Mrk. 3 2.0 145 hk. manglende trækkraft

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2001 - 2007 (også kaldet MK3)
Post Reply
LarsM
Bronze Medlem
Bronze Medlem
Posts: 9
Joined: Sat 29. Apr 2017 20:46
Year: 2006
Model?: Mondeo 2.0 Trend stc.

Mrk. 3 2.0 145 hk. manglende trækkraft

Post by LarsM » Sat 22. Jul 2017 21:19

Hej.
Som overskriften afslører, har jeg en mondeo mrk. 3 2.0 145 hk stc. fra 06 med 210.xxx km. på klokken.
Har haft bilen i et par måneder og har fra starten været skuffet over accelerationen den kan præstere.
Jeg forsøgte idag at køre den ud i gearende og fra 2 og mere markant i 3/4 gear, kan der mærkes en markant forskel når den når over ca. 4500 rpm. Klart nok så trækker den bedst deromkring, men det opleves præcist som en turbo der slår til, altså ikke et flydende optræk men en pludseligt ændring i optrækket.

Nogle bud på hvad det kan skyldes? bilen har fået service for nyligt samt tændrør, tændkabler og tændspole.
Ved at der er noget snak om elektrodeafstanden på tændrør, kan det have en indflydelse?


User avatar
Truckeren
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 269
Joined: Thu 11. Aug 2016 19:33
Year: 2003
Model?: Mk3, 2003, 2,0 St.car. 145 Trend
Location: Ishøj

Re: Mrk. 3 2.0 145 hk. manglende trækkraft

Post by Truckeren » Sat 5. Aug 2017 07:08

Ja, det kan godt have indflydelse da tændrørene i så fald vil "fejl-tænde" - miste gnisten, så at sige. Jeg har selv efterjusteret mine rør fra 1,3 mm til den korrekte afstand på 1,0 mm, og det hjalp en hel del. Men igen, det kan jo osse være en føler/sensor som er i udu.
Mvh.

Truckeren "Spooky.M@".
Ford Mondeo 2,0 16V 145 Trend Stc. 04.2003 (State Blue Metalik)
m/ både JydeKrog, Hundegitter - og - LED Angel Eyes.
dysterland
Bronze Medlem
Bronze Medlem
Posts: 10
Joined: Sat 18. Mar 2017 19:07
Year: 2004
Model?: Mk3, 2004, 2,0 stationcar

Re: Mrk. 3 2.0 145 hk. manglende trækkraft

Post by dysterland » Mon 7. Aug 2017 23:15

Jeg har selv samme motor. Jeg er rigtig glad for den, men der ER ikke meget bundtræk ved de lave omdrejninger. Drejningsmomentet ligger, så vidt jeg husker, ved 4500 rpm. Så det er på motorvejen, man for alvor oplever dens evne til at accelerere - når den kommer op over 4000 rpm. Men et egentlig ryk synes jeg ikke, det giver. Det er svært at beskrive på skrift, men jeg synes, mine ekstra kræfter kommer meget flydende og naturligt fra motoren. I det hele taget synes jeg, motoren kører meget harmonisk - så hvis din ikke gør det, er der måske noget galt. Min har vel at mærke kørt næsten 400.000 km, og bortset fra lidt olieforbrug virker den ikke slidt.

Melder den ingen motorfejl?
User avatar
noisy_cricket
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 2370
Joined: Mon 13. Apr 2009 20:36
Year: 2011
Model?: Mk4.5 2.0 TDCi
Fuel: Diesel
Location: The world

Re: Mrk. 3 2.0 145 hk. manglende trækkraft

Post by noisy_cricket » Tue 8. Aug 2017 08:32

spørgsmålet er om aktuatorarmen til flapperne i manifolden hænger lidt og den så ikke får nok luft.
/cs
Board Administrator
User avatar
Truckeren
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 269
Joined: Thu 11. Aug 2016 19:33
Year: 2003
Model?: Mk3, 2003, 2,0 St.car. 145 Trend
Location: Ishøj

Re: Mrk. 3 2.0 145 hk. manglende trækkraft

Post by Truckeren » Tue 8. Aug 2017 08:36

Noisy-Cricket: JA - du siger noget dér. Jeg har selv udskiftet alle mine flapper med helt nye og har slet ikke de problemer mere. Endvidere har jeg renset EGR ventilen, udskiftet næsten alle følere og sensorer med helt nye. Min har et rigtigt godt bundtræk og reagerer lige med samme bare ved det mindste tryk på speederen - selv i 5. gear på en motorvej. Bundtrækket er simpelthen bare perfekt nu. Endvidere har jeg forleden dag fået udskiftet begge mine trækaksler med sprit nye aksler da den havde nogle rystelser i rattet, men det er helt væk nu. Nu er der intet rysteren i rattet mere overhovedet.
Mvh.

Truckeren "Spooky.M@".
Ford Mondeo 2,0 16V 145 Trend Stc. 04.2003 (State Blue Metalik)
m/ både JydeKrog, Hundegitter - og - LED Angel Eyes.
Post Reply