Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er lør 25. nov 2017 06:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tirs 16. apr 2013 18:10 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Hehe, ved godt at overskriften lyder totalt newbie-agtig, men mit spørgsmål er nu reelt nok :)

Som beskrevet i flere tråde efterhånden (bl.a. her) har jeg problemer med bremser der ryster, en svag håndbremse samt en advarselslampe som lyser. I dag gik jeg ned til bilen, skilte de bagerste bremser ad, drejede caliper-stemplerne korrekt ind, smurte glidebolte mv. og gav håndbremsearmene lidt "massage", og samlede det hele igen.

Jeg har ikke rørt hverken fod- eller håndbremsen siden! For jeg vil gerne vide, hvad den helt korrekte procedure er for at justere bremserne, FØR jeg kører nogle steder, så jeg er helt sikker på at alting gøres korrekt. Skal jeg:

- Træde fodbremsen ned først, eller lade den være?
- Trække håndbremsen en enkelt gang/flere gange først, eller lade den være?
- Noget helt tredie?

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 17. apr 2013 09:15 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Kan nogen hjælpe mig her, så jeg kan komme ud og teste, om det har virket?

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 17. apr 2013 16:04 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: lør 5. nov 2011 18:15
Indlæg: 520
Geografisk sted: Fyn
træd bremsen hård der skal nok pumpes nogle gange...

træd hårdt på fodbremsen træk-slip håndbremsen 25gange og justering bør være køre klar...

pedalen bliver først hård(går tit for langt ned) når håndbremsen har justeret sig på plads

_________________
Mvh thy
2008 FORD MONDEO STATIONCAR 2,0 TDCI AUT titanium X


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 17. apr 2013 16:21 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
TAK!!! Lige hvad jeg havde brug for!

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 17. apr 2013 17:45 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Bonus spørgsmål: skal dette foretages med tændt eller slukket motor, eller er det ligegyldigt?

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 17. apr 2013 19:56 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: man 17. jan 2011 21:29
Indlæg: 198
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Det er ligegyldigt.. Bare fodbremsen til pedalen bliver hård, og derefter hiv nogle gange i håndbremsen. Når du har gjort dette, kontrollere du, at dine calibere i bag går i stop (håndbremsearmen), gør de ikke det, er dine kabler for hårdt strammet op, kabler hænger, eller caliber defekt pga manglende evne til at trække tilbage når man slipper håndbremsen!

//Morten

_________________
Automek.
Kørende i Mondeo Stc. 2.5 V6 Ghia mk.3 ST Edition


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 18. apr 2013 09:22 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Tak.

Jeg tror godt at jeg med sikkerhed kan afskrive den ene caliper som defekt - den hænger stadig, og håndbremsen er stadig slap :(

Nu overvejer jeg at forsøge at renovere den gamle originale caliper, i stedet for at købe en ny, billig uoriginal (har pt. ikke råd til en ny original), men det er ikke noget jeg har prøvet før. Er det svært, og er det overhovedet muligt, uden at have trykluft til at få stemplet presset ud med??

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 18. apr 2013 11:16 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: man 17. jan 2011 21:29
Indlæg: 198
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Kig på eBay, dk butikker har svært ved at konkurrere med Englænderne, og Tyskerne på dette marked!..

_________________
Automek.
Kørende i Mondeo Stc. 2.5 V6 Ghia mk.3 ST Edition


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 18. apr 2013 11:45 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Way ahead of you, har købt bildele i England via eBay i et par år ;)
Priserne på OE-kvalitetscalipere er dog ikke meget billigere når fragten lægges oveni, dem jeg finder interessante ligger imellem £140-180 plus fragt. Jeg gav 1200,- ialt for de to Biltema-calipere, jeg har på nu... men det var så også lidt for billigt, har det jo vist sig :roll:

Vil prøve at se om jeg kan finde det biligere på den tyske eBay.

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team