Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er tors 24. maj 2018 03:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn 7. feb 2016 10:31 
Offline
Junior Medlem
Junior Medlem

Tilmeldt: søn 7. feb 2016 08:01
Indlæg: 4
Mangler et meget godt råd til min Mondeo Trendplus 2,0 145 hk benzin stc.car. 1. reg. dato 13-06-06 vedr. for høj tomgang. Hvis jeg kører ud af landevejen og træder kobling ud bliver omdr. på 2000 indtil farten er nede på omkring 20-25 km/t så falder den til normal. Når jeg holder stille er der normal tomgang. Der er skiftet indsugningsmanifold, olieudskiller, og olieslange bag manifold, det hjalp ikke, så blev der skiftet tomgangsregulator og gasspjældpotentiometer også uden effekt. Alle vacumslanger er tjekket og skiftet.Tager jeg stikket af tomgangsregulator kører den næsten normalt, dog med lysende motorlampe. Nu tænker jeg at der er en fejl i forbindelsen mellem tomgangsreg. og en hastighedssensor, men der er ingen sensor på gearkassen, så tænker den må få signal fra abs-blokken, og det er en dårlig forbindelse mellem de to ting. Er der nogen der kender dette problem eller kan hjælpe med et ledningsdiagram ? Kører jo som en gammel mand når tomgang holder sig på 2000 omdr. på vej ind på p-pladsen. Hjælp Hjælp med gode råd.


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 7. feb 2016 11:23 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: lør 26. maj 2012 05:07
Indlæg: 431
Geografisk sted: 2630 Taastrup
Stensigribe skrev:
Mangler et meget godt råd til min Mondeo Trendplus 2,0 145 hk benzin stc.car. 1. reg. dato 13-06-06 vedr. for høj tomgang. Hvis jeg kører ud af landevejen og træder kobling ud bliver omdr. på 2000 indtil farten er nede på omkring 20-25 km/t så falder den til normal. Når jeg holder stille er der normal tomgang. Der er skiftet indsugningsmanifold, olieudskiller, og olieslange bag manifold, det hjalp ikke, så blev der skiftet tomgangsregulator og gasspjældpotentiometer også uden effekt. Alle vacumslanger er tjekket og skiftet.Tager jeg stikket af tomgangsregulator kører den næsten normalt, dog med lysende motorlampe. Nu tænker jeg at der er en fejl i forbindelsen mellem tomgangsreg. og en hastighedssensor, men der er ingen sensor på gearkassen, så tænker den må få signal fra abs-blokken, og det er en dårlig forbindelse mellem de to ting. Er der nogen der kender dette problem eller kan hjælpe med et ledningsdiagram ? Kører jo som en gammel mand når tomgang holder sig på 2000 omdr. på vej ind på p-pladsen. Hjælp Hjælp med gode råd.


Prøv lige at se, om kontakten ved koblingspedalen sidder rigtigt...?
Hvis den gør, så tag den ud og mål på den, om den virker

_________________
always look on the bright side of life


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 7. feb 2016 12:47 
Offline
Junior Medlem
Junior Medlem

Tilmeldt: søn 7. feb 2016 08:01
Indlæg: 4
Hvad er det for en kontakt ved koblingspedalen, sidder den oppe under i fodbrønden og hvilken funktion har den? Kan den rykke sig ud af position og hvilke værdier skal der måles på den ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 7. feb 2016 13:14 
Offline
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Tilmeldt: søn 14. jun 2015 09:18
Indlæg: 77
Tænker måske en lambdasonde da den måler gasserne i cat'en og giver gas for ikke at der skal være uforbrændte gasser når du stopper.

Mener at hastigheds sensoren siden i gearkassen under batteriet. Men er ikke 100 %


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 7. feb 2016 17:43 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 20. maj 2012 09:00
Indlæg: 320
Geografisk sted: Roskilde
Stensigribe skrev:
Mangler et meget godt råd til min Mondeo Trendplus 2,0 145 hk benzin stc.car. 1. reg. dato 13-06-06 vedr. for høj tomgang. Hvis jeg kører ud af landevejen og træder kobling ud bliver omdr. på 2000 indtil farten er nede på omkring 20-25 km/t så falder den til normal. Når jeg holder stille er der normal tomgang. Der er skiftet indsugningsmanifold, olieudskiller, og olieslange bag manifold, det hjalp ikke, så blev der skiftet tomgangsregulator og gasspjældpotentiometer også uden effekt. Alle vacumslanger er tjekket og skiftet.Tager jeg stikket af tomgangsregulator kører den næsten normalt, dog med lysende motorlampe. Nu tænker jeg at der er en fejl i forbindelsen mellem tomgangsreg. og en hastighedssensor, men der er ingen sensor på gearkassen, så tænker den må få signal fra abs-blokken, og det er en dårlig forbindelse mellem de to ting. Er der nogen der kender dette problem eller kan hjælpe med et ledningsdiagram ? Kører jo som en gammel mand når tomgang holder sig på 2000 omdr. på vej ind på p-pladsen. Hjælp Hjælp med gode råd.


Min er godt nok en diesel, men jeg havde nøjagtigt de samme symptomer. Det var (som allerede nævnt andetsted) kontakten på koblingspedalen (sådan en har du kun hvis du har fartpilot i bilen).
Den koster ikke det helt vilde (husker ikke lige hvor meget) og den er meget nem at skifte (maks 2 minutter) uden brug af værktøj. Den sidder i fodbrønden og kan nås gennem hullet, hvis du tager den lille skuffe ud, som sidder foran sikringerne i venstre side.

