Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er man 20. nov 2017 14:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lund, Sverige
Inspireret af "Nicotins" indlæg om sin mk3'er, vil jeg da gerne dele min oplevelse med min mk2'er med dem der gider læse om det :)

Bilen blev købt i Sverige i sommeren 2008 som ren og skær "bil nr. 2". Min (nu ex-)kone og jeg flyttede herover samme år og byttede hurtigt vores 2006 Suzuki Swift 1.3 ud med en 2004 (E46) BMW 330d "Special Edition". Sindsygt lækker øse, som konen pendlede i mellem hjem og job. Jeg er selvstændig og arbejder hjemmefra, og da vi boede lidt ude på landet dengang følte jeg mig en smule "stuck" uden bil, og desuden manglede vi ind imellem en st. car til f.eks. IKEA-ture og den slags. Vi fandt V6'eren på den svenske pendant til Den Blå Avis, sjovt nok var sælgeren selv dansker.
Bilen, som bekendt en 2.5 V6 Ghia årgang 2000, kostede 21.000,- SEK og havde på det tidspunkt kørt godt 250.000 km. Den havde en smule rust hist og her (også noget jeg ikke opdagede...) men var ellers i rimelig stand. Næsten alt virkede, selv el-forruden, men varmen i førersædet var kaput. Desuden fik vi at vide, at den "sikkert godt kunne trænge til en ny strømfordeler", da bilen hakkede lidt i det under acceleration og sejtræk. Det var dog ikke ting, som på det tidspunkt irriterede mig nok til at få repareret, for "IKEA-bilen" som vi kaldte den skulle jo bare være bil nr. 2.......... yeah, right.

Ca. tre måneder senere ville konen skilles. Hus og BMW blev solgt med koloenorme tab. Ex-koen (nej, der mangler ikke et "n") flyttede tilbage til Danmark, jeg blev boende i Sverige, nu med en gammel slidt Mondeo som bilen.

Det første år blev intet lavet, udover en intervalvisker, der pludseligt stod af.

2009 skulle den til syn (ældre biler skal synes hvert år i Sverige) og dumpede pga. en defekt bremseslange samt rust i højre dørpanel (jeg havde som tidl. nævnt overset, hvor slemt det egentlig var). En lokal mekker svejsede en plade på, uden hverken at rustbeskytte eller male den, samt skiftede slangen, og så gik den igennem.

Over vinteren 2010 stod batteriet af og blev skiftet. Som året skred frem begyndte bremserne at skurre og flere af hjullejerne hylede og brummede. Bilen skulle have været til syn igen i foråret, men velvidende at den ikke ville gå igennem "glemte jeg det". I mellemtiden var jeg flyttet fra landet og nærmere Lund, og billigste løsning lod til at være Mekonomen, som jeg erfarede at flere danskere kørte over til og fik repareret biler. Jeg bad om et tilbud på følgende:

- skift af hjullejer (to styk, et for, et bag)
- skift af bremseklodser og -skiver, for og bag
- olieskift.

Tilbuddet lød på.................... 14.778,- SEK.

Ergo registrerede jeg mig på ford-mondeo.dk og købte en Haynes!!!!!!! :lol:

Uden at gå for meget i detaljer lykkedes det mig i første omgang selv at skifte bremseklodser. Det var første gang i mit liv jeg havde repareret noget som helst på en bil. Skiverne måtte jeg opgive, da jeg ikke kunne få dem af, så en mekaniker (IKKE Mekonomen!!!) fik fornøjelsen, og skiftede samtidigt det ene forhjulsleje, alt sammen for 1300,- SEK. Det var i Maj 2011.
Siden hen har jeg selv skiftet alle bremsedele bagi, bagerste hjulnav, stabilisatorer (kødben) for og bag, repareret min sædevarme, samt fået hjælp (på forummets første værkstedsdag) til at skifte tændrør - det sidstnævnte kurerede "hakkeriet" jeg omtalte tidligere (da først tændkabler var blevet monteret korrekt.) Jeg har desuden forsøgt at udbedre det lorterustarbejde jeg fik lavet i 2009, uden større held. I mellemtiden er det blevet meget værre, og nu er venstre dørpanel også pilråddent. Desuden ryster bilen som ramt af et jordskælv under nedbremsning. Mindst én støddæmper er færdig. Den bremser halvhjertet på højre baghjul. Og hverken ABS eller TCS virker pt. Jeg behøver vel ikke at nævne, at bilen stadig ikke har været til syn siden 2009......... :oops:

Men........ når alt dette er sagt, så er jeg sgu glad for bilen. Den har nu kørt 296.000 km, den bruger ingen synderlig olie, og med seks (dvs. faktisk kun fem.......) nye tændrør spinder motoren stadig som en mis. Hvis jeg en sjælden gang giver den lidt tæsk kan jeg sagtens mærke det er en V6'er. Med nye baghjulsnav står min kørecomputer på 9,3/9,4 liter/100 km, og alt komfort-el virker. Havde den ikke kørt så godt som den gør, havde jeg formodentlig skrottet den forlængst.
Men takket være kaskaderne af viden og gode råd, som folk herinde gerne deler ud af, samt stædighed og gå-på-mod (plus en hel del nærrighed!) har jeg formået at holde liv i den, og nu er det blevet en slags midtlivskrise-mål at få den synet til næste forår. Det eneste som kan ødelægge det, er hvis rusten koster kassen at lave, samt at jeg skal bekoste et ny ABS/TCS modul. Resten kan jeg skifte selv.

Jeg har helt bevidst endnu ikke regnet sammen, hvad jeg har spenderet på reservedele og værktøj, men jeg ved da, at jeg ikke har brugt i nærheden af de 15.000,- SEK, som Mekonomen skulle have for at skifte to lejer og to skiver samt olie.
Så jeg vil slutte denne lille historie med at sige et KÆMPE TAK til alle på ford-mondeo.dk. Uden jer havde jeg ikke haft bil idag.

Guld Medlem
Guld Medlem

Geografisk sted: Ølstykke , Sjælland
Ja OK, der er sket lidt på den konto :lol:
Godt skrevet, og et fint recap for os "nye" der lige skal samle op på div. historier.

Håber den går igennem syn næste gang, kan godt forstå det næsten er blevet et korstog.

/Søren

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time