Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er lør 18. nov 2017 05:18

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior Medlem
Junior Medlem

Hej øvrige mondeo-ejere

Er der nogen som ved om hjul flangen foran blot kan skiftes uden at adskille nav, lejer mm? Umiddelbart ser det ud til at man blot skal ha' centermøtrikken af og så hive flangen af. Er en aftrækker evt. nødvendig?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.

Kim Jensen

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Geografisk sted: Odense SØ
Hej Kim Jensen

Nok en god ide at bruge aftrækker, hvis du skal genbruge nav - leje kan tage skade , hvis du slår det af.. -- inden i det Nav sidder forhjulsleje ..// prøv først at afmontere centermøtrikken og mærk om det er "groet" fast - du kan evt. montere møtrik 80% igen og så med en træklods for enden inden du slår med en hammer forsigtigt -- så skulle trækaksel gå lidt tilbage og du kan afmontere nav....

mvh
john

Junior Medlem
Junior Medlem

Hej John,

Jeg skal blot ha' udskiftet flangen med hjulboltene. Opdagede der var en lille revne ved en af boltene, da jeg gav den nye skiver og klodser foran. Hos Ford ville de udskifte hele navet med lejer etc. hvilket jeg syntes var lidt drastisk da en en ny flange kan erhverves for 2-300 kroner. Men jeg vil prøve med en aftrækker og så samle det igen. Ved du om den nye flange skal drives på akslen med en bolchehammer og træmellemlæg? Eller bør den blot glide på?

Mvh.

Kim Jensen

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Hej igen Kim Jensen

JA hvis dit leje er helt ok , kan du godt nøjes med at købe nyt nav...
du skal finde den låsering som holder lejet inde i nav - tag den af og skub lejet ud og montere det så igen i det nye nav... (husk at vende lejet på samme måde som i det gamle nav)
nb/hjulbolte er monteret i selve navet ..derfor Ford helst vil skifte det hele når nu det er afmontert .. - - du kan jo også smutte hen til en ophugger og købe et nav med leje , (måske billigst)

mvh
john

Junior Medlem
Junior Medlem

Hej John,

Beklager at jeg først har kunnet svare idag.

Tak for dine gode råd. Jeg har en fornemmelse af at du kender din Mondeo rimeligt godt. Tror det ender med et komplet hugger-nav, frem for at skulle boltre mig i lejer osv.

Kan du i øvrigt forklare mig hvorfor, der findes 2 forskellige udgaver af de forreste bremseskiver? Nogle på 278mm og nogle på 260mm. Via Brembo's hjemmeside fandt jeg ud af at jeg skulle ha' de store, da der er 15'' fælge på. Som sagt - så gjort - ud på nettet og købe nye skiver, klodser mm. Stor var min overraskelse, da jeg fandt ud af, at mine har de små skiver monteret på trods af hjulstørrelsen. Heldigvis havde gør-det-selv-værkstedet de rigtige på lager. P......irriterende var det, men nu ved jeg det da til næste gang.

Mvh.

Kim Jensen

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lund, Sverige
jensendk68 skrev:
Kan du i øvrigt forklare mig hvorfor, der findes 2 forskellige udgaver af de forreste bremseskiver? Nogle på 278mm og nogle på 260mm.

Kunne jeg faktisk også godt tænke mig en forklaring på! Alt andet lige siger min logik mig, at det ikke burde have noget med hjulstørrelse at gøre, men hvad bremserne er beregnet til. Caliperne er vel kun beregnet til én bestemt type? Jeg mener, er dine bremser beregnet til 260mm skiver kan 278mm vel slet ikke monteres, og hvis man sætter for små skiver på vil bremseklodserne jo slet ikke bremse optimalt? Eller hvad? Hvis det var hjulstørrelsen der bestemte skivestørrelsen, er der jo rigtigt mange, der kører rundt med forkerte skiver! :o

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Hejsa og selvtak

fint du prøver med brugt nav --når du køber brugt nav så stik lige fingerne ind og drej lejet runde og mærk om det "napper" eller om du kan "vrikke" det fra side til side -- hvis ikke så skulle det være ok ..

jo jo jeg kender min deo lidt , men mere de gode gamle Ford fra 50 - 78 modeller /(udlært
Ford mek. dengang ,personvogne og lastvogne mv.)

angående skiver og kaliber kan være forskellige ,normalt er det motorstørrelsen, som afgør bremse størrelsen på skiver mv..
Midt under en produktion kan de finde på at skifte nogle ting som måske er bedre .....derfor vigtigt at opgive stel nr. ved køb af reservedele...

mvh
john

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time