Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er fre 24. nov 2017 23:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: man 30. okt 2017 10:43 
Offline
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Tilmeldt: ons 20. jan 2016 12:29
Indlæg: 98
Geografisk sted: 6300 Gråsten
Hej alle

Nu er den kolde tid på vej, og i morges oplevede jeg at min mondeo 130HK TDCI var længe om at komme op i driftstemperatur (2 km. kørsel + 2 min. tomgang ved dagplejer + ca. 5 km. kørsel før temperaturnålen var på vej op). Herefter ca. 10 km. motorvej hvor temperaturen lå fint i midten, men så kørte jeg af motorvejen og ca. 3 km. bykørsel, hvor temperaturen så faldt en lille smule igen. Jeg gætter på at dette mønster tyder på en defekt termostat?

Jeg mindes tidligere at have læst omkring udskiftning af termostat og at der muligvis er 2 stk.?
Er der nogen der kan bekræfte dette, og evt. komme med et link til den/de termostat(er) jeg skal bruge?


Mvh. Karsten


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 30. okt 2017 12:43 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. maj 2015 12:13
Indlæg: 371
Geografisk sted: Fyn
Synes ikke det lyder underligt som du beskriver det, de er bare for effektive til at holde varmen snor lige midt i instrumentet når de ikke får lov at arbejde.. men det er rigtigt at der er to termostater og at den lille af dem, ved oliekøleren, har det med at stå af og så er det kun på motorvejen temperaturen kommer i nærheden af midten!.. den er heldigvis nem at skifte og ikke så dyr

_________________
Mondeo MK3 2.0 TDCi 130 SE
viewtopic.php?f=21&t=6006


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 30. okt 2017 22:33 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: man 21. sep 2015 22:27
Indlæg: 205
Geografisk sted: 9400 Nørresundby
Her er begge link til udskiftning

http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... eplacement


http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... ging_(TDCi)


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 31. okt 2017 07:12 
Offline
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Tilmeldt: ons 20. jan 2016 12:29
Indlæg: 98
Geografisk sted: 6300 Gråsten
Skiftede den lille termostat (til oliekøleren) i går, men ser ikke ud til at have haft nogen effekt.
Kørte her til morgen ca. 5 km. før temperaturviseren flyttede sig væk fra 60 °C (minimum) og på mine 22 km. kom den aldrig op og ligge stabilt på 90 °C.


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 31. okt 2017 07:20 
Offline
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Tilmeldt: ons 20. jan 2016 12:29
Indlæg: 98
Geografisk sted: 6300 Gråsten
Den lille termostat kostede ca. 350 kr. og bortset fra den lille clips på slangen der drillede lidt, var det ingen problem at skifte den. Nogen der ved hvad den anden termostat koster?


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 31. okt 2017 07:46 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: man 21. sep 2015 22:27
Indlæg: 205
Geografisk sted: 9400 Nørresundby
Den kan vel ikke koste alverden ved Ford, jeg ville ikke bruge uoriginale hvis jeg var dig. Ofte kan du bruge fordpartsuk.com det er originale dele, der er priser på, ca samme som i dk, blot x med 10 ser ud til den koster ca 300 kr.

https://www.fordpartsuk.com/shop/search ... 10&cat=456


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 2. nov 2017 20:02 
Offline
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Tilmeldt: lør 3. apr 2010 12:42
Indlæg: 90
Geografisk sted: Als/Sydfyn
Det er altid et problem at holde varmen i motoren om vinteren på dieselmotorerne. Derfor har jeg også noget foran køleren om vinteren, så den kun kan få luft gennem ca halvdelen. Så er den noget nemmere at få varme i.


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 2. nov 2017 20:35 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: søn 2. nov 2014 18:42
Indlæg: 728
Geografisk sted: Esbjerg
Min motor, som runder 406000 km om lidt, kan godt holde varmen i en kold tid :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 9. nov 2017 09:13 
Offline
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Tilmeldt: ons 20. jan 2016 12:29
Indlæg: 98
Geografisk sted: 6300 Gråsten
LMF skrev:
Min motor, som runder 406000 km om lidt, kan godt holde varmen i en kold tid :)


Jeg synes heller ikke det kan passe at "sådan er det bare". Vi har også en focus TDCI fra 2008, den kommer fint op på 90 °C og ligger der helt stabilt. Jeg vil skifte den anden termostat, men kan se de både kan købes løse og ink. plasthuset. Vil det være en fordel at skifte hus og det hele?


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 9. nov 2017 15:48 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: søn 2. nov 2014 18:42
Indlæg: 728
Geografisk sted: Esbjerg
Som udgangspunkt vil det hele være nyt, men hvor meget dyrer det bliver, kan du selv finde frem til.

Og vil du skille dig af med bilen indenfor 1 - 2 år, kan det ikke svare sig, at putte for mange penge i bilen med mindre du forventer, at få dem igen ;)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team