_________________
Tidligere:
2004 - 2,0 Trend TDCI (130HK) 5 dørs
http://www.perbeer.dk/mondeo.jpg
Totalskadet i Italien 2012 :-(

Nuværende:
2006 2,0 Titanium TDCI (130HK) St.Car - Nu med DPF
http://www.perbeer.dk/titanium_01.jpg http://www.perbeer.dk/titanium_02.jpg


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 7. feb 2016 19:05 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. maj 2015 12:13
Indlæg: 394
Geografisk sted: Fyn
Jeg har også haft samme problem og løst det ved at skifte koblingskontakten (min er også en diesel)
De har kontakten i thansen

_________________
Mondeo MK3 2.0 TDCi 130 SE
viewtopic.php?f=21&t=6006


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 7. feb 2016 22:06 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: lør 26. maj 2012 05:07
Indlæg: 431
Geografisk sted: 2630 Taastrup
perbeer skrev:
Stensigribe skrev:
Mangler et meget godt råd til min Mondeo Trendplus 2,0 145 hk benzin stc.car. 1. reg. dato 13-06-06 vedr. for høj tomgang. Hvis jeg kører ud af landevejen og træder kobling ud bliver omdr. på 2000 indtil farten er nede på omkring 20-25 km/t så falder den til normal. Når jeg holder stille er der normal tomgang. Der er skiftet indsugningsmanifold, olieudskiller, og olieslange bag manifold, det hjalp ikke, så blev der skiftet tomgangsregulator og gasspjældpotentiometer også uden effekt. Alle vacumslanger er tjekket og skiftet.Tager jeg stikket af tomgangsregulator kører den næsten normalt, dog med lysende motorlampe. Nu tænker jeg at der er en fejl i forbindelsen mellem tomgangsreg. og en hastighedssensor, men der er ingen sensor på gearkassen, så tænker den må få signal fra abs-blokken, og det er en dårlig forbindelse mellem de to ting. Er der nogen der kender dette problem eller kan hjælpe med et ledningsdiagram ? Kører jo som en gammel mand når tomgang holder sig på 2000 omdr. på vej ind på p-pladsen. Hjælp Hjælp med gode råd.


Min er godt nok en diesel, men jeg havde nøjagtigt de samme symptomer. Det var (som allerede nævnt andetsted) kontakten på koblingspedalen (sådan en har du kun hvis du har fartpilot i bilen).
Den koster ikke det helt vilde (husker ikke lige hvor meget) og den er meget nem at skifte (maks 2 minutter) uden brug af værktøj. Den sidder i fodbrønden og kan nås gennem hullet, hvis du tager den lille skuffe ud, som sidder foran sikringerne i venstre side.



"(sådan en har du kun hvis du har fartpilot i bilen)."

Der sidder kontakt på alle koblingspedaler, både med og uden fartpilot, benzin/ diesel
Uden fartpilot er den rød/ brun (med 2 ben i stikket), med fartpilot er den helt rød (med 4 ben i stikket)

_________________
always look on the bright side of life


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 8. feb 2016 15:41 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 20. maj 2012 09:00
Indlæg: 320
Geografisk sted: Roskilde
Trend 2004 skrev:


"(sådan en har du kun hvis du har fartpilot i bilen)."

Der sidder kontakt på alle koblingspedaler, både med og uden fartpilot, benzin/ diesel
Uden fartpilot er den rød/ brun (med 2 ben i stikket), med fartpilot er den helt rød (med 4 ben i stikket)


OK, jeg troede kun det var dem med fartpilot, som havde kontakten på koblingspedalen.
Så lærte jeg også lidt i dag :)

_________________
Tidligere:
2004 - 2,0 Trend TDCI (130HK) 5 dørs
http://www.perbeer.dk/mondeo.jpg
Totalskadet i Italien 2012 :-(

Nuværende:
2006 2,0 Titanium TDCI (130HK) St.Car - Nu med DPF
http://www.perbeer.dk/titanium_01.jpg http://www.perbeer.dk/titanium_02.jpg


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 9. feb 2016 11:07 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: tirs 21. jan 2014 23:27
Indlæg: 11
Jeg har præcis de samme symptomer som trådstarter, og jeg har skiftet gasspjældet, tps sensor, tomgangsregulator, olieslange bag manifold og aæle indsugningsslanger er tjekket, uden at det har hjulpet på mit problem.
Ved min mondeo 2.0 benzin, føles det som om at den ikke motorbremser, og når jeg kobler ud for at skifte gear, falder omdrejningerne 1/100 gange som de skal, mens de 99/100 gange, altså næsten hele tiden, når jeg kobler ud, falder til 2000 omdr og bliver så stående der i et par sekunder, og derefter falder de til 1500 omdr og bliver stående der i et par sekunder for til sidst at falde ned på de 750 omdr som er tomgangen.

Min mondeo har fartpilot.
Er der nogen der ved om et skift af den omtalte koblingskontakt ville hjælpe? Og er der nogen der kan beskrive dens funktion og symptomer hvis den ikke virker korrekt? :)

På forhånd tak


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 13. maj 2016 21:43 
Offline
Sølv Medlem
Sølv Medlem

Tilmeldt: man 13. jul 2015 21:07
Indlæg: 32
Jeg har samme symptomer. Jeg har fundet ud af at når jeg står og kigger ned i motorrummet imens motoren kører, og giver den gas. Så falder den først til de ca 2000 rpm, og så kommer der et klonk, som en ventil der lukker, og så falder rpm til de 700. Hvis jeg tager låget af luftfilteret er klonk lyden metet tydelig, men jeg ved ikke hvad det er, kun at problemet ikke er gasspejldet.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team