Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er tirs 21. nov 2017 07:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior Medlem
Junior Medlem

Hej har fornyligt købt mig en mondeo 1.8 125hk fra 2005 hvor jeg ikke kan få den til at give mindre end ca 2000 RPM bare jeg rør gas pedalen, det vil sige at den er lidt svær at køre om de 50 km/t i...
Er der nogle der har et par gode råd til hvad det kan være??
Slidt spjæld hus?
Jeg har købt forscan så jeg kan teste bilen og den har ingen fejl.

MVH Torben.

Junior Medlem
Junior Medlem

Geografisk sted: Esbjerg Kommune
Det er gasspjæld aksler i det indsugnings manifol som er slidte. Forddele.dk har omb. manifol på lager til omgående levering

Guld Medlem
Guld Medlem

Prøv at undersøge slangen til krumtap udluftningen, den har det med at mørne og revne så motoren får falsk luft og noget højere tomgang
Slangen er en 1/2 eller 3/4 t som sidder under indsugningsmanifolden og er vanskelig at komme til

Junior Medlem
Junior Medlem

Hej. Jeg glæder mig til at høre hvad du finder ud af, jeg har en mondeo mk3 2.0 146hk fra 2005 der gør det samme.

Der sidder en fjeder på dit spjældhus, prøv at pille den af, og drej spjælet frem og tilbage med hånden, hvis det går stramt/hænger i lukket position,
kan det godt være dit problem, du kan prøve at pille spjæld hus af og rense det forsigtigt.

På min, der hængte spjælet lidt, i lukket position, jeg rensede det, så det frit kunne dreje igen men det hjalp ikke,
så jeg har skiftet følgende og det var spild af en masse penge, det har ikke ændret noget.

Camshaft position (CMP) sensor
Engine coolant temperature (ECT) sensor
Throttle position sensor (TPS)
Idle air control (IAC) valve
Intake manifold tuning (IMT) valve
Manifold absolute pressure and temperature (MAP-T) sensor

Tændrør
Tændspole
Tændkabelsæt
Luftfilter
Termostat
pcv ventil
flapper i manifold
alle vacum slanger
spjæld hus (brugt)

Hvis jeg kører bilen varm går den ca. 800 RPM i tomgang.
Hvis jeg med hånden drejer gasspælet ca. 1mm går ca 2000 RPM.
Hvis jeg piller stikket af tomgangsventilen (IAC) går den ca. 650 RPM i tomgang, og så kan den godt gå 900-1000-1100 også videre,
den kan bare ikke lide hvis man slipper gasen for hurtig, så går den ud.

Håber virkelig der er nogle der kan hjælp.

MVH Flemming.

Junior Medlem
Junior Medlem

f_and skrev:
Hej. Jeg glæder mig til at høre hvad du finder ud af, jeg har en mondeo mk3 2.0 146hk fra 2005 der gør det samme.

Der sidder en fjeder på dit spjældhus, prøv at pille den af, og drej spjælet frem og tilbage med hånden, hvis det går stramt/hænger i lukket position,
kan det godt være dit problem, du kan prøve at pille spjæld hus af og rense det forsigtigt.

På min, der hængte spjælet lidt, i lukket position, jeg rensede det, så det frit kunne dreje igen men det hjalp ikke,
så jeg har skiftet følgende og det var spild af en masse penge, det har ikke ændret noget.

Camshaft position (CMP) sensor
Engine coolant temperature (ECT) sensor
Throttle position sensor (TPS)
Idle air control (IAC) valve
Intake manifold tuning (IMT) valve
Manifold absolute pressure and temperature (MAP-T) sensor

Tændrør
Tændspole
Tændkabelsæt
Luftfilter
Termostat
pcv ventil
flapper i manifold
alle vacum slanger
spjæld hus (brugt)

Hvis jeg kører bilen varm går den ca. 800 RPM i tomgang.
Hvis jeg med hånden drejer gasspælet ca. 1mm går ca 2000 RPM.
Hvis jeg piller stikket af tomgangsventilen (IAC) går den ca. 650 RPM i tomgang, og så kan den godt gå 900-1000-1100 også videre,
den kan bare ikke lide hvis man slipper gasen for hurtig, så går den ud.

Håber virkelig der er nogle der kan hjælp.

MVH Flemming.

Det lyder lige som jeg oplever min Gør det.. tænker kan egr gøre det, hvis det ikke kan lukke helt tæt og det ved for lidt luft/udstødningsgasser
Mvh Torben

Junior Medlem
Junior Medlem

Jeg skal ikke kunne sige om ERG ventilen kan være skyld i det, jeg har haft min af og rense den, men det hjalp ikke,
men derfor kan den jo godt være defekt, men jeg er færdig med at skifte dele ud for sjov.

Jeg synes det er lidt mærkeligt, hvis der kun er to biler i danmark der har det problem.

Junior Medlem
Junior Medlem

Jeg er i hvert fald glad for du skiver at du har skiftet det du har så jeg ikke går hen og gør det samme..
I min teori verden kan det næsten kun skyldes en af to ting, den for for meget luft lige over tomgang eller at den køre meget mager blanding, så er omdrejninger heller ikke til at styre..
Jeg synes bare når jeg holder forscan på så arbejder lambdasonden godt med at gå op og ned i spændning, selvfølgelige har jeg kun måt det i tomgang og kun den før kat..

Har du nogle problemer med dårlig trækkræft efter meget kø kørsel når vejret er varmt, jeg synes min føles den holder igen

Sølv Medlem
Sølv Medlem

Torb3n skrev:
Jeg er i hvert fald glad for du skiver at du har skiftet det du har så jeg ikke går hen og gør det samme..
I min teori verden kan det næsten kun skyldes en af to ting, den for for meget luft lige over tomgang eller at den køre meget mager blanding, så er omdrejninger heller ikke til at styre..
Jeg synes bare når jeg holder forscan på så arbejder lambdasonden godt med at gå op og ned i spændning, selvfølgelige har jeg kun måt det i tomgang og kun den før kat..

Har du nogle problemer med dårlig trækkræft efter meget kø kørsel når vejret er varmt, jeg synes min føles den holder igen

Liver lige denne tråd op igen. Har du fundet problemet med at den holder igen. Jeg har også en 1,8 og jeg føler virkelig heller ikke den kan trække ordentligt. Er faktisk ret sikker på en gammel fiesta 1,25 kan tage den i optræk:-/

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time