Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er lør 18. nov 2017 07:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Bronze Medlem
Bronze Medlem

Hejsa
I oktober '10 fik jeg gode inputs i forbindelse med luft i systemet, men kort tid efter at jeg fik liv i den begyndte den at have pludselige "host" under kørsel. Oftest efter accelleration skete der det at når jeg havde nået en fast hastighed, så gik motoren op og ned i omdrejninger, sådan i små "ryk". Når det skete, og jeg prøvede at udløse koblingen gik motoren ved 2-2500 omdrejninger, og gik kun ganske langsomt tilbage til de ca. 750 som den har ved tomgang. Et par gange i løbet af ca. 1½ måned døde motoren ganske enkelt, men ved at håndpumpe kunne jeg igen starte og køre videre.
I sidste uge kørte jeg fra arbejde ca. 20 km til fysioterapeut, men da jeg ville starte bilen var der ingen reaktion overhovedet, bortset fra klikket fra relæet. Fik strøm af Dansk Autohjælp - bilen startede straks og jeg kørte hjemefter (igen ca. 20 km) og 300 meter fra carporten døde motoren igen. Fik strøm af en nabo og parkerede i carporten. Manden fra Dansk Autohjælp målte på batteriet da bilen var kommet igang og mente at den ladede lige i underkanten (14,3 V). Talte med svigersønnen (som er nyuddannet mek.) som mente at hvis den lader 14,3 V så skulle det være OK, og at det måske var tid at skifte batteriet. Som sagt så gjort dagen efter, men fandme om ikke det gentog sig blot 2 dage efter! Motoren døde umotiveret!
Dansk Autohjælp kunne ikke få liv i den, og den blev slæbt til svigersønnens arbejde, og siden har den ikke villet starte. Der er sat nye kul i generatoren. Vi (han) har målt kompressionen, og den er helt fin.
Vi har prøvet at sprøjte startspray ind uden resultat. Utallige forsøg med at han håndpumpede diesel mens jeg tørnede starteren endte til sidst med at brændstofforvarmeren så småt begyndte at "ryge", hvorefter vi opgav ævred.
I dag har han så prøvet at checke brændstoftilførselen, og han synes ikke der kommer så meget som der burde, og at det måske kan være årsagen til at motoren ikke slår i gang. Fik skiftet pumpen hos Bosch i Århus da motoren havde gået ca. 200.000 - (alt for tidligt efter Bosch's mening) nu har den kørt 385.000, så jeg har svært ved at tro at pumpen kan være årsagen..?
Er helt på Herrens Mark.. Kan nogen genkende "symptomerne" og komme med gode indfald??? Håber på hurtig hjælp da jeg har langt på arbejde og ikke råd til en dyr fejlsøgning hos et FORD værksted..
På forhånd tak...

Sidst rettet af jobato fre 4. mar 2011 18:23, rettet i alt 1 gang.

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
få lige nogen til at udlæse fejlkoder på den bil, inden du poster penge i den.. det kan være en føler der er defekt

Bronze Medlem
Bronze Medlem

Hej Noisy C. - og tak for indlæg.
Den nævnte svigersøn har adgang til tester, men det kræver at Mondeo'en har OBD. Jeg har søgt på nettet, og kan se at der nogle steder tales om OBD og andre steder OBD-II??
Kan du hjælpe med at oplyse lidt om hvad min model (TD fra april 1997) understøtter i den forbindelse? Og i givet fald: Ved du så også hvor stikket befinder sig i bilen??
På forhånd tak, endnu en gang....
mvh
Jobato

Platinum Medlem
Platinum Medlem

Geografisk sted: Grevinge
Mrk I har OBD stik
Mrk II har OBD II stik
OBD stik sider under en plast/gummi dæksel på plastindækning under rat

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

ja, det sidder helt nede i bunden at instrumentbrættet bag nævnte dæksel..

Bronze Medlem
Bronze Medlem

Hejsa.
Ja, så har svigersønnen kørt diagnose-test via OBD-stikket, og jeg ville jo ønske at der var blevet udlæst en fejlkode eller 2, men det blev der altså ikke.
Testeren der blev brugt er af mærket Würth og hedder WOW-tester, hvis det kan bruges til noget.
Som nævnt i mit første indlæg så mener svigersønnen at der kommer lige i underkanten af brændstof. Han er Mercedes-mekaniker og kender ikke Mondeo'en specielt godt. Kan nogen af Jer give oplysninger om hvordan man kan måle brændstoftrykket fra pumpen frem til dyserne??
Og hvis nogen af Jer har gode ideer til hvad der kan være galt - set i lyset af de symptomer jeg allerede har beskrevet, så er de MEGET velkomne.
På forhånd tak...
Hilsen
Jobato

Bronze Medlem
Bronze Medlem

Hej igen.
Er der slet ingen som kan oplyse hvordan man kan måle brændstoftrykket fra pumpen til dyserne?? Det ville være en stor hjælp, hvis nogen kunne......
På forhånd tak.
Jobato

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

jeg tror at det kræver specielt udstyr - jeg ville prøve at ringe til et bosch værksted, de har meget styr på det med dieselbiler..

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time