Tomgang på 2000 omdr indtil farten er nede på 20-25 km/t

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2001 - 2007 (også kaldet MK3)
Post Reply
Stensigribe
Junior Medlem
Junior Medlem
Year: 2006
Model?: Mk3
Fuel: Diesel

Tomgang på 2000 omdr indtil farten er nede på 20-25 km/t

Post by Stensigribe » Sun 7. Feb 2016 10:31

Mangler et meget godt råd til min Mondeo Trendplus 2,0 145 hk benzin stc.car. 1. reg. dato 13-06-06 vedr. for høj tomgang. Hvis jeg kører ud af landevejen og træder kobling ud bliver omdr. på 2000 indtil farten er nede på omkring 20-25 km/t så falder den til normal. Når jeg holder stille er der normal tomgang. Der er skiftet indsugningsmanifold, olieudskiller, og olieslange bag manifold, det hjalp ikke, så blev der skiftet tomgangsregulator og gasspjældpotentiometer også uden effekt. Alle vacumslanger er tjekket og skiftet.Tager jeg stikket af tomgangsregulator kører den næsten normalt, dog med lysende motorlampe. Nu tænker jeg at der er en fejl i forbindelsen mellem tomgangsreg. og en hastighedssensor, men der er ingen sensor på gearkassen, så tænker den må få signal fra abs-blokken, og det er en dårlig forbindelse mellem de to ting. Er der nogen der kender dette problem eller kan hjælpe med et ledningsdiagram ? Kører jo som en gammel mand når tomgang holder sig på 2000 omdr. på vej ind på p-pladsen. Hjælp Hjælp med gode råd.

Trend 2004
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2004
Model?: mk3 2.0 Stationcar fra 9/2004

Re: Tomgang på 2000 omdr indtil farten er nede på 20-25 km/t

Post by Trend 2004 » Sun 7. Feb 2016 11:23

Stensigribe wrote:Mangler et meget godt råd til min Mondeo Trendplus 2,0 145 hk benzin stc.car. 1. reg. dato 13-06-06 vedr. for høj tomgang. Hvis jeg kører ud af landevejen og træder kobling ud bliver omdr. på 2000 indtil farten er nede på omkring 20-25 km/t så falder den til normal. Når jeg holder stille er der normal tomgang. Der er skiftet indsugningsmanifold, olieudskiller, og olieslange bag manifold, det hjalp ikke, så blev der skiftet tomgangsregulator og gasspjældpotentiometer også uden effekt. Alle vacumslanger er tjekket og skiftet.Tager jeg stikket af tomgangsregulator kører den næsten normalt, dog med lysende motorlampe. Nu tænker jeg at der er en fejl i forbindelsen mellem tomgangsreg. og en hastighedssensor, men der er ingen sensor på gearkassen, så tænker den må få signal fra abs-blokken, og det er en dårlig forbindelse mellem de to ting. Er der nogen der kender dette problem eller kan hjælpe med et ledningsdiagram ? Kører jo som en gammel mand når tomgang holder sig på 2000 omdr. på vej ind på p-pladsen. Hjælp Hjælp med gode råd.
Prøv lige at se, om kontakten ved koblingspedalen sidder rigtigt...?
Hvis den gør, så tag den ud og mål på den, om den virker
always look on the bright side of life
Stensigribe
Junior Medlem
Junior Medlem
Model?: Mk3

Post by Stensigribe » Sun 7. Feb 2016 12:47

Hvad er det for en kontakt ved koblingspedalen, sidder den oppe under i fodbrønden og hvilken funktion har den? Kan den rykke sig ud af position og hvilke værdier skal der måles på den ?
MartinJ
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Model?: Mondeo mk3 2.0 TDCI st.car

Post by MartinJ » Sun 7. Feb 2016 13:14

Tænker måske en lambdasonde da den måler gasserne i cat'en og giver gas for ikke at der skal være uforbrændte gasser når du stopper.

Mener at hastigheds sensoren siden i gearkassen under batteriet. Men er ikke 100 %
perbeer
VIP Medlem
VIP Medlem
Model?: 2,0 TDCI Titanium

Post by perbeer » Sun 7. Feb 2016 17:43

Stensigribe wrote:Mangler et meget godt råd til min Mondeo Trendplus 2,0 145 hk benzin stc.car. 1. reg. dato 13-06-06 vedr. for høj tomgang. Hvis jeg kører ud af landevejen og træder kobling ud bliver omdr. på 2000 indtil farten er nede på omkring 20-25 km/t så falder den til normal. Når jeg holder stille er der normal tomgang. Der er skiftet indsugningsmanifold, olieudskiller, og olieslange bag manifold, det hjalp ikke, så blev der skiftet tomgangsregulator og gasspjældpotentiometer også uden effekt. Alle vacumslanger er tjekket og skiftet.Tager jeg stikket af tomgangsregulator kører den næsten normalt, dog med lysende motorlampe. Nu tænker jeg at der er en fejl i forbindelsen mellem tomgangsreg. og en hastighedssensor, men der er ingen sensor på gearkassen, så tænker den må få signal fra abs-blokken, og det er en dårlig forbindelse mellem de to ting. Er der nogen der kender dette problem eller kan hjælpe med et ledningsdiagram ? Kører jo som en gammel mand når tomgang holder sig på 2000 omdr. på vej ind på p-pladsen. Hjælp Hjælp med gode råd.
Min er godt nok en diesel, men jeg havde nøjagtigt de samme symptomer. Det var (som allerede nævnt andetsted) kontakten på koblingspedalen (sådan en har du kun hvis du har fartpilot i bilen).
Den koster ikke det helt vilde (husker ikke lige hvor meget) og den er meget nem at skifte (maks 2 minutter) uden brug af værktøj. Den sidder i fodbrønden og kan nås gennem hullet, hvis du tager den lille skuffe ud, som sidder foran sikringerne i venstre side.
Tidligere:
2004 - 2,0 Trend TDCI (130HK) 5 dørs
http://www.perbeer.dk/mondeo.jpg
Totalskadet i Italien 2012 :-(

