Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er fre 24. nov 2017 17:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Baghjulslejer
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Geografisk sted: 6300 Gråsten
Hej med jer.

Da mondeo'en er begyndt at lyde som et smedeværksted når jeg kører, må jeg hellere få skiftet baghjulslejer. Jeg kan så se i min Haynes bog at man ikke kan nøjes med at skifte lejerne, men skal skifte hele nav'et med ABS sensor osv.

Jeg har fundet et sæt fra SKF https://www.atp-autoteile.de/de/product/73167-skf-2x-radlagersatz-inkl-radnabe-hinterachse/v-16454, er der nogen der har erfaringer med forskellige mærker, og kan sige om det er OK kvalitet. ATP-autoteiler har flere forskellige mærker, men jeg har ikke noget imod at betale, hvis pris og kvalitet hænger sammen. https://www.atp-autoteile.de/de/search/v-16454/n-459-radlager-radnabe/f-1360

Jeg har ikke prøvet at skifte denne del før, men ud fra hvad jeg kan se i Haynes ser det ikke ud til at være meget værre end at skifte bremser, så jeg har ikke noget imod at forsøge selv, med mindre andre har dårlige erfaringer med denne operation.

Mvh. Karsten

Sølv Medlem
Sølv Medlem

SKF plejer ikke at være så ringe
Det er faktisk ikke så slemt at skifte dem, bare sørg for at du har mulighed for varme, det kan gøre tingene noget lettere, hvis man giver det en god gang varme, når det skal skilles ad

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Okay, tak for svar.

Jeg kan se det sidder fast med en udvendig torx, og har læst mig frem til at det skal være en E12. Er der nogen der ved hvilken størrelse der er plads til at få igennem det hul der er i skiven på nav'et? Skal det være 3/8" eller kan en 1/2" også gå igennem? Så vidt jeg lige kan se, kan man ikke få udvendige torx toppe, i lange modeller, så jeg går ud fra at hele toppen skal kunne gå gennem hullet?

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
på min var det alm. torx - men ret stor. Mener T50 eller større eller noget i den stil.
Jeg havde nogle lange torxtoppe fra GEDORE som klarede det.

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Hvis det er udvendig Torx mener at en alm 10 mm stjerne/gaffelnøgle klare tricket god ellers går det galt kan man godt komme til med en lille rørtang

VIP Medlem
VIP Medlem

Geografisk sted: 9400 Nørresundby
Ellers en vinkesliber, skær hovedet af, og fjern lejet, flangen på lejet er 10-12 mm. Så stikker enden af bolten ud, og du komme til og varme kantet hvor gevindet er, og få en rørtang på den enden af bolten.

Lejer kan bestilles i Tyskland autopartsonline.de koster vel omkring 109 euro for 2 og 13 euro i forsendelse. Så omkring 900 kr for et sæt. De er mega. Flinke og 2 hverdage så ligger det på trappen, køber alt mit skrammel der

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Fordlars skrev:
Ellers en vinkesliber, skær hovedet af, og fjern lejet, flangen på lejet er 10-12 mm. Så stikker enden af bolten ud, og du komme til og varme kantet hvor gevindet er, og få en rørtang på den enden af bolten.

Lejer kan bestilles i Tyskland autopartsonline.de koster vel omkring 109 euro for 2 og 13 euro i forsendelse. Så omkring 900 kr for et sæt. De er mega. Flinke og 2 hverdage så ligger det på trappen, køber alt mit skrammel der

Jeg har været ude og finde en E12 top der passer i hullet, så nu må jeg se i eftermiddag, om det ikke er til at skille ad :)

VIP Medlem
VIP Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Det burde ikke være nogle problemer i at løsne de bolte, de er ikke spændet med mere end ca. 70 - 80 nm lidt w40 så smutter de af,
har skiftet mine et par gange.
skf er dem jeg vil foreslå, de første jeg satte på var et par no name lejer de holdte 5 mdr.
http://www.talkford.com/community/page/ ... aring-r166

God arbejdslyst.

René

Platinum Medlem
Platinum Medlem

balderfie skrev:
Det burde ikke være nogle problemer i at løsne de bolte, de er ikke spændet med mere end ca. 70 - 80 nm lidt w40 så smutter de af,
har skiftet mine et par gange.
skf er dem jeg vil foreslå, de første jeg satte på var et par no name lejer de holdte 5 mdr.
http://www.talkford.com/community/page/ ... aring-r166

God arbejdslyst.

René

Fik det skiftet i fredags, og ja de bolte der holte navet var ikke dem der sad mest fast. Jeg havde faktisk større problemer med at få de 4 bolte ud der holder henholdsvis kaliber og kaliber-åg (eller hvad det nu hedder), så de blev lidt runde på hovederne. Er der nogen der kan henvise til et link til erstatnings bolte hertil? Så vidt jeg kan se er de med en finere stigning i gevindet end alm. bolte, jeg kunne derfor ikke bruge nogen fra skuffen :D
De bolte der holdt navet var nemme nok at løsne, jeg lærte dog at jeg skulle have spray'et noget WD40 eller andet rense-halløj på gevindet på indersiden, da den ene bolt knækkede på vej ud pga. rustet gevind. Så måtte igang med at bore og skære nyt gevind.

Ellers ingen problemer, og bilen er nu blevet dejlig "lydløs" igen ;)

VIP Medlem
VIP Medlem

Boltene kan du få hos thanten

Sent from my iPad using Tapatalk

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time