MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2001 - 2007 (også kaldet MK3)
LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 1001
Joined: Sun 2. Nov 2014 18:42
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI
Fuel: Diesel
Location: Esbjerg

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by LMF » Wed 13. Nov 2019 08:30

For 8 måneder siden skulle jeg have skiftet en V-rem. Troede først, at det var generatoren som var problemet vedr. manglende ladning på batteriet
Last edited by LMF on Wed 13. Nov 2019 19:23, edited 1 time in total.


User avatar
superpjok
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 374
Joined: Fri 15. Jul 2016 10:04
Year: 2006
Model?: C-max 2.0 TDCI 136HK.
Fuel: Diesel
Location: Horsens

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by superpjok » Wed 13. Nov 2019 18:51

Hej..
Efter en gen gennemlæsning af hele tråden, vil mit bedste bud være, at du skal have kigget på dine dyser. Erfaring siger mig at det kun bliver værre ;-(

mvh
LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 1001
Joined: Sun 2. Nov 2014 18:42
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI
Fuel: Diesel
Location: Esbjerg

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by LMF » Wed 13. Nov 2019 19:25

Og får du gennemgået dyserne, så overvej at få tjekket højtrykpumpen og turboen også
karsten.jorgensen
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 158
Joined: Wed 20. Jan 2016 12:29
Year: 2005
Model?: Mondeo MK3 130 HK TDCI
Fuel: Diesel
Location: 6300 Gråsten

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by karsten.jorgensen » Thu 14. Nov 2019 12:41

Turboen er skiftet for 15.000 km. siden, da bilen blev ved med at gå i nødprogram fordi de der vinger inde i turboen var slidt, og ikke bevægede sig godt nok.

Jeg har snakket med Norjysk Diesel Elektro i Aalborg, og de kan godt tjekke dyserne og sælge ombytningsdyser, hvis de fejler. Dette kan dog godt ende med at blive en temlig dyr operation.
Hvordan får man tjekket højtrykspumpen?
LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 1001
Joined: Sun 2. Nov 2014 18:42
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI
Fuel: Diesel
Location: Esbjerg

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by LMF » Thu 14. Nov 2019 14:13

Mon ikke Norjysk Diesel Elektronik kan klare det også ?
Ellers tjek i dit lokal område.

Og ang. pris på det hele - spørg på forhånd, ikke mindst hvad 4 ombytnings dyser koster. Tager de dine dyser, spørg hvad du får for dem.
Ikke alle mennesker i Ålborg er lige ærlige har jeg konstateret :evil:

Og bruger du dette firma, så have KLARE skriftlige aftaler på hvad der skal laves og pris viewtopic.php?f=22&t=6708
Har haft blandet oplevelser der og det har andre Mondeo ejer også :shock:
karsten.jorgensen
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 158
Joined: Wed 20. Jan 2016 12:29
Year: 2005
Model?: Mondeo MK3 130 HK TDCI
Fuel: Diesel
Location: 6300 Gråsten

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by karsten.jorgensen » Tue 19. Nov 2019 07:41

Tak for alle jeres svar

Jeg er godt nok ved at synes at det er mig lidt uoverskueligt, med denne mulige dyse udskiftning.
Der er vel ikke en herinde der, kan bruge min Mondeo til en fair pris?

Det er en 2006 Titanium, den har kørt 310.000 og kører rigtigt godt. Starter som beskrevet blot en lille smule ujævnt når den er kold. Den har fået skiftet følgende større ting inde for de sidste par år.

280.000: Kobling
295.000: Turbo ink. elektronik
305.000: Generator og krumtap-remskive
308.000: Nye bremser foran (Zimmerman Sport)
309.000: Starter og gløderør

Der udover er den blevet løbende vedligeholdt med nye hjullejer på begge baghjul, kødben, flexrør på udstødning, enkelte bremserør og sikkert noget jeg har glemt :)

Mvh. Karsten
BigDane
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Posts: 63
Joined: Mon 10. Feb 2014 15:36
Year: 2005
Model?: 2.0 TDCrI Stationcar State Blue
Location: Brøndby

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by BigDane » Tue 19. Nov 2019 16:51

Hej Karsten,

Jeg vil nu sige, at den der udskiftning af dyser, ikke behøver at være det store problem. Jeg synes i hvert fald, at det (der ikke gik galt pga for dårlig indkøbssted) gik RIGTIG let...

I min optik, så behøver du ikke at være bange for en gang dyse-skift, og tilhørende programmering...

Mvh
Bent
Post Reply