MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 2001 - 2007 (også kaldet MK3)
BigDane
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Posts: 61
Joined: Mon 10. Feb 2014 15:36
Year: 2005
Model?: 2.0 TDCrI Stationcar State Blue
Location: Brøndby

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by BigDane » Tue 1. Oct 2019 08:09

Med hensyn til dysecheck, så kan du lave en leak-off-test.
Der får du syn for sagen.
Hvor langt har kareten kørt?


karsten.jorgensen
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 150
Joined: Wed 20. Jan 2016 12:29
Year: 2005
Model?: Mondeo MK3 130 HK TDCI
Fuel: Diesel
Location: 6300 Gråsten

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by karsten.jorgensen » Tue 1. Oct 2019 08:15

BigDane wrote:
Tue 1. Oct 2019 08:09
Med hensyn til dysecheck, så kan du lave en leak-off-test.
Der får du syn for sagen.
Hvor langt har kareten kørt?
Den har kun kørt 307.000 :)
Ved ikke om de nogensinde har været skiftet. Jeg har haft den fra 228.000 km.
BigDane
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Posts: 61
Joined: Mon 10. Feb 2014 15:36
Year: 2005
Model?: 2.0 TDCrI Stationcar State Blue
Location: Brøndby

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by BigDane » Tue 1. Oct 2019 10:40

Jeg skiftede mine ved 350000, og det var bestemt ikke ved første tegn på slidte dyser, at jeg skiftede dem :-)

Jeg skiftede dem selv, og købte dyserne hos Diesel-technik i Tyskland.
Jeg kunne derefter ikke få kareten til at køre korrekt, uden at gå i nødprogram, så jeg var nødt til at få KAM-diesel i Hedehusene til at gå den efter.
Det viste sig, at to af de fire dyser, jeg havde købt, var defekte, så da han satte andre i, var alt som det skulle være, og jeg har ikke haft problemer siden.
Totalt set, så blev regningen på størrelse med, hvad man skal betale på et værksted. Potentielt kunne jeg have sparet ca 75%
LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 976
Joined: Sun 2. Nov 2014 18:42
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI
Fuel: Diesel
Location: Esbjerg

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by LMF » Tue 1. Oct 2019 12:38

Defekte dyser sælges måske en del steder som "nye" dyser ?
BigDane
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Posts: 61
Joined: Mon 10. Feb 2014 15:36
Year: 2005
Model?: 2.0 TDCrI Stationcar State Blue
Location: Brøndby

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by BigDane » Wed 2. Oct 2019 09:32

@LMF: den forstår jeg ikke. Diesel-technik påstod, at der intet var i vejen med dyserne.
Jeg fik dog mine penge for de returnerede dyser retur uden problemer.
De blev solgt som renoverede, og ret skal være ret, så kører kareten ganske fint her ca 55000 km senere :-)
karsten.jorgensen
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 150
Joined: Wed 20. Jan 2016 12:29
Year: 2005
Model?: Mondeo MK3 130 HK TDCI
Fuel: Diesel
Location: 6300 Gråsten

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by karsten.jorgensen » Mon 7. Oct 2019 07:58

Her til morgen, hvor der var 3 grader, havde bilen ekstra svært ved at komme ordentligt igang. Hvor den de andre gange har virket som en der startede på 3 cylindre, virkede det her til morgen til at den startede på 1 cylinder. Når der så lige går 2 - 4 sekunder, kører den helt fint, både i tomgang og ved belastning.
Ladelampen lyste dog også her til morgen, da bilen kom i gang, men kan det evt. skyldes at motoren kørte så langsomt (eller ustabilt) til at starte med, at der er kommet en fejl da den ikke har ladet nok? Jeg slukkede og startede igen, hvor bilen startede helt normalt, og ladelampen lyste ikke.

Mvh. Karsten
LMF
VIP Medlem
VIP Medlem
Posts: 976
Joined: Sun 2. Nov 2014 18:42
Year: 2005
Model?: Mk3 Ghia st.car 2,0 TDCI
Fuel: Diesel
Location: Esbjerg

Re: MK3 130 TDCI - Tjek af gløderør

Post by LMF » Mon 7. Oct 2019 13:26

BigDane wrote:
Wed 2. Oct 2019 09:32
@LMF: den forstår jeg ikke. Diesel-technik påstod, at der intet var i vejen med dyserne.
Jeg fik dog mine penge for de returnerede dyser retur uden problemer.
De blev solgt som renoverede, og ret skal være ret, så kører kareten ganske fint her ca 55000 km senere :-)
Åhh - jeg har selv andet sted fået fat i nye dyser, som ikke hvar nye alligevel, men værkstedet ville have godt 4.000 kr. pr. dyse alligevel :evil:
Men hvad Diesel-technik påstår og og virkeligheden viser, er to ting :D . Men godt du fik dine penge retur
Post Reply