Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er tirs 21. nov 2017 07:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: OBD Tester
Junior Medlem
Junior Medlem

Hej
Jeg har en Mondeo 2,0 fra 02', som på det seneste har voldet mig en del problemer.
Den startede med fra tid til anden at blinke i glødelampen, når bilen var startet. Det gjorde den i en 14 dage/3 ugers tid, hvor den samtidig gik lidt dårligt i motoren. Her hjalp det at standse motoren og så starte på ny, hvorefter den kørte som om at intet var hent.
I nyere tid er motoren begyndt fast at gå dårligt (som om at den kun kører på 3 cylindre) og den lugter fælt (helt sikkert grundet en dårlig forbrænding). Den har mistet megen trækkraft og glødelampen blinker nu fast.
Jeg tænkte at det måske kunne være EGR-ventilen, hvorpå jeg har forsøgt mig med at tage vakuumslangen af, men uden nogen forskel.
Så har jeg forsøgt mig med at tage minus-Polen af på batteriet, for så at sætte den over på plus-Polen, med henblik på at resette computeren/fejl (tænker at den er gået i"nød-program"), men dette har heller ikke gjort nogen forskel.
Jeg har ovenpå dette en bange anelse om, at det kunne være en dysse den er gal med, men jeg kan ikke helt gennemskue hvad der skal til, uden at det bliver rasende dyrt. Har her hørt, at sådan en dysse skal kodes til systemet.

Som det måske fremgår af ovenstående, er jeg nysgerrig og har en iver for selv at dykke ned i motorrummet. For at kunne pejle mig ind på problemet, har jeg gjort et ihærdigt forsøg på at finde en OBD-tester som jeg kan udlæse evt. fejl på. Dette har så også vist sig ikke at være så let, for de testere som jeg indtil nu har fundet (til rimelige penge), kan kun håndtere diesel-biler fra 2004, altså nyere biler end min.

Jeg søger derfor een der kan hjælpe mig lidt mere på vej og een som måske ved lidt til sådan en OBD-tester, som fungerer til mig bil....

VIP Medlem
VIP Medlem

Geografisk sted: 9400 Nørresundby
Går ud fra det er diesel? Da du skriver glødelampe blinker, kendt problem, dyser eller pumpe, eller begge dele, kan selvfølgelig være andet, bla. Filter, men få den udlæst, jeg bruger delphi tester den napper stort set alt. Dyser skal kodes, koden står på dysen, og type ligeså. Eks. EJDR00101z alt efter alder og om det er en 115 el 130 HK og om dét er euro3 el euro 4.

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
et billigt ELM327 kabel og gratis programmet FORscan har jeg haft meget glæde af! gætter også på noget dyse.. men hvor gammelt er brændstoffilteret?

Junior Medlem
Junior Medlem

Fordlars, du har fuldstændig ret. Det er en diesel.
Jeg har fået sådan en "Mobilscan" i gave, men har inden jeg har åbnet den, været inde og læse, at den kun kan håndtere dieselbiler fra 04'. Så jeg tænker at jeg måske skal bytte den til en ELM327.
Brændstoffiltret er ikke blevet skiftet....

VIP Medlem
VIP Medlem

Start med diesel filter, husk og fyld det helt op. Elm 327 er der mange der bruger med Forscan, jeg kender ikke forscan. Hvor bor du? Så kunne jeg udlæse for dig.

Junior Medlem
Junior Medlem

Det er super sødt af dig. Jeg bor 4040 Jyllinge, og det vil kun være super fedt, hvis du har mulighed for det....! :-)

VIP Medlem
VIP Medlem

Bor Nørresundby så lidt langt, mon ik der er en tættere på det vil udlæse for dig

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time