Bremser rusker

Her kan diskuteres teknik, problemer osv. relateret til Ford Mondeo årgang 1996 - 2001 (også kaldet MK2)
Post Reply
Camsti
Guld Medlem
Guld Medlem
Model?:

Bremser rusker

Post by Camsti » Sun 18. Apr 2010 10:48

Jeg har en Mondeo fra 12/93 som jeg generelt er ganske tilfreds med .. Især hvis jeg kunne finde bagskærmskanterne - men de er blevet væk :-(

Problemet er at den rusker meget når jeg bremser. Jeg har skiftet skiver og klodser (originale) og det hjalp en måneds tid - men nu er det lige så slemt igen.
Hvad kan det skyldes?

Jeg kan ikke bruge håndbremsen. Uanset temperatur og alt muligt andet sætter de sig fast og man skal rokke med bilen for at få løsnet den igen.
Nyt kabel ? Og er det i så fald til at skifte uden at skille hele bilen ad?

Hvad koster det mon at få skiftet bagskærmskanter ?

Med venlig hilsen
Jan
noisy_cricket
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2011
Model?: Mk4.5 2.0 TDCi
Fuel: Diesel

Re: Bremser rusker

Post by noisy_cricket » Mon 19. Apr 2010 10:47

mondeoen har MEGET nemt ved at slå skiver skæve. - Lad være med at køre dem varme og lave hårde opbremsninger de første 5-800 km

når du holder op ad afkørslen til motorvejen, skal du ikke holde bremsen nede. - brug håndbremsen hvis du har bremset hårdt op.
Personligt bremser jeg hårdt de første 100 meter op ad afkørslen og triller derefter frem til bilerne foran. Dermed kan skiverne køle lidt af, inden jeg skal holde stille..

håndbremsen er samlet midt under bilen bag varmepladen til kat'en. Det er til at skifte selv, men nemmere med lift! (meget nemmere)

Det kan dog også være at den har sat sig i tromlerne. De skal skilles ad og smøres - jeg køber nye fjedre når det er, for de gamle kan blive "væk" eller være rustet op.

hvis du kan finde en der kan gøre det orange, koster en ny skærmkant i metal omkring 500 kr

Hvis den kun skal kunne køre et års tid eller to endnu, klasker du den bare til med glasfiber - fjern dog rust, inden du gør det..
/cs
Board Administrator
Camsti
Guld Medlem
Guld Medlem
Model?:

Post by Camsti » Tue 20. Apr 2010 07:33

Måske nogle herinde fra kunne hjælpe en Mondeo-ejer ? Orange ?

Nå, men jeg har læst og forsket lidt .. Forbremser på Mondeo Mk1 er noget lort .. Er problemet det samme på Mk3 fra 2002 ? Det er nemlig min næste bil når min gode gamle Mk1 ikke kan mere .. Helst en V6 men hvis benzinpriserne fortsætter deres himmelflugt vil jeg nok også lige undersøge markedet for en TDCI ...

Jeg synes alle skriver at problemes løses omgående ved at skifte til sportsbremser fra fx. Brembo eller ATE ... Nogen der har erfaring med det ? Hvad koster sådan et sæt og skal der også andre bremseklodser til ?

Den skulle jo gerne til Frankrig i juni måned til et større arrangement .. :D
noisy_cricket
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by noisy_cricket » Wed 21. Apr 2010 18:17

hvad skal du have hjælp med? og hvor er du fra?

det er et problem på alle biler hvis man kører den forkert - også på mk3 - har lige selv skiftet pga rystende rat..

hvis du bruger hullede / rillede skiver, kommer de hurtigere af med varmen og det opstår ikke så hurtigt..
/cs
Board Administrator
Camsti
Guld Medlem
Guld Medlem
Model?:

Post by Camsti » Wed 21. Apr 2010 18:23

Hvad koster rillede skiver og hvor kan de købes ?
noisy_cricket
VIP Medlem
VIP Medlem

Post by noisy_cricket » Thu 22. Apr 2010 08:43

hvis du skal købe dem i dk, kan de fås hos FTZ - der er de møgdyre - noget a la 1000 kr pr stk..

ebay har nogle lidt billigere

eller du kan få dem på :

http://ebcbrakes.com/
/cs
Board Administrator
Post Reply