Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er ons 22. nov 2017 04:34

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: lør 4. maj 2013 19:05 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Mens bilen holder bumstille og venter på enten en ny kilerem og/eller generator har jeg haft masser af tid til at kigge på alt muligt andet - der er jo nok at gå i gang med!! :roll:

Jeg har jo hørt en del om den dér latterlige EGR-ventil som mange af jer har blanket af, og tænkte at det måske var værd at prøve for sjov... men jeg tror slet ikke jeg har nogen!? Nedenstående billede er IKKE min motor, men den ser fuldstændigt magen til ud:

Billede

Burde den ikke sidde dér i midten, hvor noget er blanket af og sat på med to grønmalede bolte?
Fandt Ford omsider ud af, hvor tåbelig en idé det var, og fjernede den på de sidste mk2 V6'ere? Det ville da være dejligt :D

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 4. maj 2013 19:53 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 2. maj 2010 13:24
Indlæg: 272
Geografisk sted: Grenå
Den er sgu allerede blanket af der ;)

_________________
Min bil: 2.0 Trend 5d, Stardust Silver, 2006


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 4. maj 2013 19:54 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 2. maj 2010 13:24
Indlæg: 272
Geografisk sted: Grenå
Hvad er ideen egentlig med at fjerne den og blanke den?
Der må vel være en eller anden grund, til at den eksisterer?

_________________
Min bil: 2.0 Trend 5d, Stardust Silver, 2006


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 4. maj 2013 22:32 
Offline
Guld Medlem
Guld Medlem

Tilmeldt: ons 26. dec 2012 13:24
Indlæg: 43
Geografisk sted: Vestjylland
EGR er vist lavet på en anden måde på de nyere v6, men ved nu ikke lige hvordan. Jeg har også ledt på min, men har endnu ikke hittet EGR :( / :)
Det EGR gør er at suge noget af udstødningsgassen ind i motoren igen og forbrænde det igen så udstødningen bliver renere . EGR=Exhaust gas recirculation.
Problemet er bare at bilen køre lidt kortere på literen og motoren soder til invendigt, på plussiden er udstødningen renere.
En ny måde at lave EGR på er at lade udstødningsventilerne være åbne lidt længere i indsugningstakten, jeg ved ikke om ford evt bruger dette system.

_________________
Mondeo 2.5V6


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 4. maj 2013 22:39 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Det har jeg også altid tænkt, indtil jeg læste lidt op om det. Prøv at Google EGR, der er bl.a. en Wiki-artikel om det, men i bund og grund er det for at mindske forureningen lidt, at noget af udstødningsgassen ledes tilbage ind i motoren via EGR-ventilen. Det har så den bivirkning at den ofte stopper til på ældre motorer, og kan ligefrem svine motoren til, og derfor blanker man den af, især på dieselmotorer. Ford fandt dog åbenbart en måde at undvære den på, hvorfor den ikke findes på mk3 v6-modellerne, og åbenbart heller ikke på de nyere mk2'ere, f.eks. min.


EDIT: kan se at "Nocity" kom mig i forkøbet med en glimrende forklaring :)

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team