Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er lør 18. nov 2017 05:16

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
VIP Medlem
VIP Medlem

Hej Alle

Jeg har kørt og kogt de sidste par uger i bilen. Ok, ikke unormalt at en bil på 8 år og 280.000km får smidt lidt kølemiddel over vinteren, så jeg arrangerede med min kammerat at vi skulle genfylde systemet i går aftes.

Jeg ankommer glad og frejdig, efter at havde kørt omkring 3,5 time i bilen i stegene hede denne dag.

Allerede da jeg kobler studsen på kan jeg høre at der er kølemiddelpå, massere kølemiddel. Den har 6 bar på systemet. OK... gode dyr er rådne... Hvad gør vi så.

Vi begynder at fejlfinde.

- Får kompressoren spænding. Nej
- Er der dårlige forbindelser på tryksensoren. Nej, forbindelserne ser fine ud.
- Frem med telefonen og google. Findet en tråd på talkford.com, der omhandler at køleblæseren skal kører før at kompressoren får lov at starte.
- Bum bum... Vi checker sikringer, de er ok.
- Lige før motoren på blæseren, sidder der en elektronikboks og den ser ud til at være en regulator. (Stor kølefinner, og sidder i luftstrømmen) Der går en lille tynd ledning ind i den samme med de 2 kraftige. Sikkert en signal ledning.
- Jeg bemærker en misfavning ca 3 cm ude på den, vi gnider lidt i den, og ser at der har været et lille knæk i isoleringen, og lederen er knækket over.
- Frem med loddekolben og skifte 5 cm ledning. Vi kunne ikke skille stikket ad, så det blev til 2 lodninger med krympeflex i stedet.
- Skidtet virker stadig ikke :(
- Frem med google igen, og jeg læser at man skal nulstille fejlkoderne med en tester. ØV... sådan en har vi ikke her. Jeg har måske en ODB II udlæser der hjemme.
- Hjem og kigge efter den..... ca 35 minutter senere, og en masse banden over ham idioten der roder i mine ting, finder jeg min Bluetooth ELM ODB scanner. Fedt. Har ligget i 2 år uåbnet siden jeg købte den.
- Får hentet en ODBII app til telefonen og og og kigge. Ingen fejl :( ØVVV.. Når nu går jeg i seng....
- På vej op i seng griber jeg min bærbare og begynder at læse lidt om problemet..... Hov almindelig ODBII testere kan ikke se fejlen (P0691)
- Googler mig frem til Forscan til den voldsomme sum af 39,75 :)
- Bum, P0691 Cooling Fan 1 relay control circuit low. Reset

A/C Virker :)

Bonus info. Denne her lyslilla ledning har en tendens til at knække længere inde i ledningsnettet. Ca 50 cm inde, hvor der er en udgrening.

Ren nydelse at kører fra Næstved til Odense og retur i dag :)

Sølv Medlem
Sølv Medlem

Geografisk sted: Nørresundby
Super fejlbeskrivelse og løsning, som andre kan få glæde af.

Det er sådan en viden-deling der er superfed på dette forum. De generelle (af FORD kendte) fejl, som opstår over tid, og som man måske kan fixe selv.

Lidt a'ala ledningsnettet til ABS-følerne, der også kan slides igennem fordi de sidder i klemme mellem inderskærm og skærm. Har haft det selv 2 gange på min 2008 årgang Mondeo.

VIP Medlem
VIP Medlem

Tak for den gode historie. Fedt at du deler den selv om problemet er løst

Guld Medlem
Guld Medlem

Fer skrev:
Hej Alle

Jeg har kørt og kogt de sidste par uger i bilen. Ok, ikke unormalt at en bil på 8 år og 280.000km får smidt lidt kølemiddel over vinteren, så jeg arrangerede med min kammerat at vi skulle genfylde systemet i går aftes.

Jeg ankommer glad og frejdig, efter at havde kørt omkring 3,5 time i bilen i stegene hede denne dag.

Allerede da jeg kobler studsen på kan jeg høre at der er kølemiddelpå, massere kølemiddel. Den har 6 bar på systemet. OK... gode dyr er rådne... Hvad gør vi så.

Vi begynder at fejlfinde.

