Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er tirs 21. nov 2017 18:16

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: man 5. dec 2016 20:38 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: tirs 11. aug 2015 17:28
Indlæg: 157
Hej Alle

Hermed en guide til eftermontering af OEM fyr i en Mondeo MK4. (OEM - webasto fyr, monteret fra Ford fabrikken i 2.2 TDCi)

Jeg har fundet informationerne til denne montage via tyske og engelske mondeo forum. Jeg fået en masse hjælp via Email med det elektriske af en bruger fra den tyske side. Huxol. Mange tak.

Hvad skal man bruge:

Fyr: Webasto VEVO AG9N18K463AF
Cirkulationspumpe (model ikke vigtig, bare mindste 500 L/h)
Dieselpumpe DP42 (Model skal være denne)
Diverse slanger

Jeg faldt over en tysk ophugger der havde et til salg for 130EUR (JA, det var svine billigt) det var inkl. beslag, udstødning og brændstofpumpe.

Dertil måtte jeg købe en cirkulationspumpe og stik, købt fra Ebay.

Teorien bag det elektriske er ret nem.

Fyret skal kun tilsluttes 3 steder. Plus, Minus og Canbus forbindelsen. Derefter skal jeg programmere bilen med elmconfig, til at vide at der er et fyr og det er et stilstandsfyr. Så kommer der en menu op i convers+ hvor man kan programmere 2 daglige afgangstidspunkter. Fyret kommunikerer så med med klimaanlæg osv. igennem Canbus forbindelsen.

Originalt føres brændstof fra tanken til fyret under bilen. Jeg valgte den nemmeløsning og skar mig ind på tilgangen med et T stykke. Foran på motoren. Det virker fint.

Efter dette indlæg vil jeg vise billeder af den mekaniske installation:


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 5. dec 2016 20:46 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: tirs 11. aug 2015 17:28
Indlæg: 157
Så er vi klar, biltema blev flået :)


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 5. dec 2016 20:48 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: tirs 11. aug 2015 17:28
Indlæg: 157
Fyret skal sidde i bag højre forhjul.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 5. dec 2016 20:49 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: tirs 11. aug 2015 17:28
Indlæg: 157
Igennem dette hul skal slanger og ledninger føres. Husk at beskytte imod kanten. Jeg har brugt kantbånd.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 5. dec 2016 20:51 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: tirs 11. aug 2015 17:28
Indlæg: 157
Så er fyret monteret, det var lidt besværligt at få den makket derop, men det passer perfekt.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 5. dec 2016 20:52 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: tirs 11. aug 2015 17:28
Indlæg: 157
Den nederste bolt der holder udstødningen er ret besværligt. Kan se at webasto har nogen smarte møtrikker der monteres fra forsiden.

Jeg svejste en møtrik på en svejste tråd, og fik den ind og sidde sådan.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 5. dec 2016 20:53 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: tirs 11. aug 2015 17:28
Indlæg: 157
Lidt rodet er det :)


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 5. dec 2016 20:54 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: tirs 11. aug 2015 17:28
Indlæg: 157
Sådan tilsluttede jeg fyret elektrisk


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 5. dec 2016 21:02 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: tirs 11. aug 2015 17:28
Indlæg: 157
Selve programmeringen af af bilen var rigtigt belastende.

Jeg vil anbefale at man bruger pengene og får Ford til at aktiverer fyret med IDS.

MEN.. det lykkedes mig med en kombination af ELMconfig 0.2.10 og Forscan (skal være extended udgaven, det er gratis de første 2 mdr.)

Du skal bruge et modificeret ELM kabel med MS/HS kontakt.

ELM config blev VED med at give mig problemer, den gav kommunikationsfejl konstant.

Forscan snakkede fint med bilen, men den manglede en opsætningsfil til central configuration. Filen hedder 7G9T-14C097-AA.vbf

Denne fil ligger i ELMconfig 0.2.10 i mappen "Data"

Den kopierede jeg derhen hvor Forscan ønskede den og vupti. Jeg kunne fortælle bilen "With fuel fired parkingheater"

Derefter kommer der en menulinje der hedder Parking Heater under setup i Convers+ displayet :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: man 5. dec 2016 21:05 
Offline
VIP Medlem
VIP Medlem

Tilmeldt: tirs 11. aug 2015 17:28
Indlæg: 157
Inden man starter fyret skal man have brændstof op til fyret, jeg valgte den nemme løsning, og med et par prøveledninger satte jeg 12 volt til pumpen. Det er en magnet pumpe, så man skal kun lige slutte og bryde, så slår den et slag. Min brændstofslange var gennemsigtig, så det var nemt at se hvor langt brændstoffet var kommet.

Sådan her ser det ud første gang der kommer liv i fyret :)

Jeg var pænt glad, da jeg har brugt et par uger på det her, da det kniber noget med fritiden ;)

Jeg håber at andre kan bruge denne guide til noget, og smid mig en PB hvis der er noget jeg evt kan hjælpe med :)


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum

Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team