Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er man 20. nov 2017 12:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Bronze Medlem
Bronze Medlem

jeg har en Zetec 1.8 Mondeo

den smed toppakningen før jul og over julen her har vi gået og lavet den. 2 ventilsæder slæbet , trykprøvet topstykke og plannet den og skiftet tandrem m.m i samme tur.
nu er jeg kommet frem til at bilen er blevet startet og den går super flot.. ingen udsving i omdrej eller lign og den står snor lige men nu kan man høre en høj klik/tik lyd fra hvad der muligvis kan være ventilløfteren.

bilen har kørt i tomgang ca 1 time ( køleren har været igang på den ) men tikkelyden er der stadig.
jeg har snakket med nogle stykker som sådan er hobbymekanikere som mig selv, de siger det kan være
1. for tyk olie ( 10w30 ( det har den altid kørt på )).
2. ventilløfterne er gået og skal skiftes og køres der for meget i bilen kan knasten gå på den.
3. bilen skal bare ud og køre så går det væk da det er pga smøringen ikke kommer op til løfterne pga olievarmen ikke er høj nok ( olien bliver mere flydende med varme ( og kanalerne er meget små ))

er dette noget i kan nikke til.. og har i evt råd til hvad det kan være ?

VIP Medlem
VIP Medlem

Geografisk sted: Midt/vestjylland
Jeg oplever tit, at en motor enten efter topstykke rep, motorskift el.lign tikker meget ved start.. Vi plejer at stole så meget på os selv, så når motoren er varm, så får den altså lidt omdrejninger så den bliver godt lun, og så falder lyden oftest til ro ;-)

Jeg vil ikke garantere på din rep, men det skulle ikke undre mig at din mulighed 3, er den der passer!

//Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time