Post
by elendil » Tue 23. Mar 2010 17:15
Hej,
Et godt sent svar, men det er nu ikke fordi bilen bare kørte fremragende, og jeg deraf har glemt jer. Næh, jeg har faktisk rodet med den lige siden uden at nå nogen konklusion.
Bilen er en Mondeo 94 1.8.
Dens problemer har skiftet lidt karakter, men har stadig noget med motorstyringen at gøre. Her er symptomerne:
1: Den går enormt dårligt når den er kold (1-5 mins ca.), varierende tomgang (fra 500-2000 rpm), hakken, få kræfter osv.
2: Når den er varm går den udmærket, men uden kræfter og ved brug af en del benzin (den går 10-11 på literen).
3: Efter lang tids kontinuerlig motorvejskørsel (halvanden til to timer) begynder den pludselig at hakke voldsomt og miste kræfter. Den kan stadig køre de ca. 140 jeg plejer, men pedalen skal trykkes godt og grundigt ned. Hvis jeg trykker pedalen i bund, hakker den lidt i et par sekunder, og så trækker den rent. Så snart jeg sliækker på gassen, begynder den igen at hakke og tabe kræfter. Sådan er det i alle gear, men det er dog hurtigst at få den til at trække rent ved at trykke pedalen i bund i de lave gear.
4: Kølerblæseren starter ikke. Motoren virker og ledningen til styringen af motoren virker. Ifølge måleren i bilen når temperaturen tæt på maks. uden den starter. Tidligere startede den når nålen stod lidt over midten. Piller man temperaturfølerstikket af, starter blæseren. Sætter man det på igen stopper den (det forstår jeg i øvrigt ingenting af).
Jeg har skiftet benzinfilter, strømfordeler, tændkabler, termostat (to gange, den seneste originale fra ford får temperaturføleren til at stå ca. lodret ved kørsel), vandpumpe, vandtemperaturføler (den øverste), termostathus, og sikkert en masse andet jeg har glemt.
Jeg har også prøvet en anden luftmængdemåler uden ændring. En mekaniker fik koblet en computer til den, og sagde den meldte EGR-fejl og at lambdasonden havde sagt blandingen både var for mager og for fed. Han blokerede EGR-indsugningen (hvis det hedder det), da han kun mente det var en fordel (motorgangsmæssigt), men det hjalp desværre heller ikke.
Inden jeg skiftede til nuværende termostat fik jeg kogt vandet af motoren, og jeg har frygtet den blandt andet lider af ødelagt toppakning. For nogle dage siden, da den var godt varm, boblede den også i beholderen. Jeg havde dog pillet låget af, og derved sænket trykket betragteligt, så jeg tænker det kan have været nyopstået vanddamp. Jeg har ikke set det siden. Den bruger intet vand.
Nogen gode bud? Jeg er ved at være løbet tør for ideer.
EDIT: Jeg kompressionstestede i øvrigt motoren efter afkogningen. Desværre med kold motor, så målingerne er måske ikke så anvendelige. De fire cylindre varierede en del, og de tre var under haynes' grænse, men dog ikke alarmerende meget. Jeg tænker at det primært var fordi motoren var iskold. Jeg har desværre ikke prøvet siden (skal låne kompressionstester).