Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er ons 22. nov 2017 15:42

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lund, Sverige
Det lover jeg så hermed :D
Tak for gode råd!

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Grenå
Ryster bilen så ikke under opbremsning mere?

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Fdisk skrev:
Ryster bilen så ikke under opbremsning mere?

Indtil det er blevet lavet, jo da.

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

HN9200 skrev:
Kødben er lige ud af landevejen at skifte...

Hahahaha..... du kender vist ikke min bil, hr "HN9200".
Gik i krig idag. Hold KÆFT, noget lort! Ikke nok med, at lortet er rustet sammen, men når man får det løsnet lidt følger det hele bare med. Jeg kan ikke få ordentlig fat til at "skrue kontra", så nu har jeg et kødben, som er løsnet forneden, men stadig sidder og dingler foroven!!!!! :twisted: :twisted: :twisted:
Jeg kan godt se på det hele, at jeg bliver nødt til at skære den over, men er der noget jeg gør forkert?? Jeg skal også skifte den anden, og det er så latterligt et arbejde, at jeg overvejer at betale mig fra det.
Og styrekugler skal jeg da SLET ikke nyde noget af, de sidder med garanti endnu bedre fast!!

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Geografisk sted: Odense SØ
Hej
Tja de kære kødben kan være noget drille arbejde --- du skulle kunne komme til med en Rørtang på bagsiden til at holde den bolt med når du skruger den af på den anden side -- hvis ikke så er der kun eet at gøre - bruge med forsigtighed en vinkelsliber ...
brug også en god rørtang til at holde styrstangen med når du tager styrkugler af og husk at tælle omdrejningerne når du skruger dem af således at du kan skruge de nye ind til næsten samme sted igen (du skal selvfølgelig have sporet bag efter)
god fornøjelse //// nb brug masser af rustopløs inden du knokler på..........
mvh
john

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Hej John, jeg burde have aktier i WD40 - så siger jeg vist ikke for meget... ;)
Jeg prøvede også med rørtang, uden større held. Det bliver en sag for Dremmel i morgen, og så ved jeg sgu ikke med den anden.
Hvad angår styrekuglen, så er jeg da i hvert fald sikker nu - jeg ORKER ikke at kæmpe med den også, hvis den laver det samme. Så det ender nok med, at jeg beder værkstedet der skal spore den bagefter alligevel, om at skifte kuglerne også - det må jo næsten give noget rabat, når de alligevel skal rode med dem! :D

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Det blev ganske rigtigt en Dremmel-løsning. Men hold da fuck en forskel, da det nye kødben kom på! Selvom kun den ene foreløbigt er skiftet var der slet ikke så meget "klonke-klonk" ved ujævnheder, som der plejer at være! De skulle nok ha' været skiftet forlængst! :roll:

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Hej Kutxon

:D dejligt du fik skiftet den ene , så er det "bare" at knokle løs på den næste , du får en helt ny bil at kører i når du får det hele skiftet ,, men men pas nu på med det WD40 at du ikke til sidst kun her 4 dæk HEHEEHEHEHEHE

En god aften
mvh
john

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Hahaha, tak John, ja den har sgu ikke godt af det!

Men... jeg opdagede lige noget MEGET underligt!! :o Bilen bremser stort set ikke på højre baghjul.
Kørte en god lille tur, hvor jeg skiftevis bremsede almindeligt, og skiftevis kun med håndbremsen (som ikke virker synderligt godt, men jeg KAN ikke fremprovokere nogen form for rysten kun ved brug af håndbremsen, så ryste-problemet må ligge foran). Bagefter mærkede jeg på skiverne. De to forreste skiver var PÆNT varme! Den bagerste venstre skive var rimeligt varm, men den højre var blot lun. Kunne uden problemer tage fat om skiven med fingrene. WTF???!

Jeg opsummerer lige:
Sidste år blev begge forreste skiver skiftet (til Brembo-skiver).
Ligeledes sidste år blev begge bagerste calipere skiftet (Biltema's de bedste). Omtrent samtidigt blev højre skive bagi skiftet, igen Biltema's.
Alle disse ting har kørt MAX. 5000 km.
For nogle uger siden blev venstre skive bagi skiftet.
For et par dage siden blev bagerste hjulnaver skiftet. Jeg er blevet meget bedre til at rode med bremser, så jeg er ret sikker på, at alt blev samlet rigtigt, glidebolte og pinde fedtet osv.

Kan højre bagcaliper simpelthen være defekt?? Kan det faktum, at bilen jo tilsyneladende har stærkt begrænset bremsekraft bagi, have noget med rysteriet at gøre? Jeg mener, de forreste skiver skal jo arbejde meget mere end de burde, ergo kan det vel godt gøre dem skæve meget hurtigere?

Platinum Medlem
Platinum Medlem

hej igen du
Generalt er det noget møg at skifte en skive i den ene side --- man skal altid skifte begge skiver pr. aksel samtidig med bremseklodser / bremsebelækning mv...
jeg kunne tænke mig at først din ene caliber ikke er i orden . måske det ene stempel hænger - prøv at pille klodser ud og se om du kan trykke stemplerne ind uden besvær (brug evt. en vandpumpetang) - put en lille træklods eller lignende ind i mellem og få se en person til at trykke på din bremesepedal og se om stemplerne køre let og frit --- der skal være noget i mellem således at stemplerne ikke bliver trykket ud af caliber ......
du skal også lige prøve at måle dine skiver om de er lige tykke ---
Der kan også være dårlig vædske gennemtrængen i dine bremseslanger eller eet bremserør måske er klemt mv .... --
1. mål tykkelsen på dine skiver som skal være ens i begge sider
2. afrens klodser og skiver med smergellæred
3. smør lidt kobberfedt på bagsider af klodser
4. smør selvjusteringen til din håndbremse og juster kabel
5. prøv så at få en til at trykke let på bremsepedal og du drejer skiverne rundt til du så mærker de begynder at bremse --- mærk om de er ens i v-h side -- få så langsomt mere tryk på og fornem om begge baghjuls bremser reagere samtidig ...
når det hele ser samlte så kontrollere lige dine dæk og lufttryk så du er sikker på begge baghjul er helt ens --- bilen skulle så gerne bremse ens...

mvh
john

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time