Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er tors 23. nov 2017 02:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: fre 17. feb 2012 19:35 
Offline
Junior Medlem
Junior Medlem

Tilmeldt: fre 17. feb 2012 18:40
Indlæg: 2
Hej
Jeg skal til at skifte tandrem på min Mondeo 1,8 16v fra 97 (Motorkode RKB)
og så vil jeg høre om der er nogle der ved hvor på nettet jeg kan finde en side hvor jeg kan se dataerne på denne moto, som hvor mærkerne er henne og hvor mange Nm tingene skal spændes med osv.

Mvh. Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 18. feb 2012 16:55 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: søn 14. jun 2009 06:12
Indlæg: 119
Geografisk sted: Nordsjælland
Hejsa.
Kan ikke lige få billeder med over , Håber du kan bruge dette .

Specialværktøj(er)


Universal flangeholdenøgle

15-030A



Indstillingsværktøj, knastaksel - ØD

21-162B



Tang, tændrørshætte

21-226




Indstillingstap, krumtakakslens øverste dødpunkt

303-574 (21-163)



Materialer
BetegnelseSpecifikation
ledningsstroppen
Silikonefedt til tændrørshættepakningA960-M1C171-AA
Afmontering

Alle biler
1. Generelle anvisninger.

Motorophængenes og momentbegrænsernes placering er set fra gearkassen mod motoren.
En anmærkning angiver et punkt, der som følge af særlige udstyrsvarianter ikke gælder for alle biler.

2. Indledende arbejder.

Få radiokoden oplyst.
Notér de forvalgte stationer ned.
Løsn hjulmøtrikkerne til højre forhjul.
Afmonter ledningsstropperne om nødvendigt, og udskift dem i forbindelse med monteringen.

3. PAS PÅ: Afbryd batteriets stelforbindelse.

Løft og understøt bilen.
For yderligere information se: Løft (100-02 Løft, Beskrivelse og funktion).


4. Afmonter højre forhjul.






5. Afmonter det nederste motorskjold (ni bolte).






6. Afmonter den højre nederste inderskærm.






7. Løsn drivremmen, og tag den af.


Modeller med manuel gearkasse





8. Løsn midterbolten på den højre motormomentbegrænser.


Modeller med automatisk transmission





9. Løsn midterbolten på den højre motormomentbegrænser.








10. Løsn midterbolten på den venstre motormomentbegrænser.






11. BEMÆRK: Blokér krumtapakslen. Blokér svinghjulets startkrans med en skruetrækker (boring i gearkassehus).

Løsn bolten til krumtapakslens vibrationsdæmper.






12. Drej krumtapakslen til den første cylinders øverste dødpunktsstilling.






13. Afmonter vandpumpens remhjul.






14. PAS PÅ: Afmontér tandremsdækslet, så tandremmen ikke bliver beskadiget.

Afmontér det nederste tandremsdæksel.

15. Sænk bilen ned igen.






16. Afmontér indsugningsrøret.

1. Afbryd stikket fra luftmassemåleren (MAF).

2. Afbryd det elektriske stik til temperaturføleren til indsugningsluft (IAT).

3. Skru en bolt og to møtrikker af.

4. Frigør fjederklemmerne.

1. Afmonter ventildækslets ventilationsslange.





17. Afmonter kølevæskeekspansionsbeholderen, og læg den til side.

18. PAS PÅ: Monter en træklods mellem bundkarret og værkstedsdonkraften.

Løft motoren ved hjælp af en værkstedsdonkraft, så det forreste motorophæng aflastes.






19. BEMÆRK: Markér det forreste motorophængsbeslags placering. Markeringspunkter: Forreste motorophængsbeslag og servopumpebeslag.

Afmonter det forreste motorophængsbeslag.

Hægt stikket til den opvarmede lambdasonde (HO2S) af, og afbryd det.






20. Afmonter det midterste og øverste tandremsdæksel.

1. Mellemhjul til drivrem

2. Øverste tandremsdæksel

3. Midterste tandremsdæksel






21. Pas på:

Der må ikke trækkes i kablet ved afmontering af tændrørshætterne. Eller Træk om nødvendigt tændkablet af tændspolen, så det undgås, at kablet bliver bøjet. Drej tændrørshætterne en smule, før de trækkes af, for at løsne pakningen.

Træk tændrørshætten af i en lige akse i forhold til tændrøret (anvend specialværktøj 21-226 til tændrørshætter, der er bøjet i vinkel).

Det er nødvendigt at afmontere tændrørene i forbindelse med justering af ventilindstillingerne.

Afmonter tændrørene og ventildækslet.

Træk tændrørshætterne af.
1. Skru ti bolte ud.

2. Skru tændrørene ud.

Kassér pakningen til ventildækslet.






22. Stil motoren på 1. cylinders tændingstidspunkt, og isæt specialværktøjet i knastakslen.






23. Afmonter tandremmen.

1. Løsn bolten til strammerullen.

2. Drej strammerullen med en umbrakonøgle med uret for at løsne drivremmen.

Tag tandremmen af.


