Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er søn 19. nov 2017 22:18

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
VIP Medlem
VIP Medlem

Hej Alle

Jeg har eftermonteret Adaptiv fartpilot på min 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium (manuelt gear)

Alle disse informationer har jeg fundet ved at læse polske og tjekkiske Ford Mondeo fora, og privat kontakt med en enkelt polsk bruger. Der har været meget hjælpsom.

Forudsætninger:
  • Ledningsnet tilsteder (eller evnerne til at lave det selv. Ikke gennemgået her, men link til tegninger)
  • ELM357 kabel, elmconfig eller forscan
  • Bil med hill assist start (Dette for at ABS pumpen skal kunne bremse den bil)
  • Ny kølergrill med smudsskærm for radar (Jeg har valgt ikke at købe dette, forsøger selv at lave en af plast.)
  • Convers+ eller det store røde display er så vidt jeg ved et krav. Har selv convers+

Jeg har læst at alle MK4 titaniums modellerne har ledningsnettet, men dette kan jeg ikke garanterer.

Hvilke part numre passer MK4:
  • RADAR: 7G9N-9G853-BA eller 7G9N-9G853-BB
  • STYRERMODUL: 6G9N-14B588-BB eller 6G9N-14B588-BC eller 6G9N-14B588-BD eller 6G9N-14B588-BE eller A G9N-14B588-BA.
  • KNAPPER: 6M2T-14K147-EC eller 6M2T-14K147-ED eller 6M2T-14K147-ef eller 6M2T-14K147-EG eller 6M2T-14K147-EH.

Endte med at købe knapperne hos Ford i DK. 1250kr.
Gav 550,- for styrermodulet via ebay.de (fra østrig)
Købte 2 radar moduler, da det første var defekt. Har betalt ca. 1500kr pr styk. Købt via allegro.pl og ebay.co.uk

For at finde ud af om man har de rette kabler, skal man kigge oppe under handskerummet, og lede i venstre side for oven efter et stort aflangt gult stik. Det er til styrermodulet. Se billede. Det er det stik der er pakket ind i skum, og har en orange stiplet cirkel omkring sig.
Vedhæftet fil:
131762012.jpg

Derefter skal du kigge i motorrummet, under dækpladen ved kølerne. På højre side af kølerhjelmslåsen, sidder der et 5 benet stik, der sidder ind i en blændprop. Stikket ser sådan her ud:
Vedhæftet fil:
konektor_kamery.jpg

Hvis du har disse to stik, så er det relativt nemt. Køb dine 3 reservedele og så er det ellers tæt på plug and play.

Husk at købe en radar inkl. beslag (Ellers har jeg et beslag i overskud fra min defekte radar dyrt tilsalg ;) )
Her er radar monteret.
Vedhæftet fil:
DSC_0012.jpg

Hvis du ønsker at skifte kølergrill skal du kigge efter en i samme design som din nuværende (der er vist 5 i alt) og så ellers med blændpladen.
Vedhæftet fil:
predFL.jpg

Selve knapperne er lidt besværlige at monterer. Airbag i rat skal afmonteres, man skal løsne plastkappen om rat stammen med 2 plast tappe. Derefter skal man vippe nogen kraftige clips med en skruetrækker, bagfra. Jeg brugte min telefons selfie kamera til at se hvad jeg lavede. Se youtube video. https://www.youtube.com/watch?v=xljPKwYL7fU

Der er 2 torx 20 skruer bagfra og en under airbaggen, der holder knapperne. En torx 20 bit kan ikke gå i hullet, det skal være en torx 20 skruetrækker!

Knapperne ser sådan her ud, når de er skiftet.
Vedhæftet fil:
mondeo-mk4-acc-knoepfe-3813844364969372273.jpg

Så skal der til sidst ændres 3 ting i opsætningen på din bil, med ELMconfig eller ForSCAN.

Ændringer:
Central config side 2:
With Cruise Control ændres til:
With Adaptive Cruise Control
Vedhæftet fil:
ELM_str2.jpg

Central config side 4:
Forward Collission Warning ændres til:
With Forward Collission warning
Liger over denne skal der stå:
Collission Mitigation By Braking
Vedhæftet fil:
ELM_str4.jpg

Hvis man har en MK 4,5
Så skal man også sætte en option
With adjustable speed limiter på side 5.

Når man gjort dette er det bare at uploade til bilen, både til BCM(Body control module) og til IPC (instrument panel cluster). Slette alle DTC (fejlkoder)

Første gang man starter melder den fejl, og derefter ACC aligning. Jeg skulle kører ca 5 km bag efter en bil, så var min klar. Kørte 12 km i alt.

Mvh Tommy Fer

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Sølv Medlem
Sølv Medlem

Geografisk sted: København
Jeg tager hatten af for de modifikationer du kaster dig ud i, det er sku sejt! :shock: :)

Kunne du evt. lave en dummy-guide til hvordan man bruger ELMconfig eller ForSCAN og hvad man kan med det? Det virker som om du har ret godt styr på det.

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ishøj
OG - vi venter stadig på svar... ;-(

Truckeren "Spooky.M@".
Ford Mondeo 2,0 16V 145 Trend Stc. 04.2003 (State Blue Metalik)
m/ både JydeKrog, Angel Eyes & Hvide "Brian" Terninger

VIP Medlem
VIP Medlem

Ja jeg undskylder da meget at jeg ikke lige sætter mig ned og googler internettet tyndt, og derefter forfatter en guide...

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time