Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er man 20. nov 2017 12:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lund, Sverige
Jeg har i et lille halvt års tid kørt rundt med en rysten ved nedbremsning (det lyder længe, men jeg kører i snit under 100 km/uge). Jeg har haft mistanke om en skæv bremseskive bagi, da kun den ene blev skiftet sidste år, årsagen kan findes i denne tråd: viewtopic.php?f=3&t=1557
Idag blev den så endelig skiftet til en Biltema-skive... men rysteriet forsvandt ikke!
Nu er jeg så bange for, at problemet slet ikke sidder bagi, men foran. Når jeg trækker håndbremsen (som kunne trænge til at blive strammet, bevares) ryster bilen nemlig ikke. Men foran sidder to forholdsvis nye Brembo-skiver, som har kørt max. 5.000 km, sandsynligvis mindre. Så jeg forstår det ikke.

Jeg har googlet lidt på emnet, og får alle mulige forslag, næsten alt lige fra skæve skiver til skæve sidespejle... næsten. Mange peger dog på, at det er et notorisk Mondeo-problem, fordi skiverne er for tynde, hvilket var en af årsagerne til, at jeg satte Brembo på forhjulene.

Så, kan nogen hjælpe mig med en lille tjek-liste over, hvad rystende bremser på en Mondeo typisk kan skyldes? Eller på anden måde hjælpe med at få skudt mig ind på årsagen?
Jeg SKAL have skiftet hulnaver bagpå, men hvis slidte lejer bag var/kunne være årsagen, burde jeg vel konstatere det ved at bremse med håndbremsen?

Titel: x
VIP Medlem
VIP Medlem

Geografisk sted: 2630 Taastrup
x

Sidst rettet af Trend 2004 man 25. mar 2013 17:55, rettet i alt 1 gang.

VIP Medlem
VIP Medlem

Geografisk sted: Aalborg
Tjek også bøsningerne på den tværgående stabilisatorstang foran, du skal have skruet kødbenene løse for at undersøge, ved samme lejlighed kan du også undersøge disse. Slidte bøsninger på den tværgående stab.stang kan give de symptomer du beskriver.

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Brian, HN,

tak for svar. Den har ikke været skadet, men den fik skiftet et hjulleje samt begge skiver foran sidst på sommeren sidste år, og rysteriet begyndte vel efter dette - det hele blev dog lavet hos en mekker, så jeg tror ikke det har nogen forbindelse.

Jeg ANER ikke, hvordan mine styrekugler/støddæmpere har det, men de er ikke blevet skiftet i de 4 år jeg har haft den, så det er meget muligt der er noget der... jeg har i en anden tråd nævnt, at jeg synes den er en smule sidevindsfølsom, og fik at vide at det kunne være pga. slidte støddæmpere, så...

HN, interessant med de nævnte bøsninger. Jeg har lagt mærke til nogle "klonk" fra forenden, når jeg kører over selv små ujævnheder, og jeg har faktisk købt nye kødben, som jeg dog ikke har fået skiftet endnu. Men det var præcis den slags, jeg var ude efter at høre, om kunne have forbindelse med rysteriet.

Tror jeg vil starte med at kigge på kødben/bøsninger/bære/styrekugler så (hvor svært er det at lave for en amatør??)
Hjælper det ikke, må det jo næsten være støddæmperne?

VIP Medlem
VIP Medlem

kutzon skrev:
Brian, HN,

tak for svar. Den har ikke været skadet, men den fik skiftet et hjulleje samt begge skiver foran sidst på sommeren sidste år, og rysteriet begyndte vel efter dette - det hele blev dog lavet hos en mekker, så jeg tror ikke det har nogen forbindelse.

Jeg ANER ikke, hvordan mine styrekugler/støddæmpere har det, men de er ikke blevet skiftet i de 4 år jeg har haft den, så det er meget muligt der er noget der... jeg har i en anden tråd nævnt, at jeg synes den er en smule sidevindsfølsom, og fik at vide at det kunne være pga. slidte støddæmpere, så...

HN, interessant med de nævnte bøsninger. Jeg har lagt mærke til nogle "klonk" fra forenden, når jeg kører over selv små ujævnheder, og jeg har faktisk købt nye kødben, som jeg dog ikke har fået skiftet endnu. Men det var præcis den slags, jeg var ude efter at høre, om kunne have forbindelse med rysteriet.

Tror jeg vil starte med at kigge på kødben/bøsninger/bære/styrekugler så (hvor svært er det at lave for en amatør??)
Hjælper det ikke, må det jo næsten være støddæmperne?

Kødben er lige ud af landevejen at skifte, bærerkugler er lidt sværere og kræver måske en "gaffel" når du skal have de gamle af, Styrekugler kræver bilen får en sporring når de er blevet skiftet.

Jeg er ret sikker på du finder årsagen til dine rystelser/klonklyde i forbindelse med udskiftningen af de dele du taler om. Du gør i øvrigt det helt rigtige når du er igang - at du skifter det hele!

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

HN9200 skrev:
... bærekugler er lidt sværere og kræver måske en "gaffel" når du skal have de gamle af, Styrekugler kræver bilen får en sporring når de er blevet skiftet.

Bilen blver klart sporet bagefter, ville være åndsvagt andet... men æhm - hvad er en "gaffel"??

VIP Medlem
VIP Medlem

Geografisk sted: Fyn
sometider er der gode priser på skift+sporing ved dækcenter..

VIP Medlem
VIP Medlem

kutzon skrev:
HN9200 skrev:
... bærekugler er lidt sværere og kræver måske en "gaffel" når du skal have de gamle af, Styrekugler kræver bilen får en sporring når de er blevet skiftet.

Bilen blver klart sporet bagefter, ville være åndsvagt andet... men æhm - hvad er en "gaffel"??

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Aftrakker/Aftrakkergaffel-191240/ :)

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Aha, javel! :roll: Tak!

Og så er det næste dumme spørgsmål jo indlysende... hvis man ikke lige ved, hvad man skal med den satan, er det så ikke smartest at overlade det til en fagmand??! :lol:

Er jeg forresten på rette spor, hvis jeg mener at det er bærekuglen til venstre, og styrekuglen til højre, på vedhæftede billede?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

VIP Medlem
VIP Medlem

kutzon skrev:
Aha, javel! :roll: Tak!

Og så er det næste dumme spørgsmål jo indlysende... hvis man ikke lige ved, hvad man skal med den satan, er det så ikke smartest at overlade det til en fagmand??! :lol:

Er jeg forresten på rette spor, hvis jeg mener at det er bærekuglen til venstre, og styrekuglen til højre, på vedhæftede billede?

Du har helt ret min kære ven :-)))

Også i at du skal have lidt hjælp hvis du ikke ved hvor gaflen skal bruges - imellem kuglen og hvor denne er skruet fast på fjedrebenet kan jeg så afsløre. Men få nu én til at give dig en hånd - så går alt så meget lettere.

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time