hvordan fungerer tilskudsvarmer

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2001 - 2007 (også kaldet MK3)
Post Reply
Trols
Sølv Medlem
Sølv Medlem
Posts: 33
Joined: Tue 29. Nov 2016 12:21
Year: 2005
Model?: Mk3
Fuel: Diesel

hvordan fungerer tilskudsvarmer

Post by Trols » Wed 27. Sep 2017 17:56

Hej
Jeg er den lykkelige ejer af en Mondeo 2.2tdci fra 06. nu hvor vinteren nærmer sig og jeg er ved at tænke på at lave min tilskudsvarmer om til et rigtigt oliefyr/parkeringsvarmer er jeg kommet lidt i tvil om hvordan præcist varmeren virker.
Jeg ved godt at ude temp skal være under 5 grader samt at motoren skal være kørende for at fyret starter.
Men hvad slukker fyret igen når bilen har opnået drifttemperstur. Sidder der en temp føler i fyret eller kører den bare på livet løs indtil det bliver sommer :)
vh

Troels


User avatar
Truckeren
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 269
Joined: Thu 11. Aug 2016 19:33
Year: 2003
Model?: Mk3, 2003, 2,0 St.car. 145 Trend
Location: Ishøj

Re: hvordan fungerer tilskudsvarmer

Post by Truckeren » Thu 28. Sep 2017 09:10

Et rigtigt godt spørgsmål - synes jeg. :D :lol:

Sommeren er jo på vej - igen om snart sååå... :?: :?: :?:
Mvh.

Truckeren "Spooky.M@".
Ford Mondeo 2,0 16V 145 Trend Stc. 04.2003 (State Blue Metalik)
m/ både JydeKrog, Hundegitter - og - LED Angel Eyes.
User avatar
perbeer
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 320
Joined: Sun 20. May 2012 10:00
Year: 2006
Model?: 2,0 TDCI Titanium
Location: Roskilde
Contact:

Re: hvordan fungerer tilskudsvarmer

Post by perbeer » Thu 28. Sep 2017 12:59

Trols wrote:Hej
Jeg er den lykkelige ejer af en Mondeo 2.2tdci fra 06. nu hvor vinteren nærmer sig og jeg er ved at tænke på at lave min tilskudsvarmer om til et rigtigt oliefyr/parkeringsvarmer er jeg kommet lidt i tvil om hvordan præcist varmeren virker.
Jeg ved godt at ude temp skal være under 5 grader samt at motoren skal være kørende for at fyret starter.
Men hvad slukker fyret igen når bilen har opnået drifttemperstur. Sidder der en temp føler i fyret eller kører den bare på livet løs indtil det bliver sommer :)
vh

Troels
Tilskudsvarmeren starter automatisk op, når ude temp er under 5 grader og kølevand er under 70 grader.
Den slukker selv igen når det er nødvendigt.
Hvis du vil se hvilket arbejde der er, med at ombygge til oliefyr/komfortvarmer, så se evt her:
viewtopic.php?f=6&t=4626
jeg ombyggede min for knap 4 år siden.
Last edited by perbeer on Fri 29. Sep 2017 12:42, edited 1 time in total.
Tidligere:
2004 - 2,0 Trend TDCI (130HK) 5 dørs
http://www.perbeer.dk/mondeo.jpg
Totalskadet i Italien 2012 :-(

Nuværende:
2006 2,0 Titanium TDCI (130HK) St.Car - Nu med DPF
http://www.perbeer.dk/titanium_01.jpg http://www.perbeer.dk/titanium_02.jpg
Trols
Sølv Medlem
Sølv Medlem
Posts: 33
Joined: Tue 29. Nov 2016 12:21
Year: 2005
Model?: Mk3
Fuel: Diesel

Re: hvordan fungerer tilskudsvarmer

Post by Trols » Thu 28. Sep 2017 17:04

Hej
mange tak for svar. Det er fordi jeg ikke vil købe monterings sættet grundet jeg er nærig :) jeg har fundet en cirkulationspumpe og så vil jeg købe et sms modul på eBay. dem kan man få til små 300kr. men så burde det ikke være nødvendigt at sætte en termostat i mellem sms modul og fyr.
vh
troels
User avatar
perbeer
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 320
Joined: Sun 20. May 2012 10:00
Year: 2006
Model?: 2,0 TDCI Titanium
Location: Roskilde
Contact:

Re: hvordan fungerer tilskudsvarmer

Post by perbeer » Thu 28. Sep 2017 21:02

Trols wrote:Hej
mange tak for svar. Det er fordi jeg ikke vil købe monterings sættet grundet jeg er nærig :) jeg har fundet en cirkulationspumpe og så vil jeg købe et sms modul på eBay. dem kan man få til små 300kr. men så burde det ikke være nødvendigt at sætte en termostat i mellem sms modul og fyr.
vh
troels
Jeg ved ikke med det sms modul du kan købe, om det er nok. Du skal jo have det hele til at spille sammen, så når fyret starter, så tændes der også for blæseren i kabinen.
Du skal jo også have brændstof frem til fyret, så du er nødt til at sætte et sugerør i tanken og sørge for el-styring til pumpen.
Der hvor tilskudsvarmeren får sit brændstof fra nu, det er fra returløbet fra motoren og der er jo kun brændstof når motoren er startet.
Tidligere:
2004 - 2,0 Trend TDCI (130HK) 5 dørs
http://www.perbeer.dk/mondeo.jpg
Totalskadet i Italien 2012 :-(

