Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er tors 23. nov 2017 08:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Gæst
Skulle skifte bærekugle i venstre side i dag. Den originale er monteret med nitter, så for at lette arbejdet ville jeg pille hele bærearmen af. Lavede denne operation for ca 2 år siden i højre side uden nogen problemer. Men den gik ikke denne gang. For at komme ordentligt til boltene, løsnede jeg forbroen som jeg også gjorde sidst. Boltene i forbroen er skruet op i møtrikker indvendigt i vangen. Selvfølgelig gik begge disse møtrikker løse i vangen. Ringede til værkstedet hos Ford for at høre om de brugte noget special-værktøj til at fiksere disse bolte. Nixen biksen. Møtrikerne er svejst fast inde i vangen, så den eneste mulighed er at skære vangen op og svejse dem fast igen. LORTEDAG !!! Et simpelt bærekugleskift der ikke burde tage mere end max en time, tog mig lidt over 3 timer. Øv øv øv.
Så det gyldne råd må være at man kun skal løsne forbroen hvis det er absolut nødvendigt :cry:

Jimmy_K

Gæst
Hvorfor os løsne hele forbroen for at gøre det? Det gør det da ikke nemmere tværtimod.. Det burde også være muligt at bore nitterne ud til bærekuglen når bærearmen er løsnet yderst.. Der er endda kørnet for i nitterne.. Alternativt piller du hele bære armen ud.. Altså løsner de sidste 2 bolte... Begriber slet ikke folk gider være så nærige for at spare 200 kr og ikke skifter hele bærearmen komplet .. En ny komplet koster 449,- hva koster en bærekugle? 149,-? så skal der bores og bruges tid på det os.. Dine bøsninger ryger alligevel snart når bærekuglen er færdig og så skal du på den igen. Du ku os ha købt en Haynes manual så var du os sluppet.. Den koster max 200,- mener jeg gav 149,- for min.

Synes mest man kan lære af det her at man skal ikke være nærig og springe over hvor gærdet er lavest for at spare en smule :D

Gæst
Bedre sent end aldrig hva ;-)
Forbroen skal sænkes for at man kan trække den ene af boltene til bærearmen ud. Ikke nødvendigt at bore nitter ud. Det er hurtigere at slibe hovedet af, så falder resten ud. Og ja det kan godt gøres mens bærearmen sidder på, det er bare meget nemmere at smide den i skruestikket.
Mondeo er lidt noget fuck at skrue i. Hvis man skal skifte kobling skal forbroen også sænkes, og hele motoren hældes lidt nedenom.

Gæst
håber du har smurt det hele med kobber fedt nu så det ikke gror fast igen

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
du kunne jo gøre som mig - skære bolten igennem og smide den nye i nedefra med locktite - så kontrollerer du den en gang om ugen i en måned.. bingbadabing.. ingen problemer :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time