Montering

Alle biler





1. PAS PÅ: Monter monteringsbolte og strammefjeder, hvis komponenterne ikke er monteret.

Spænd strammerullen mod fjedertrykket.

1. Monter strammefjedernes monteringsbolte (hvis de ikke er monteret).

2. Isæt remstrammerens strammefjeder (hvis den ikke er monteret).

3. Spænd strammerullen mod fjedertrykket og fastspænd, idet den drejes med uret med en unbrakonøgle.






2. PAS PÅ: Tilspænd ikke boltene på knastakslens tandremshjul mod specialværktøj 21-162B. Hold kontra med specialværktøj 15-030A.

• BEMÆRK: Knastakslens tandremshjul skal kunne dreje frit på knastakslen.

Løsn knastakselremhjulene.






3. Skru blændproppen ud, og skru specialværktøjet helt i.





4. Pas på:

Anvend en ny tandrem.

Tandremmen må ikke knækkes (den må ikke bøjes mere end til en bøjningsdiameter på 35 mm).

• BEMÆRK: Drej knastakslens tandremshjul således, at tandremmen griber korrekt ind i alle tandremshjul.

• BEMÆRK: Tandremmens trækside (mellem krumtapakslens tandremshjul og knastakslens tandremshjul) skal være stram.

Kontrollér, om krumtapakslen ligger an mod specialværktøj 303-574.

Monter en ny tandrem.

1. Sæt tandremmen på med udgangspunkt ved krumtapakslens tandremshjul, og gå frem imod uret.

2. Løsn bolten til strammerullen. Tandremmen spændes af fjederen.






5. PAS PÅ: Tilspænd ikke boltene på knastakslens tandremshjul mod specialværktøj 21-162B. Hold kontra med specialværktøj 15-030A.

• BEMÆRK: Krumtapakslen skal forblive i øverste dødpunktsstilling.

Tilspænd boltene til knastakslens tandremshjul.

Skru specialværktøj 303-574 ud.
Afmonter specialværktøj 21-162B.
Drej krumtapakslen to omgange med uret til den står i øverste dødpunkt.






6. Fastspænd tandremsstrammeren.

Fastspænd tandremsstrammerens strammerulle.






7. BEMÆRK: Hvis placeringen kun er en smule forkert: Juster knastakslen med specialværktøj 15-030A, så specialværktøj 21-162B kan isættes til kontrollen. Krumtapakslen skal forblive i øverste dødpunktsstilling.

Kontrollér knastakslernes justering.

Skru specialværktøj 303-574 i, og kontrollér, at krumtapakslen ligger an mod specialværktøjet.
Indsæt specialværktøj 21-162B i knastakslerne.
Afmontér specialværktøjerne.






8. PAS PÅ: Tilspænd ikke boltene på knastakslens tandremshjul mod specialværktøj 21-162B. Hold kontra med specialværktøj 15-030A.

• BEMÆRK: Krumtapakslen skal forblive i øverste dødpunktsstilling.

Korriger knastakseljusteringen (hvis specialværktøj 21-162B ikke kan isættes).

Løsn tandremshjulet på den pågældende knastaksel.
Drej knastakslen med en gaffelnøgle, indtil specialværktøj 21-162B kan monteres.
Spænd bolten til knastakslens tandremshjul.
Fjern specialværktøjet.
Drej på ny motoren to omgange med uret til øverste dødpunkt, og kontrollér knastakslens justéring.






9. Pas på:

Anvend en stump genstand (f.eks. en ledningsstrop af plast) til påføring af silikonefedt, så pakningen til tændrørshætten ikke beskadiges.

Skub tændrørshætten på i en lige akse i forhold til tændrøret.

• BEMÆRK: Smør tændrørshætten indvendigt med silikonefedt til en dybde af 5-10 mm.

• BEMÆRK: Anvend en ny pakning på ventildækslet.

Monter tændrørene og ventildækslet.

1. Skru tændrørene i, og fastspænd dem.

2. Skru ti bolte i.

Tilslut tændrørshætterne.






10. BEMÆRK: Sørg for, at det midterste tandremsdæksel er korrekt lejret i det nederste.

Monter det midterste og øverste tandremsdæksel.

1. Midterste tandremsdæksel

2. Øverste tandremsdæksel

3. Monter drivremmens mellemhjul.






11. BEMÆRK: Markeringerne skal stemme overens. Centrerdorn i forreste motorophængsbeslag.

• BEMÆRK: Anvend nye, selvlåsende møtrikker.

Monter motorens forreste ophængsbeslag.

1. Fastspænd de fire møtrikker på motoren.

2. Fastspænd bolten på motorophænget.

Sæt stikket til den opvarmede lambdasonde (HO2S) på, og tilslut det.