Nuværende:
2006 2,0 Titanium TDCI (130HK) St.Car - Nu med DPF
http://www.perbeer.dk/titanium_01.jpg http://www.perbeer.dk/titanium_02.jpg
hej-hej
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2005
Model?: MK3 TDCi 130 SE

Post by hej-hej » Sun 7. Feb 2016 19:05

Jeg har også haft samme problem og løst det ved at skifte koblingskontakten (min er også en diesel)
De har kontakten i thansen
Mondeo MK3 2.0 TDCi 130 SE
viewtopic.php?f=21&t=6006
Trend 2004
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2004
Model?: mk3 2.0 Stationcar fra 9/2004

Post by Trend 2004 » Sun 7. Feb 2016 22:06

perbeer wrote:
Min er godt nok en diesel, men jeg havde nøjagtigt de samme symptomer. Det var (som allerede nævnt andetsted) kontakten på koblingspedalen (sådan en har du kun hvis du har fartpilot i bilen).
Den koster ikke det helt vilde (husker ikke lige hvor meget) og den er meget nem at skifte (maks 2 minutter) uden brug af værktøj. Den sidder i fodbrønden og kan nås gennem hullet, hvis du tager den lille skuffe ud, som sidder foran sikringerne i venstre side.

"(sådan en har du kun hvis du har fartpilot i bilen)."

Der sidder kontakt på alle koblingspedaler, både med og uden fartpilot, benzin/ diesel
Uden fartpilot er den rød/ brun (med 2 ben i stikket), med fartpilot er den helt rød (med 4 ben i stikket)
always look on the bright side of life
perbeer
VIP Medlem
VIP Medlem
Model?: 2,0 TDCI Titanium

Post by perbeer » Mon 8. Feb 2016 15:41

Trend 2004 wrote:

"(sådan en har du kun hvis du har fartpilot i bilen)."

Der sidder kontakt på alle koblingspedaler, både med og uden fartpilot, benzin/ diesel
Uden fartpilot er den rød/ brun (med 2 ben i stikket), med fartpilot er den helt rød (med 4 ben i stikket)
OK, jeg troede kun det var dem med fartpilot, som havde kontakten på koblingspedalen.
Så lærte jeg også lidt i dag :)
Tidligere:
2004 - 2,0 Trend TDCI (130HK) 5 dørs
http://www.perbeer.dk/mondeo.jpg
Totalskadet i Italien 2012 :-(

Nuværende:
2006 2,0 Titanium TDCI (130HK) St.Car - Nu med DPF
http://www.perbeer.dk/titanium_01.jpg http://www.perbeer.dk/titanium_02.jpg
Halimic
Bronze Medlem
Bronze Medlem
Year: 2005
Model?: mk3 2,0

Post by Halimic » Tue 9. Feb 2016 11:07

Jeg har præcis de samme symptomer som trådstarter, og jeg har skiftet gasspjældet, tps sensor, tomgangsregulator, olieslange bag manifold og aæle indsugningsslanger er tjekket, uden at det har hjulpet på mit problem.
Ved min mondeo 2.0 benzin, føles det som om at den ikke motorbremser, og når jeg kobler ud for at skifte gear, falder omdrejningerne 1/100 gange som de skal, mens de 99/100 gange, altså næsten hele tiden, når jeg kobler ud, falder til 2000 omdr og bliver så stående der i et par sekunder, og derefter falder de til 1500 omdr og bliver stående der i et par sekunder for til sidst at falde ned på de 750 omdr som er tomgangen.

Min mondeo har fartpilot.
Er der nogen der ved om et skift af den omtalte koblingskontakt ville hjælpe? Og er der nogen der kan beskrive dens funktion og symptomer hvis den ikke virker korrekt? :)

På forhånd tak
Madskruger
Sølv Medlem
Sølv Medlem
Year: 2003
Model?: mk3 1,8 duratec

Post by Madskruger » Fri 13. May 2016 22:43

Jeg har samme symptomer. Jeg har fundet ud af at når jeg står og kigger ned i motorrummet imens motoren kører, og giver den gas. Så falder den først til de ca 2000 rpm, og så kommer der et klonk, som en ventil der lukker, og så falder rpm til de 700. Hvis jeg tager låget af luftfilteret er klonk lyden metet tydelig, men jeg ved ikke hvad det er, kun at problemet ikke er gasspejldet.
Post Reply