Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er fre 24. nov 2017 06:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Gæst
Hej

Har en fin gammel Mondeo 1,8 Expressive fra 97 med 224.000 km på tælleren, som vi faktisk er rigtig glade for.
Vi kører oftest kortere ture mellem 5 og 20 km i den.
Vi har næsten aldrig haft problemer med at bilen har været svær at starte og den kører rigtig godt. Motoren kommer hurtig op på arbejdstemperatur.
Desværre har jeg senest målt den til at bruge omkring 0,5 l ved 1000 km kørsel.

Jeg har lige skiftet olien (Shell Ultra 5/40).

Min mekker mener jeg bare skal hælde 10/40 på, ham fra synshallen bemærkede olierester på udstødningens udmunding og anbefalede noget Castrol SLX til 700,- for 4L. WOW :o

Er det overhovedet et spørgsmål om "forkert" olie?
Mondeo er jo angivet til flere steder at kunne have problemer med 10/40, så jeg har ganske simpelt ikke turdet at prøve, specielt ikke så tæt på vinter som nu.

Mvh Henrik

Gæst
Den skulle gerne køre på 5W-30. Men hvis den er begyndt at bruge olie er 10-40 vel en mulighed. Min brugte også vand, så den har fået ny toppakning, ikke billigt selvom jeg sælger reservedele på et værksted :lol:

Gæst
Jeg ville bruge 5W-40 i stedet for 5W-30.. Men hvis du har et olielæg er det klart den vil bruge lidt hist og her - så det er du jo nødt til at få kigget på inden du kaster dig ud i alt muligt!

Men som tommelfingerregl, så siger man at en bil må bruge op til 1 l olie pr. 1000 km - sådan ca..

Men hvis du fortsat har olieforbrug og der ikke er noget spild, så kunne det tænkes at den forbrænder olien.. Er udstødningsrøgen blå-lig? Hvis den er, kunne det måske være, at ventilstammepakningerne - også kaldet "olietyve" - er slidte.. Det er et generelt problem på mange biler - skiftede dem på min fars Audi, og nu er det intet at komme efter..

Håber det kan hjælpe, hvis du endnu ikke har fået løst dit problem.. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time