12. Fjern rulledonkraften.





13. Monter kølevæskeekspansionsbeholderen.






14. Montér indsugningsrøret.

1. Monter fjederklemmerne.

2. Skru en bolt i, og skru to møtrikker på.

3. Tilslut stikket fra IAT-føleren til indsugningsrøret.

4. Tilslut MAF-stikket.

1. Monter ventildækslets ventilationsslange.

15. Løft og understøt bilen.
For yderligere information se: Løft (100-02 Løft, Beskrivelse og funktion).



Modeller med automatisk transmission





16. BEMÆRK: Boringen til motormomentbegrænseren skal flugte med boringen til beslaget. Centrer i overensstemmelse med arbejdspunktet om nødvendigt.

Fastspænd midterbolten på den højre motormomentbegrænser.


Modeller med manuel gearkasse





17. BEMÆRK: Boringen til motormomentbegrænseren skal flugte med boringen til beslaget. Centrer i overensstemmelse med arbejdspunktet om nødvendigt.

Fastspænd midterbolten på den højre motormomentbegrænser.








18. BEMÆRK: Boringen til motormomentbegrænseren skal flugte med boringen til beslaget. Centrer i overensstemmelse med arbejdspunktet om nødvendigt.

Tilspænd midterbolten på venstre motormomentbegrænser.


Modeller med automatisk transmission





19. Centrer højre motormomentbegrænser.

1. Afmonter vibrationsdæmperen.

2. Afmonter vibrationsdæmperens beslag.


Modeller med automatisk transmission





20. Centrer højre motormomentbegrænser (forts.).

1. Løsn boltene til motormomentbegrænserens beslag, centrer motormomentbegrænseren, og fastspænd boltene til motormomentbegrænserens beslag igen.

2. Tilspænd midterbolten på motormomentbegrænseren.


Modeller med automatisk transmission





21. Centrer højre motormomentbegrænser (forts.).

1. Monter vibrationsdæmperens beslag.

2. Monter vibrationsdæmperen.


Modeller med manuel gearkasse





22. Centrer højre motormomentbegrænser.

1. Løsn boltene til motormomentbegrænserens beslag, centrer motormomentbegrænseren, og fastspænd boltene til motormomentbegrænserens beslag igen.

2. Tilspænd midterbolten på motormomentbegrænseren.








23. Centrer venstre motormomentbegrænser.

1. Løsn møtrikkerne til motormomentbegrænserens beslag, centrer motormomentbegrænseren, og fastspænd møtrikkerne til motormomentbegrænserens beslag igen.

1. Tilspænd midterbolten på motormomentbegrænseren.






24. BEMÆRK: Kontrollér, at det nederste dæksel er monteret korrekt i det midterste dæksel.

Monter den nederste tandremsdækplade.






25. Monter vandpumpens remhjul.






26. BEMÆRK: Blokér krumtapakslen. Blokér svinghjulets startkrans med en skruetrækker (boring i gearkassehus).

Monter vibrationsdæmperen til krumtapakslen.






27. BEMÆRK: Kontrollér, at monteringen er korrekt.

Monter drivremmen, og stram den.

Illustrationen viser forløbet af drivremmen med og uden kompressor til klimaanlægget.






28. Monter den nederste højre inderskærm.






29. Monter det nederste motorskjold (ni bolte).

30. Monter højre forhjul.

31. Sænk bilen ned igen.






32. Afsluttende arbejde.

Fastspænd hjulmøtrikkerne til højre forhjul.
Tilslut batteriets stelforbindelse.
Kontrollér væskestandene, og korrigér efter behov.
Kontrollér, at vakuumslanger og slanger forløber korrekt, og fastgør dem med kabelbindere.
Indtast radiokoden.
Stil uret.
Indtast de forvalgte radiostationer.
Foretag en prøvekørsel for at få kørselsdata til PCM-modulet.
Kontrollér væskestandene på ny, og korrigér evt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 18. feb 2012 21:16 
Offline
Junior Medlem
Junior Medlem

Tilmeldt: fre 17. feb 2012 18:40
Indlæg: 2
Alle tiders mange tak for hjælpen

Mvh Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 21. feb 2012 08:09 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2316
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
det er ikke så svært på den model..

Husk at "værktøjet" til at låse knastakslerne er et stykke fladjern på 5mm.. jeg køber normalt bare et par sømbeslag der lige passer i tykkelsen og bruger dem..

Det mest irriterende ved den bil er at få bolten til krumtapshjulet af! Hvis ikke du har luft, kan det ende med at du skal bruge en 18-nøgle til at låse bolten fast med samtidigt med at du drejer nøglen og dermed bruger starteren til at løsne den..

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 28. jan 2013 17:59 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: lør 26. jan 2013 20:26
Indlæg: 17
kan du skifte tandrem på en mondeo 1,8 16v årg 98 og evt en pris for i løbet at året skal jeg ha min skiftet nemlig


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 28. jan 2013 19:22 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2316
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
hvilken motorkode? - send lige din nummerplade..

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: søn 24. feb 2013 21:30 
Offline
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Tilmeldt: lør 26. jan 2013 20:26
Indlæg: 17
yn31121


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team