Nuværende:
2006 2,0 Titanium TDCI (130HK) St.Car - Nu med DPF
http://www.perbeer.dk/titanium_01.jpg http://www.perbeer.dk/titanium_02.jpg
Trols
Sølv Medlem
Sølv Medlem
Posts: 33
Joined: Tue 29. Nov 2016 12:21
Year: 2005
Model?: Mk3
Fuel: Diesel

Re: hvordan fungerer tilskudsvarmer

Post by Trols » Thu 28. Sep 2017 21:31

Jeg rodede lidt med det i går. når bilen er slukket og uden tænding så kan jeg starte fyret ved at sætte 12v på sikring 82 samt 12v på Termo kontakten ude i kølergitteret.
når der sættes strøm på sikring 82 vågner klimastyringen og 12v ved Termo kontakten får fyret til at tro motoren kører. Jeg kan hører doserings pumpen også kører der. så håber jeg bare kan nøjes med en cirkulation pumpe meb det må komme an på en prøve :D
User avatar
perbeer
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 320
Joined: Sun 20. May 2012 10:00
Year: 2006
Model?: 2,0 TDCI Titanium
Location: Roskilde
Contact:

Re: hvordan fungerer tilskudsvarmer

Post by perbeer » Thu 28. Sep 2017 21:41

Trols wrote: Jeg kan hører doserings pumpen også kører der. så håber jeg bare kan nøjes med en cirkulation pumpe meb det må komme an på en prøve :D

Hvis den kan suge brændstof den vej, så fyret kan køre, så kører fyret jo kun så længe der er diesel i brændstoffilteret, så skal du lufte bilen ud hver gang du har brugt fyret :(
Tidligere:
2004 - 2,0 Trend TDCI (130HK) 5 dørs
http://www.perbeer.dk/mondeo.jpg
Totalskadet i Italien 2012 :-(

Nuværende:
2006 2,0 Titanium TDCI (130HK) St.Car - Nu med DPF
http://www.perbeer.dk/titanium_01.jpg http://www.perbeer.dk/titanium_02.jpg
Trols
Sølv Medlem
Sølv Medlem
Posts: 33
Joined: Tue 29. Nov 2016 12:21
Year: 2005
Model?: Mk3
Fuel: Diesel

Re: hvordan fungerer tilskudsvarmer

Post by Trols » Thu 28. Sep 2017 22:33

ha ha kan godt være det bliver lidt træls i længden :D kan være jeg kan flytte pumpen over på sugesiden hvis den kan suge nok. troede bare det sugerør der skulle være med i sættet var for at den ikke kunne tømme tanken helt men så jeg os blevet lidt klogere i dag :)
User avatar
perbeer
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 320
Joined: Sun 20. May 2012 10:00
Year: 2006
Model?: 2,0 TDCI Titanium
Location: Roskilde
Contact:

Re: hvordan fungerer tilskudsvarmer

Post by perbeer » Fri 29. Sep 2017 12:42

Trols wrote:ha ha kan godt være det bliver lidt træls i længden :D kan være jeg kan flytte pumpen over på sugesiden hvis den kan suge nok. troede bare det sugerør der skulle være med i sættet var for at den ikke kunne tømme tanken helt men så jeg os blevet lidt klogere i dag :)
Jeg tror ikke umiddelbart, at du kan rykke den over på "sugesiden", da der ikke er nogen sugeside. Brændstoffet til filteret/motoren, bliver leveret af en lavtrykspumpe, som sidder sammenbygget med tankmåleren, nede i tanken. Der tror jeg ikke du kan få doseringspumpen til at suge igennem. Det er derfor der skal sættes et nyt sugerør i (sættes i selve tankmåleren).
Tidligere:
2004 - 2,0 Trend TDCI (130HK) 5 dørs
http://www.perbeer.dk/mondeo.jpg
Totalskadet i Italien 2012 :-(

Nuværende:
2006 2,0 Titanium TDCI (130HK) St.Car - Nu med DPF
http://www.perbeer.dk/titanium_01.jpg http://www.perbeer.dk/titanium_02.jpg
Barbaren
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 1916
Joined: Sun 20. Sep 2009 18:49
Model?:

Re: hvordan fungerer tilskudsvarmer

Post by Barbaren » Sat 7. Oct 2017 12:56

Trols wrote:ha ha kan godt være det bliver lidt træls i længden :D kan være jeg kan flytte pumpen over på sugesiden hvis den kan suge nok. troede bare det sugerør der skulle være med i sættet var for at den ikke kunne tømme tanken helt men så jeg os blevet lidt klogere i dag :)
Du er nød til at suge fra tanken. Den skal have sit eget sugerør i tanken, og husk for GUDS skyld at lave det 2-3cm kortere end motorens sugerør. Det ville være så trist at fyret suger tanken tom.
Post Reply