- Får kompressoren spænding. Nej
- Er der dårlige forbindelser på tryksensoren. Nej, forbindelserne ser fine ud.
- Frem med telefonen og google. Findet en tråd på talkford.com, der omhandler at køleblæseren skal kører før at kompressoren får lov at starte.
- Bum bum... Vi checker sikringer, de er ok.
- Lige før motoren på blæseren, sidder der en elektronikboks og den ser ud til at være en regulator. (Stor kølefinner, og sidder i luftstrømmen) Der går en lille tynd ledning ind i den samme med de 2 kraftige. Sikkert en signal ledning.
- Jeg bemærker en misfavning ca 3 cm ude på den, vi gnider lidt i den, og ser at der har været et lille knæk i isoleringen, og lederen er knækket over.
- Frem med loddekolben og skifte 5 cm ledning. Vi kunne ikke skille stikket ad, så det blev til 2 lodninger med krympeflex i stedet.
- Skidtet virker stadig ikke :(
- Frem med google igen, og jeg læser at man skal nulstille fejlkoderne med en tester. ØV... sådan en har vi ikke her. Jeg har måske en ODB II udlæser der hjemme.
- Hjem og kigge efter den..... ca 35 minutter senere, og en masse banden over ham idioten der roder i mine ting, finder jeg min Bluetooth ELM ODB scanner. Fedt. Har ligget i 2 år uåbnet siden jeg købte den.
- Får hentet en ODBII app til telefonen og og og kigge. Ingen fejl :( ØVVV.. Når nu går jeg i seng....
- På vej op i seng griber jeg min bærbare og begynder at læse lidt om problemet..... Hov almindelig ODBII testere kan ikke se fejlen (P0691)
- Googler mig frem til Forscan til den voldsomme sum af 39,75 :)
- Bum, P0691 Cooling Fan 1 relay control circuit low. Reset

A/C Virker :)

Bonus info. Denne her lyslilla ledning har en tendens til at knække længere inde i ledningsnettet. Ca 50 cm inde, hvor der er en udgrening.

Ren nydelse at kører fra Næstved til Odense og retur i dag :)

Hejsa
Du har ikke nogle billeder af hvor det er?

Jeg havde min bil til stort service i fredags - da jeg kørte hjemad virkede AC ikke.
Jeg har lige ringet og de siger at under servicet blev det tjekket, og der kom kold luft.
Æv, nu skal den på værksted igen - og de har først tid onsdag næste uge, 1½ døgn inden vi skal køre sydpå. Lidt træls.
Hornet virker heller ikke (de manglede en reservedele) og anbefalede skift af drivakselmanchet.

De lover at de vil kunne reparere AC og evt. skaffe reservedel. Men jeg vil da udskrive ovenstående og tage med.

mvh

PS. I samme ombæring - er der nogen der kender et godt værksted i Storkøbenhavn - jeg brugte i ovenstående Autohouse i Ballerup, da jeg synes Bilia er noget dyre. Men Autohouse kan ikke love at de kan reparere det inden torsdag næste uge :-(

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Har de rodet med hirnet er der jo en bis risiko for at de har fået pillet ved blæsemotoren bagved køleren.

Se om den kører når,AC er slået til (hvis den ikke kører virker Ac i hvert fald ikke når bilen står stille, men muligvis ved alm kørsel)

Guld Medlem
Guld Medlem

Hej
Det vil jeg kigge efter, tak.
Men hvis det er den der sørger for at der kommer luft ud af ventilerne i kabinen, så kører den. Jeg får masser af luft igennem, den er bare ikke kold.

VIP Medlem
VIP Medlem

noerden skrev:
Hej
Men hvis det er den der sørger for at der kommer luft ud af ventilerne i kabinen, så kører den. Jeg får masser af luft igennem, den er bare ikke kold.

Det er ikke den blæser, men den blæser der sidder foran motoren, og bag ved køleren. Det er en stor ventilator. Den skal starte før den kan starte AC kompressor.

Guld Medlem
Guld Medlem

Fer skrev:
noerden skrev:
Hej

Det er ikke den blæser, men den blæser der sidder foran motoren, og bag ved køleren. Det er en stor ventilator. Den skal starte før den kan starte AC kompressor.

Jeg har nu fået kigget - med og uden ac slået til, motor kører ;-)

Jeg er ikke den store mekaniker, men kunne se at den store ventilator slet ikke kørte. Jeg troede kun den skulle køre når motoren skulle køles.
Men hvis ikke den kører, så kan de da starte der. Jeg så også den lille ledning, men kunne ikke umiddelbart se noget mærkeligt ved den.

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Geografisk sted: Sydøst fyn
Nogen der ved hvordan den violette ledning går hen? Ville gerne måle gennemgang. Kæmpere med p0691 og ingen ac...
Umiddelbart ingen synlige tegn på brud nemlig.

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk

VIP Medlem
VIP Medlem

Tak fordi du deler. Det er guld værd. Det kunne vi andre lære lidt af

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time