Tuning og EGR ventil

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2007 - 2014 (også kaldet MK4)
Post Reply
Hammeren
Sølv Medlem
Sølv Medlem
Posts: 24
Joined: Wed 4. May 2016 07:23
Year: 2012
Model?: Mk4

Tuning og EGR ventil

Post by Hammeren » Wed 5. Apr 2017 18:16

Hej alle

Jer der har fået tunet jeres Mondeo, hvad har fået ud af det HK og NM. Min Mondeo er en Mk4.5 fra 2012 2.0 tdci, vil gerne høre inden jeg får det gjort.
Vil også gerne høre erfaringer både skidt og godt.

Jeg er blevet spurgt om EGR ventilen skal lukkes i systemet, hvad er der for og imod det?

PFT.


Fer
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 161
Joined: Tue 11. Aug 2015 18:28
Year: 2008
Model?: Ford Mondeo 2.0 TDCI
Fuel: Diesel

Re: Tuning og EGR ventil

Post by Fer » Wed 5. Apr 2017 21:45

Jeg ved ikke hvor meget jeg fik ud af det på papiret, men den går ret godt :)

EGR er blevet lukket og har aldrig tænkt over den siden.

EGR er noget fanden har skabt i vrede.
Deckard
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 165
Joined: Tue 23. Nov 2010 15:12
Model?:

Re: Tuning og EGR ventil

Post by Deckard » Mon 10. Apr 2017 09:58

Miner ikke tunet, men jeg har afspærret EGR ventil. Det gør at jeg undgår et momentdyk mellem 1500 og 2000 RPM samt at mit forbrug er faldet fra 5,4 l/100km til 5,2 L/100km
MichaelBitsch
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Posts: 64
Joined: Fri 2. Jan 2015 21:23
Year: 2011
Model?: 2011 2,0 TDCI powershift

Re: Tuning og EGR ventil

Post by MichaelBitsch » Wed 12. Apr 2017 18:44

Min har 180 HK og 373 NM og EGR er frakoblet.
Så +10% i forhold de 163 HK og 340 NM den blev født med :-)

Er målt til ovenstående på 4 hjuls rullefelt. Er med powershift.

Har kørt ca 30.000 km uden problemer af nogen art.

Økonomien er stort set det samme som før.

Så go for it :-)

Mvh. Michael
Hammeren
Sølv Medlem
Sølv Medlem
Posts: 24
Joined: Wed 4. May 2016 07:23
Year: 2012
Model?: Mk4

Re: Tuning og EGR ventil

Post by Hammeren » Thu 13. Apr 2017 08:52

Har lige fået den tunet, hvor jeg fik blændet EGR ventil af i programmet sammen tid, jeg er gået fra 163 til 188 Hk og fra 340 til 405 NM, med powershift.

Jeg fik først tunet den op til 200 heste og lidt mere moment, men der kom der fejl på motorstyringen og ladetryk, så nu er den drosslet lidt igen. :)
User avatar
noisy_cricket
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 2368
Joined: Mon 13. Apr 2009 20:36
Year: 2011
Model?: Mk4.5 2.0 TDCi
Fuel: Diesel
Location: The world

Re: Tuning og EGR ventil

Post by noisy_cricket » Sat 15. Apr 2017 18:23

kan gearkassen holde til 408Nm?

Jeg har smidt en servicemanual herinde et sted til den. tjek lige at du ikke risikerer at rive den fra hinanden..
/cs
Board Administrator
Hammeren
Sølv Medlem
Sølv Medlem
Posts: 24
Joined: Wed 4. May 2016 07:23
Year: 2012
Model?: Mk4

Re: Tuning og EGR ventil

Post by Hammeren » Sat 15. Apr 2017 20:43

Tak for headsup, dit link virker ikke mere, men jeg kunne finde dette online: http://www.getrag.com/media/media/daten ... DCT451.pdf

Ifælge det kan den gå til 450 Nm så tror jeg er safe.
User avatar
noisy_cricket
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 2368
Joined: Mon 13. Apr 2009 20:36
Year: 2011
Model?: Mk4.5 2.0 TDCi
Fuel: Diesel
Location: The world

Re: Tuning og EGR ventil

Post by noisy_cricket » Mon 24. Apr 2017 09:25

i øvrigt hvad gav du og hvor?
/cs
Board Administrator
Hammeren
Sølv Medlem
Sølv Medlem
Posts: 24
Joined: Wed 4. May 2016 07:23
Year: 2012
Model?: Mk4

Re: Tuning og EGR ventil

Post by Hammeren » Thu 4. May 2017 15:37

noisy_cricket wrote:i øvrigt hvad gav du og hvor?
Stage 3 ved Ringkøbing til i omegen af 3500 Kr
Post Reply