Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er fre 24. nov 2017 15:43

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Indlæg: ons 15. aug 2012 00:20 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
fynboford skrev:
Generalt er det noget møg at skifte en skive i den ene side --- man skal altid skifte begge skiver pr. aksel samtidig med bremseklodser / bremsebelækning mv...

Yes, I know, årsagen til at de ikke blev skiftet samtidigt er beskrevet i "lorte-bolt!"-tråden.
Tak for de fine forslag. Vil gå det hele igennem igen, og få hjælp til calipertesten du beskriver. Generelt synes jeg ikke stemplerne er nemme at skrue ind, jeg har ellers sådan en special-fætter, men synes fandme de er træge - kan sgu godt være de Biltema-calipere er noget billigt lort :(

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 15. aug 2012 22:18 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
HN9200 skrev:
Tjek også bøsningerne på den tværgående stabilisatorstang foran, du skal have skruet kødbenene løse for at undersøge, ved samme lejlighed kan du også undersøge disse. Slidte bøsninger på den tværgående stab.stang kan give de symptomer du beskriver.

Hej HN, de bøsninger du taler om, er det dem her (billede lånt fra fordwiki):

Billede

Er der ikke noget med, at det er noget LORT at skifte??

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: tors 16. aug 2012 20:54 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: lør 18. dec 2010 21:02
Indlæg: 355
Geografisk sted: Aalborg
Det er dem ja - og nej de er ikke lige til at komme til ;-(

kutzon skrev:
HN9200 skrev:
Tjek også bøsningerne på den tværgående stabilisatorstang foran, du skal have skruet kødbenene løse for at undersøge, ved samme lejlighed kan du også undersøge disse. Slidte bøsninger på den tværgående stab.stang kan give de symptomer du beskriver.

Hej HN, de bøsninger du taler om, er det dem her (billede lånt fra fordwiki):

Billede

Er der ikke noget med, at det er noget LORT at skifte??

_________________
[b]Ford Mondeo Trend Stc.- TDCI - 130 HK - årgang 2005 - SOLGT ved 236000 km kørte stadig på original kobling!!
Skabs Ford-entusiast :-) roder pt rundt med en yngre fransk model.


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 29. aug 2012 16:32 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
OK, en lille update på sagen:

Jeg er nu næsten sikker på, at mine ellers så hårdføre Brembo-skiver (en eller begge) er blevet skæv(e).
Jeg har ikke fået lavet den tidligere omtalte bremsetest, da min "makker" (nabo) er på ferie. Men, jeg har været ekstra opmærksom på problemet hver gang jeg har været ude at køre, og der tegner sig et klart billede:

Når bremserne er kolde, ryster den slet ikke så meget, som når de er varme. Jeg har fået strammet min håndbremse (lidt, men dog bedre end før), og jeg kan stadig ikke mærke noget som helst, når jeg bremser kun med den. Der er intet at mærke ved alm. kørsel, acceleration o.lign. og den bremser ikke skævt. Rattet ryster som sådan ikke når jeg bremser, det er mere hele bilen. Den bremser i øvrigt ganske udmærket, når man ser bort fra rysteriet!

Der er ingen tvivl om, at bøsninger/styrekugler osv. trænger til udskiftning, men hvis rysteriet havde direkte forbindelse til disse ting, burde jeg vel ikke kunne mærke så stor forskel mellem kolde og varme bremser - eller hvad?

Hvis det er skiverne, så er der jo en grund til, at de er blevet skæve så hurtigt (max. 5000 km, formodentlig langt mindre). I modsætning til de bagerste bremser blev begge skiver foran skiftet af en mekker, som også skiftede klodser, så alt er nyt. Men grunden til at jeg fik en mekker til at skifte skiverne var, at jeg ikke selv kunne få dem af - de var groet fast, og nu er jeg bange for, at jeg måske kan have slået noget skævt i forsøget... :(

Det kan selvfølgelig stadig være så meget andet, skal nok få tjekket calipere snarest, men hvad mener i? Jeg har efterhånden mistet overblikket :cry:

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 29. aug 2012 19:38 
Offline
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Tilmeldt: fre 10. dec 2010 22:39
Indlæg: 87
Geografisk sted: Odense SØ
Hej Kutzon
du skriver om der kan være forskel på kolde bremser og varme bremser vedr. den rysten i bilen ....
når du har gummibøs i div. ophæng og stabilisatore osv. kan de godt være mere hårde / stive i gummi når bilen er kold - når du kører bevæger alle gummi bøs utrolig meget og de varmer dem hurtigt op - derved kommer de der dårligdomme frem når du har kørt lidt --- jeg tænker at en varm sommerdag ryster bilen lige efter start , men i kold regn og blæst tager det lidt tid inden du mærker det særlig volsomt ...
du bliver nød til at udskifte alle de dårlige bøs / styrkugler osv osv inden du kan regne 100 % med rolig nedbremsning ---
ang. de to gummi bøs til den store tværgående stabilisator , - hvis du ikke kan komme på lift eller grav så skal du klodse bilen op og derefter give din forbro støtte fra dunkraft - altså i det bagerste ophæng på forbro (altså den bolt længst ind mod midten af bilen) -- skrug bolten ud og sænk så dunkraft langsomt lidt ned således at du kan komme til de to bolte i V og H gummeophæng (nemmest med en top og et godt "tav" ) mener de er ½ tomme eller 13mm - når du har afmonteret bøjlen omkring stabilisator kan du krænge gummibøs af og montere det nye og husk at spænde de godt fast (der er noget sandpapirlignende inde i bøs -koster for øvrigt kun omkring 30.-kr pr.stk..) - --- er med til at holde stabilisator godt fast ...nb/den må ikke kunne glide fra side til side når den er spændt ....

vedr. bundkugler vil jeg mene det er bedst at skifte begge de to trekanter hvor kugler og bøs er monteret i forvejen ---- og ikke nøjes med kun bundkugler -- bøs er nok bløde og slidte..koster kun ca. 500.- pr .stk -
Når alle hjulophæng /bøs mv. er i orden er det meget nemmere at få overblik omkring bremser og rystelser mv...- God fornøjelse mvh john

_________________
John Odense SØ / Ford Mondeo 1,8i 5dør`s mont.m.16" Ford Alu fælge. - Zetec benzin 250K


Top
 Profil  
 
Indlæg: ons 29. aug 2012 21:19 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs 11. maj 2010 00:37
Indlæg: 689
Geografisk sted: Lund, Sverige
Hej John,

som altid, mange tak for det informative svar. Jeg er helt med på hvad du mener, bøsninger og styrekugler er købt, og naboen har tilbudt at hjælpe... går ud fra, at "bundkugler" er det samme som bærekugler, og med "de to trekanter hvor kugler og bøs er monteret i forvejen" går jeg ud fra at du mener bærearme? :) Dem har jeg også overvejet at skifte. Koster 429:- SEK pr. stk. i Biltema inkl. bærekugler og bøsninger, ingen herregård.
Det jeg nok havde håbet var, at det jeg skrev ville være en slags "aha!" og at jeg IKKE var nødt til at skifte alle de ting først, for dernæst erfare, at det "bare" er skiverne, som er skæve... :oops:
Anyway, jeg skal have skiftet et forhjulsleje, da det synger lidt, og det betaler jeg mig fra at få lavet. Kunne evt. bede om et tilbud på skift af de andre ting også, eller noget af det.

_________________
Mk2 2,5 V6 Ghia st.car årgang 2000. Min midtvejs-krise, mit hobbyprojekt, min hovedpine (men ikke længere - solgt)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team