MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2001 - 2007 (også kaldet MK3)
BigDane
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Posts: 69
Joined: Mon 10. Feb 2014 15:36
Year: 2005
Model?: 2.0 TDCrI Stationcar State Blue
Fuel: Diesel
Location: Jyllinge

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by BigDane » Tue 1. Oct 2019 08:09

Med hensyn til dysecheck, så kan du lave en leak-off-test.
Der får du syn for sagen.
Hvor langt har kareten kørt?


karsten.jorgensen
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 158
Joined: Wed 20. Jan 2016 12:29
Year: 2005
Model?: Mondeo MK3 130 HK TDCI
Fuel: Diesel
Location: 6300 Gråsten

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by karsten.jorgensen » Tue 1. Oct 2019 08:15

BigDane wrote:
Tue 1. Oct 2019 08:09
Med hensyn til dysecheck, så kan du lave en leak-off-test.
Der får du syn for sagen.
Hvor langt har kareten kørt?
Den har kun kørt 307.000 :)
Ved ikke om de nogensinde har været skiftet. Jeg har haft den fra 228.000 km.
BigDane
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Posts: 69
Joined: Mon 10. Feb 2014 15:36
Year: 2005
Model?: 2.0 TDCrI Stationcar State Blue
Fuel: Diesel
Location: Jyllinge

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by BigDane » Tue 1. Oct 2019 10:40

Jeg skiftede mine ved 350000, og det var bestemt ikke ved første tegn på slidte dyser, at jeg skiftede dem :-)

Jeg skiftede dem selv, og købte dyserne hos Diesel-technik i Tyskland.
Jeg kunne derefter ikke få kareten til at køre korrekt, uden at gå i nødprogram, så jeg var nødt til at få KAM-diesel i Hedehusene til at gå den efter.
Det viste sig, at to af de fire dyser, jeg havde købt, var defekte, så da han satte andre i, var alt som det skulle være, og jeg har ikke haft problemer siden.
Totalt set, så blev regningen på størrelse med, hvad man skal betale på et værksted. Potentielt kunne jeg have sparet ca 75%
LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 1045
Joined: Sun 2. Nov 2014 18:42
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI
Fuel: Diesel
Location: Esbjerg

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by LMF » Tue 1. Oct 2019 12:38

Defekte dyser sælges måske en del steder som "nye" dyser ?
BigDane
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Posts: 69
Joined: Mon 10. Feb 2014 15:36
Year: 2005
Model?: 2.0 TDCrI Stationcar State Blue
Fuel: Diesel
Location: Jyllinge

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by BigDane » Wed 2. Oct 2019 09:32

@LMF: den forstår jeg ikke. Diesel-technik påstod, at der intet var i vejen med dyserne.
Jeg fik dog mine penge for de returnerede dyser retur uden problemer.
De blev solgt som renoverede, og ret skal være ret, så kører kareten ganske fint her ca 55000 km senere :-)
karsten.jorgensen
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 158
Joined: Wed 20. Jan 2016 12:29
Year: 2005
Model?: Mondeo MK3 130 HK TDCI
Fuel: Diesel
Location: 6300 Gråsten

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by karsten.jorgensen » Mon 7. Oct 2019 07:58

Her til morgen, hvor der var 3 grader, havde bilen ekstra svært ved at komme ordentligt igang. Hvor den de andre gange har virket som en der startede på 3 cylindre, virkede det her til morgen til at den startede på 1 cylinder. Når der så lige går 2 - 4 sekunder, kører den helt fint, både i tomgang og ved belastning.
Ladelampen lyste dog også her til morgen, da bilen kom i gang, men kan det evt. skyldes at motoren kørte så langsomt (eller ustabilt) til at starte med, at der er kommet en fejl da den ikke har ladet nok? Jeg slukkede og startede igen, hvor bilen startede helt normalt, og ladelampen lyste ikke.

