Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er fre 24. nov 2017 13:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs 16. aug 2011 20:13 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2316
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
Jeg har en kammerat der netop har købt en mondeo mk3.
Da der ikke stod noget i servicebogen mht manifold, besluttede jeg mig for at skille den ad og kontrollere flapperne, for en sikkerheds skyld...
Jeg vil hellere bruge en time på at skille manifolden ad, end en dag på at skifte motoren! :-)

Jeg beklager kvaliteten på billederne, men det er taget med et gammelt ixuskamera der gerne må blive beskidt.. det har efterhånden fået nogle slag..

Start med at åbne klappen på bilen.
Løft den gerne op på bukke så du kan komme til at løsne boltene på undersiden. Man behøver ikke, men det gør det nemmere

Billede

Pil slangen til indsugningen af gasspjældet og ryk den til side.
Jeg har valgt helt at fjerne luftfilterkassen - den kan bare hives op

Fjern også gaskablet. Træk ringen af "knolden" og drej plastictingen hvor den går i beslaget 90 grader. så kan du trække kablet ud..
Billede

Fjern alle stik og kabler der krydser manifolden - så bliver den nemmere at fjerne

Billede

Fjern oliepinden og røret dertil. Det er monteret med en bolt på manifolden, ca midtpå samt en bolt under manifolden.
Træk derefter røret op af bundkarret. Der burde ikke dryppe olie ud! - Det kan sidde godt fast!

mens du er dernede, fjerner du bolten der holder manifolden mod motorblokken.
Den kan ses i midten af dette billede:
Billede

Fjern derefter alle bolte der holder manifolden fast mod topstykket. Der er også en bolt under gasspjældet der skal fjernes. Den overser de fleste!
Manifolden burde slippe topstykket ret nemt.

Når manifolden fjernes fra topstykket, skal du være obs på røret til EGR. Det sidder i gasspjældsiden og stikker ind i manifolden.
man skal lige manipulere med den for at få den fri.
Billede

Inden du trækker manifolden ud, så vær obs på krumtapsudluftningen. Den sidder i bunden af manifolden og går til motorblokken.
Løsn fjederstålet og træk den af.
Billede

Manifolden er nu fri og kan trækkes ud!
Billede

For at skifte flapperne, skal du fjerne den ventil der styrer flapperne. Den sidder fast med 3 skruer:
Billede

Når den er fjernet, kommer akslen til syne.. Brug en spidstang til at trække den ud
Billede

flapperne trækkes ud med fingrene og de nye monteres
Billede

Dernæst genmonteres akslen, manifolden genmonteres (husk slange til krumtapsudluftning), oliepinden og røret monteres, kabler monteres igen. Monter gaskabel og røret til luftindtaget..

Du kan derefter starte bilen op og være glad.. du har sparet 5000 i værkstedsregninger

Pris: ca 400 for 4 nye flapper.. hvis du vil skifte pakninger (ikke nødvendigt som regel) koster det et par hundrede ovei..

Tidsforbrug: ca 1½ time (inkl de 15 minutter det tog at finde en bolt under bilen i perlestenene..

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 19. aug 2011 09:48 
Offline
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Tilmeldt: tirs 17. maj 2011 23:39
Indlæg: 95
Geografisk sted: Holbæk
Det er en fin beskrivelse du har skrevet, men hvad er det der er problemet med de flapper.

Hvorfor kan det koste en ny motor ? og er det alle Mrk. III'ere der har det problem ?

_________________
Mondeo Mrk. I 1,8 1995-2008
Mondeo Mrk. III 2,0 2005-2016
Focus Mrk. III 1,0 2016-


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 19. aug 2011 10:36 
Offline
Platinum Medlem
Platinum Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: ons 13. jul 2011 14:57
Indlæg: 85
Geografisk sted: Herlufmagle
pmp skrev:
Det er en fin beskrivelse du har skrevet, men hvad er det der er problemet med de flapper.

Hvorfor kan det koste en ny motor ? og er det alle Mrk. III'ere der har det problem ?

incl V6 2,5?

_________________
Teddy :)
mrk 3. 2,5 ghia stc 2001


Top
 Profil  
 
Indlæg: fre 19. aug 2011 19:58 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2316
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
i de første modeller af mk3, er de lavet meget skrøbeligt. hvis man ik skifter dem i tide, suges de ind i indsugningen og kan koste en ny motor - i hvert fald en hovedrenovering, hvis det er hvad man er til..

det gælder kun de 4cylindrede benzinmotorer..

ford vil sælge en helt ny manifold i stedet for flapperne..

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 2. okt 2012 19:19 
Offline
Platinum Medlem
Platinum Medlem

Tilmeldt: lør 5. dec 2009 09:12
Indlæg: 76
Geografisk sted: slagelse
Jeg står og skal have manifolden af på min nu men syntes ikke der er forskel i lyden om jeg tager slangen af eller på hvordan tjekker jeg at flapper ikke fejler noget når nu jeg har manifolden af aligevel

Hilsen Bjarne

_________________
mondeo 2,0 benzin 05


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 13. aug 2013 18:23 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: lør 15. okt 2011 11:28
Indlæg: 200
hej ville du andbefale at jeg skifter flapper i min 1,8 fra 2004 der har gået 128000 km mvh thomas


Top
 Profil  
 
Indlæg: tirs 13. aug 2013 18:37 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2316
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
Ja. . Hvis ikke det er blevet gjort så vil jeg anbefale det. Også selvom den ikke har kort så langt er det godt at Gøre for en sikkerheds skyld

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 29. mar 2014 18:44 
Offline
Junior Medlem
Junior Medlem

Tilmeldt: lør 29. mar 2014 14:30
Indlæg: 1
Hej...gælder det alle årgangene fra 2001 til 2007 modellerne på Mondeo så vel 1.8 og 2.0


Sidst rettet af cell67 lør 29. mar 2014 19:24, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: lør 29. mar 2014 19:23 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: man 13. apr 2009 19:36
Indlæg: 2316
Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
Ja

_________________
/cs
Board Administrator


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team