Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er søn 19. nov 2017 20:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors 27. sep 2012 17:33 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Hey guys,
som beskrevet i bl.a. denne tråd har jeg lidt ballade med mine bremser. Nu er jeg begyndt at spekulere i, om alting mon har forbindelse. Situationen i overblik:

- når bremserne er varme ryster hele bilen voldsomt under nedbremsning. Det er BILEN som ryster, og ikke kun primært rattet, hvilket tyder på, at problemet ligger bagi et sted.
- efter en god tur, hvor bremserne er blevet brugt godt, bliver højre skive bagi ikke specielt varm, blot halvlun. De andre bliver godt varme.
- igennem lang tid har jeg haft lys i advarselslampen for "p-bremse/lav bremsevæskestand". Det startede med, at lampen begyndte at lyse efter ca. 15 minutters kørsel. Dette stod på i nogle måneder. Herefter lyste den bare konstant, fra jeg startede bilen til jeg slukkede den igen. Nu har jeg imidlertid opdaget, at hvis jeg ved start IKKE træder fodbremsen ned før jeg lægger håndbremsen ned, så tænder lampen IKKE. Siden jeg opdagede det har jeg kørt flere lange ture, uden at lampen tændte overhovedet. Dog har jeg et par gange også oplevet, at den tændte igen efter måske 30 min. kørsel, uden at bremserne på nogen måde blev påvirket (midt på motorvejen f.eks.).
-NÅR lampen lyser, er min ABS og Traction Control ude af funktion. Når den IKKE lyser virker det fint.

Er der nogen som har et bud på, hvad der foregår??? Selvom både "hn9200" og "fynboford" i ovennævnte tråd er enige om, at rysteriet kan skyldes slidtage i div. dele/bøsninger foran, så kan jeg ikke forstå, hvorfor jeg så ikke mærker rysteriet i rattet, men i hele bilen. Har erfaret, at det jeg oplever tyder på en fejl bagi. Har også haft problemet oppe at vende på TalkFord, hvor en hængende kaliper blev nævnt som mulighed.

Beklager hvis jeg har det med at skrive en halv roman hver eneste gang, dårlig vane :oops: Det, jeg egentlig bare vil frem til, er: KAN rysteriet skyldes en hængende kaliper (eller følger heraf), og KAN problemet have forbindelse til min bremseadvarselslampe/håndbremse?

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 27. sep 2012 18:16 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2315
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
kutzon skrev:
Hey guys,
som beskrevet i bl.a. denne tråd har jeg lidt ballade med mine bremser. Nu er jeg begyndt at spekulere i, om alting mon har forbindelse. Situationen i overblik:

- når bremserne er varme ryster hele bilen voldsomt under nedbremsning. Det er BILEN som ryster, og ikke kun primært rattet, hvilket tyder på, at problemet ligger bagi et sted.
- efter en god tur, hvor bremserne er blevet brugt godt, bliver højre skive bagi ikke specielt varm, blot halvlun. De andre bliver godt varme.
- igennem lang tid har jeg haft lys i advarselslampen for "p-bremse/lav bremsevæskestand". Det startede med, at lampen begyndte at lyse efter ca. 15 minutters kørsel. Dette stod på i nogle måneder. Herefter lyste den bare konstant, fra jeg startede bilen til jeg slukkede den igen. Nu har jeg imidlertid opdaget, at hvis jeg ved start IKKE træder fodbremsen ned før jeg lægger håndbremsen ned, så tænder lampen IKKE. Siden jeg opdagede det har jeg kørt flere lange ture, uden at lampen tændte overhovedet. Dog har jeg et par gange også oplevet, at den tændte igen efter måske 30 min. kørsel, uden at bremserne på nogen måde blev påvirket (midt på motorvejen f.eks.).
-NÅR lampen lyser, er min ABS og Traction Control ude af funktion. Når den IKKE lyser virker det fint.

Er der nogen som har et bud på, hvad der foregår??? Selvom både "hn9200" og "fynboford" i ovennævnte tråd er enige om, at rysteriet kan skyldes slidtage i div. dele/bøsninger foran, så kan jeg ikke forstå, hvorfor jeg så ikke mærker rysteriet i rattet, men i hele bilen. Har erfaret, at det jeg oplever tyder på en fejl bagi. Har også haft problemet oppe at vende på TalkFord, hvor en hængende kaliper blev nævnt som mulighed.

Beklager hvis jeg har det med at skrive en halv roman hver eneste gang, dårlig vane :oops: Det, jeg egentlig bare vil frem til, er: KAN rysteriet skyldes en hængende kaliper (eller følger heraf), og KAN problemet have forbindelse til min bremseadvarselslampe/håndbremse?



Åh, skal vi ikke snart have en dag med godt vejr hvor vi kan splitte din bil ad igen?

Hvad sker der hvis du kører ca 50-70 kmt og trækker i håndbremsen? Drejer den til en af siderne? Ryster den?
Da jeg havde 3'eren, begik jeg den fejl at købe alt for billige skiver bagtil. Det gjorde, at når man bremsede, begyndte hele bilen at ryste.. De var pilskæve.. Satte en lineal på og det kunne ses at de var tydeligt skæve.
Når skiverne rykker ved caliperen ved nedbremsning, er der ikke noget rat der kan ryste..
Nye skiver og klodser, så var det problem væk!

Du skal dog lige have skiftet den defekte bremsecaliper, hvis der er sådan een. Umiddelbart vil jeg ikke mene at den kan få bilen til at ryste (hvis ikke den rører skiven, kan det ikke være den) men man ved aldrig..