Mvh. Karsten
LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 1045
Joined: Sun 2. Nov 2014 18:42
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI
Fuel: Diesel
Location: Esbjerg

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by LMF » Mon 7. Oct 2019 13:26

BigDane wrote:
Wed 2. Oct 2019 09:32
@LMF: den forstår jeg ikke. Diesel-technik påstod, at der intet var i vejen med dyserne.
Jeg fik dog mine penge for de returnerede dyser retur uden problemer.
De blev solgt som renoverede, og ret skal være ret, så kører kareten ganske fint her ca 55000 km senere :-)
Åhh - jeg har selv andet sted fået fat i nye dyser, som ikke hvar nye alligevel, men værkstedet ville have godt 4.000 kr. pr. dyse alligevel :evil:
Men hvad Diesel-technik påstår og og virkeligheden viser, er to ting :D . Men godt du fik dine penge retur
karsten.jorgensen
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 158
Joined: Wed 20. Jan 2016 12:29
Year: 2005
Model?: Mondeo MK3 130 HK TDCI
Fuel: Diesel
Location: 6300 Gråsten

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by karsten.jorgensen » Wed 30. Oct 2019 08:11

Fik skiftet gløderør for et par uger siden, 3 af dem kom nem ud, den sidste drillede lidt. Det lykkedes dog. 3 af de 4 vidste uendelig modstand, det ser altså ud til at kun 1 virkede som den skulle.

Jeg har dog stadig problemer med at den starter underligt.
Jeg har flere gange oplevet at ladelampen er begyndt at lyse, når jeg starter og med det samme starter varme i for- og bagrude. Derfor er min mistanke nu rette mod det elektriske system. Batteriet er fra septemer 2016, et Varta F18 (85 ah), og generatoren er skiftet i sommers.

Når bilen har stået natten over viser batteriet mellem 12,3V og 12,5V inden start og når den lader i tomgang lader den med 14,7V.
I går da jeg ville måle ladespændingen kort efter start af bilen, hvor den startede utroligt dårligt, opdagede jeg røg komme op mellem motoren og køleren. Går ud fra at dette må komme fra starteren, den er vel den eneste komponent der sidder i det område og bruger strøm under opstart.
Mit spørgsmål er derfor om dette er et kendt problem, og om det evt. "bare" er en dårlig forbindelse, eller selve starteren der er ved at stille træskoene.

Mvh. Karsten
BDS
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Posts: 68
Joined: Fri 11. Jan 2013 20:28
Year: 2006
Model?: mk3, 2006, 2.0 TDCI 130
Fuel: Diesel
Location: Ålborg/Nørresundby

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by BDS » Wed 6. Nov 2019 20:02

karsten.jorgensen wrote:
Wed 30. Oct 2019 08:11
Fik skiftet gløderør for et par uger siden, 3 af dem kom nem ud, den sidste drillede lidt. Det lykkedes dog. 3 af de 4 vidste uendelig modstand, det ser altså ud til at kun 1 virkede som den skulle.

Jeg har dog stadig problemer med at den starter underligt.
Jeg har flere gange oplevet at ladelampen er begyndt at lyse, når jeg starter og med det samme starter varme i for- og bagrude. Derfor er min mistanke nu rette mod det elektriske system. Batteriet er fra septemer 2016, et Varta F18 (85 ah), og generatoren er skiftet i sommers.

Når bilen har stået natten over viser batteriet mellem 12,3V og 12,5V inden start og når den lader i tomgang lader den med 14,7V.
I går da jeg ville måle ladespændingen kort efter start af bilen, hvor den startede utroligt dårligt, opdagede jeg røg komme op mellem motoren og køleren. Går ud fra at dette må komme fra starteren, den er vel den eneste komponent der sidder i det område og bruger strøm under opstart.
Mit spørgsmål er derfor om dette er et kendt problem, og om det evt. "bare" er en dårlig forbindelse, eller selve starteren der er ved at stille træskoene.

Mvh. Karsten
Hvis ikke du har fået læst fejlkoder vil jeg bestemt anbefale at få det gjort nu, det kan jo være det kan give dig et hint om problemerne..
/BS
LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 1045
Joined: Sun 2. Nov 2014 18:42
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI
Fuel: Diesel
Location: Esbjerg

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by LMF » Thu 7. Nov 2019 07:55

med det samme starter varme i for- og bagrude.
Kommer der varme uden du har trykket på de 2 kontakter ? Hvis ja, så er der problemer i det elektriske system
Selv om batteriet er under 4 år gammelt, kan det have haft en hårdt liv :|
Post Reply