den opfører sig. Det er måske stadig dit bedste bud?


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 17. nov 2009 16:23 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2316
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
det er altid mit første bud, da det er en svagehed ved dem..

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 23. mar 2010 17:15 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: lør 24. okt 2009 15:00
Indlæg: 13
Hej,

Et godt sent svar, men det er nu ikke fordi bilen bare kørte fremragende, og jeg deraf har glemt jer. Næh, jeg har faktisk rodet med den lige siden uden at nå nogen konklusion.

Bilen er en Mondeo 94 1.8.

Dens problemer har skiftet lidt karakter, men har stadig noget med motorstyringen at gøre. Her er symptomerne:

1: Den går enormt dårligt når den er kold (1-5 mins ca.), varierende tomgang (fra 500-2000 rpm), hakken, få kræfter osv.
2: Når den er varm går den udmærket, men uden kræfter og ved brug af en del benzin (den går 10-11 på literen).
3: Efter lang tids kontinuerlig motorvejskørsel (halvanden til to timer) begynder den pludselig at hakke voldsomt og miste kræfter. Den kan stadig køre de ca. 140 jeg plejer, men pedalen skal trykkes godt og grundigt ned. Hvis jeg trykker pedalen i bund, hakker den lidt i et par sekunder, og så trækker den rent. Så snart jeg sliækker på gassen, begynder den igen at hakke og tabe kræfter. Sådan er det i alle gear, men det er dog hurtigst at få den til at trække rent ved at trykke pedalen i bund i de lave gear.
4: Kølerblæseren starter ikke. Motoren virker og ledningen til styringen af motoren virker. Ifølge måleren i bilen når temperaturen tæt på maks. uden den starter. Tidligere startede den når nålen stod lidt over midten. Piller man temperaturfølerstikket af, starter blæseren. Sætter man det på igen stopper den (det forstår jeg i øvrigt ingenting af).

Jeg har skiftet benzinfilter, strømfordeler, tændkabler, termostat (to gange, den seneste originale fra ford får temperaturføleren til at stå ca. lodret ved kørsel), vandpumpe, vandtemperaturføler (den øverste), termostathus, og sikkert en masse andet jeg har glemt.

Jeg har også prøvet en anden luftmængdemåler uden ændring. En mekaniker fik koblet en computer til den, og sagde den meldte EGR-fejl og at lambdasonden havde sagt blandingen både var for mager og for fed. Han blokerede EGR-indsugningen (hvis det hedder det), da han kun mente det var en fordel (motorgangsmæssigt), men det hjalp desværre heller ikke.

Inden jeg skiftede til nuværende termostat fik jeg kogt vandet af motoren, og jeg har frygtet den blandt andet lider af ødelagt toppakning. For nogle dage siden, da den var godt varm, boblede den også i beholderen. Jeg havde dog pillet låget af, og derved sænket trykket betragteligt, så jeg tænker det kan have været nyopstået vanddamp. Jeg har ikke set det siden. Den bruger intet vand.

Nogen gode bud? Jeg er ved at være løbet tør for ideer.

EDIT: Jeg kompressionstestede i øvrigt motoren efter afkogningen. Desværre med kold motor, så målingerne er måske ikke så anvendelige. De fire cylindre varierede en del, og de tre var under haynes' grænse, men dog ikke alarmerende meget. Jeg tænker at det primært var fordi motoren var iskold. Jeg har desværre ikke prøvet siden (skal låne kompressionstester).


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 29. mar 2010 18:50 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: lør 24. okt 2009 15:00
Indlæg: 13
Ingen gode bud?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team