Lyser ABS lampen sammen med ((!)) lampen? - lyser den overhovedet på noget tidspunkt? (virker den overhovedet? lyser den når der er tænding på bilen?)

Gør lige det, at du går ud inden du starter bilen og sætter et mærke med en tusch hvor bremsevæskestanden er. Dernæst sætter du dig i bilen, trykker på fodbremsen og lægger håndbremsen ned.. har standen ændret sig?
Virker pedalen svampet?
Kan det tænkes det er den ene kreds i din bremsecylinder der har en utæt pakning og driller (og ikke en defekt caliper?)

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 27. sep 2012 18:56 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
noisy_cricket skrev:
Åh, skal vi ikke snart have en dag med godt vejr hvor vi kan splitte din bil ad igen?

Tjoeh, det ville da være rart!! :D

noisy_cricket skrev:
Hvad sker der hvis du kører ca 50-70 kmt og trækker i håndbremsen? Drejer den til en af siderne? Ryster den?

Ingen af delene. Skal tilføjes, at håndbremsen trænger gevaldigt til at blive strammet... men så vidt jeg kan mærke på bilen hænger den ikke, i hvert fald ikke alvorligt.


noisy_cricket skrev:
Da jeg havde 3'eren, begik jeg den fejl at købe alt for billige skiver bagtil.

Hmmm... må indrømme, at jeg kører med biltema-skiver bagi... kan dog ikke huske, om rysteriet også forekom før jeg skiftede dem.

noisy_cricket skrev:
Du skal dog lige have skiftet den defekte bremsecaliper, hvis der er sådan een. Umiddelbart vil jeg ikke mene at den kan få bilen til at ryste (hvis ikke den rører skiven, kan det ikke være den) men man ved aldrig..

Det er klart, hvis den er defekt skal den selvfølgelig skiftes....

noisy_cricket skrev:
Lyser ABS lampen sammen med ((!)) lampen? - lyser den overhovedet på noget tidspunkt? (virker den overhovedet? lyser den når der er tænding på bilen?)

Se, det var faktisk et interessant spørgsmål! Det er længe siden jeg har set den gule ABS-lampe, faktisk... derfor gik jeg lige ned og prøvede noget: jeg lagde håndbremsen før jeg satte tænding på bilen. Desværre lavede den selvfølgelig nummeret med ((!))-lampen (den slukkede ikke), men ABS-lampen så jeg ikke.

EDIT: har prøvet igen, og denne gang slukkede ((!))-lampen med det samme... men jeg så stadig ingen ABS-lampe!? TCS-lampen lyser op og slukker, men ikke ABS-lampen.

Jeg kan i øvrigt tilføje, at nogle gange når jeg kører, og ((!))-lampen lyser, så begynder TCS-lampen at blinke, og vupti - så slukker ((!))-lampen! Den kan så godt tænde igen senere.

noisy_cricket skrev:
Gør lige det, at du går ud inden du starter bilen og sætter et mærke med en tusch hvor bremsevæskestanden er. Dernæst sætter du dig i bilen, trykker på fodbremsen og lægger håndbremsen ned.. har standen ændret sig?

Vil jeg prøve imorgen, når jeg kan se noget... men hvad er det jeg tjekker? Og skal jeg gøre det med slukket motor?

noisy_cricket skrev:
Virker pedalen svampet?

Nu ved jeg ikke om dit spørgsmål hang sammen med det foregående, men jeg synes faktisk den generelt virker en lille smule svampet, ja. Har overvejet at lufte bremserne igen, samt om jeg kunne trænge til en ny bremseslange et sted.

noisy_cricket skrev:
Kan det tænkes, at det er den ene kreds i din bremsecylinder der har en utæt pakning og driller (og ikke en defekt caliper?)

Aner det ikke... er det noget jeg kan tjekke?

Tak for hjælpen foreløbigt!

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 4. okt 2012 19:14 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Noisy, imødeser dine kommentarer på ovenstående... :)

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 5. okt 2012 10:39 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2315
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
Uha..

Kunne du ikke få strammet den håndbremse så vi kan teste om det er de bagerste skiver der er skyld i rysteriet?

Du skal også skifte pæren i ABS lampen, så vi kan se om den lyser..

Find lige en øde parkeringsplads, kør ca 30-40 km/t og brems meget hårdt op.. blokerer bremserne eller virker din ABS?

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 11. okt 2012 23:53 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Har ikke fået strammet kabel eller skiftet pære, men kan konstatere, at så længe bremsefejl/håndbremselampe IKKE lyser, så virker både ABS og TCS fint!

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 12. okt 2012 12:12 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2315
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
jo, men det jeg er ude efter er om abs virker når den anden lampe lyser...

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 12. okt 2012 14:15 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
I know.... og jeg har selv mistanke om, at pæren er gået, og sikkert lyser op som et juletræ i samme øjeblik den bliver skiftet... men det tror jeg ikke jeg får gjort foreløbigt. Så for at komme nogen vegne, lad os gå ud fra, at den lyser - hva så?

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 15. okt 2012 12:45 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2315
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
Hvis den lyser, så skal du have fundet fejlen i systemet.
Det er noget med at udmåle sensorerne for at finde ud af hvilken een der er gået - eller om det er selve styreenheden - eller noget helt tredje!

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 12. dec 2012 14:30 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Bare en lille update på denne sæbeopera....
Her i det kolde glatføre-vejr har jeg faktisk ikke mærket meget til fejlen. ((!))-lampen kan stadig tænde i ny og næ, men som hovedregel virker alting fint, hvilket jo er en god ting i denne tid. Bilen lever tilsyneladene sit helt eget liv :roll:

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team