Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er tirs 21. nov 2017 20:18

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Geografisk sted: 6300 Gråsten
Hej alle

Jeg har for godt og vel en måneds tid siden afblændet min EGR ventil på min 130HK TDCI MK3. Grunden til dette var at den lagde et lidt for stort sort røgslør ved fuld gas ud af sving og rundkørsler, specilet i 2. gear.
Dette har hjulpet helt vildt... Over hovedet ingen røg på noget som helst tidspunkt, bilen trækker mere jævnt ved de lave omdrejninger og jeg er gået fra 13,xx km/l til 14-15 km/l, alt i alt mega godt. Men min motorlampe lyser, hvilket jeg godt var klar over ville ske, og jeg kan godt resette den med en OBD2 adapter og en app på min telefon. For at få en mere holdbar løsning på dette, har jeg haft kontakt med og været på besøg på et værksted, hvor de arbejder en del i motorstyringer, og også har erfaring med både motoroptimering og EGR delete. Jeg har haft dem til at lave et program som de plejer, og som de også har gjort før på samme bil og motor, der skulle lukke for EGR i motorstyringen og sørge for at motorlampen ikke lyser når det drejer sig om fejlkoder fra EGR systemet. Dette har dog ikke virket. I hvert fald ikke den sidste del. Efter denne "tilpasset" software er blevet lagt i, lyser motorlampen stadig, og jeg kan stadig læse EGR fejlkoder ud. Ham fra værkstedet der står for dette er en smule undrene, da han ikke har oplevet problemer med denne operation før.

Jeg har nu fået lagt den originale Ford software i igen, og lever med at lampen lyser og jeg må nulstille den indimellem.

Er der andre der har fået gjort dette på en 130 HK MK3, og som har oplevet problemer, eller har en idé til hvad der kan være galt? Ham fra værkstedet snakkede om noget med at der ligger to MAP's, én til aut.gear og en til manual gear. Og hvis hans computer nu kun "får fat" i den med aut. gear, vil det ikke have indflydelse. Men jeg ved ikke om det bare var en snak fra de varme lande, for at få mig til at acceptere at det ikke kan lade sig gøre. Det tror jeg nu ikke på, det ikke kan.

Nede ved OBD stikket er jeg faldet over en kontakt med 2 stillinger, se billede. Er der nogen der ved hvad denne kontakt gør? Har den noget med OBD stikket (og derved mine problemer) at gøre?

Mvh. Karsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Hej!
Er din blændplade med eller uden hul?
Har læst et eller andet sted, at der skal bores et 6 mm hul i pladen hvis det giver problemer med fejlkoder.

Kontakten er nok monteret af en tidligere ejer, min har den ikke ;-)

mvh

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
.. og hullet ser også lidt hjemmegort ud..
mvh

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Jeg har prøvet at blænde både med og uden hul i pladen og synes at hullet skal være så stort så blændpladen ikke længere giver mening, hvis du skal være sikker på at undgå motorlampen.. jeg gjorde så bare som du gør nu og læste fejl ud og slukkede lampen ind i mellem..

At det nye program ikke virker må være en fejl fra værkstedets side af, der ville jeg køre et andet sted hen istedet, ville nok starte med at forhøre mig om andres erfaringer ved de forskellige tunere først :)

Kontakten er ihvertfald ikke original, der ville jeg nok prøve at følge de ledninger der er sat på den og se hvor de går hen af, hvis der ikke umiddelbart sker noget når du aktiverer den, det kan sgu være så mange sjove ting folk finder på :)

Junior Medlem
Junior Medlem

Geografisk sted: 2300 København
Citat:
Nede ved OBD stikket er jeg faldet over en kontakt med 2 stillinger, se billede. Er der nogen der ved hvad denne kontakt gør?

Prøv at se om ledningerne går fra kontakt til OBD stikket lige ved siden af.
Så kunne det være en switch som er lavet så man fra OBD stikket kan trække data ud fra MS-CAN bussen, det kræver ellers normalt at man har et diagnose værktøj der understøtter dette. Med denne mod kan man udlæse fra MS-CAN bussen med et almindeligt OBD stik uden switch.

Se her: http://forscan.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=4

Platinum Medlem
Platinum Medlem

hej-hej skrev:
Jeg har prøvet at blænde både med og uden hul i pladen og synes at hullet skal være så stort så blændpladen ikke længere giver mening, hvis du skal være sikker på at undgå motorlampen.. jeg gjorde så bare som du gør nu og læste fejl ud og slukkede lampen ind i mellem..

At det nye program ikke virker må være en fejl fra værkstedets side af, der ville jeg køre et andet sted hen istedet, ville nok starte med at forhøre mig om andres erfaringer ved de forskellige tunere først :)

Kontakten er ihvertfald ikke original, der ville jeg nok prøve at følge de ledninger der er sat på den og se hvor de går hen af, hvis der ikke umiddelbart sker noget når du aktiverer den, det kan sgu være så mange sjove ting folk finder på :)

Ja, det skal helt sikkert være en plade uden hul, ellers kan jeg lige så godt lade være. Især nu hvor bilen kører markant bedre og uden røg med pladen monteret. Jeg må se om jeg kan finde en anden tuner, der kan hjælpe mig.

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Rolfvp skrev:
Citat:
Nede ved OBD stikket er jeg faldet over en kontakt med 2 stillinger, se billede. Er der nogen der ved hvad denne kontakt gør?

Prøv at se om ledningerne går fra kontakt til OBD stikket lige ved siden af.
Så kunne det være en switch som er lavet så man fra OBD stikket kan trække data ud fra MS-CAN bussen, det kræver ellers normalt at man har et diagnose værktøj der understøtter dette. Med denne mod kan man udlæse fra MS-CAN bussen med et almindeligt OBD stik uden switch.

Se her: http://forscan.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=4

Okay, interessant. Jeg må prøve at følge ledningen.
Jeg har også tænkt på om det kan være et eller andet med 12V til anhængerstikket, så man kan have strøm til en evt. campingvogn.

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time