Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er lør 18. nov 2017 14:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
En hurtig guide til hvordan man skifter bremseskiver / klodser foran på MK1 og 2 (de er ens).. Mk3 ligner meget, så denne guide kan bruges til inspiration.

Reservedele købt:

-Nye skiver / klodser / monteringssæt..

Der skal bruges:

-15mm top
-7mm unbracotop / nøgle. (af god kvalitet - jeg har engang flækket en billig een i en mondeo. - Jeg har selv en 7mm top fra FACOM - købes i mekonomen)
-Skruetvinge / caliperværktøj
-Alu / kobberfedt og silikonefedt (behøves ikke, men er rart..)
-bremserens

-Start med at hæve bilen op og sætte den på bukke.

-Tag hjulet af.

-Start med at pille bøjlen af caliperen - her er den knækket, da den var rustet fast..
Billede

-Pil propperne af gummitingesten der dækekr glideboltene
Billede

-brug din 7mm unbracotop til at fjerne glideboltene (2 stk) der holder caliperen på bremseåget
Billede

-fjern caliperen og hæng den op i fjederen
Billede

-Brug en boremaskine med et 3mm bor til at bore hullerne til monteringsbøjlen op. De ruster ofte fast, så det er svært at montere / afmontere bøjlen. Ved at bore dem op med et lille bor, letter man arbejdet for sig selv..

-Brug din 15mm top til at fjerne boltene (2 stk) der holder bøjlen fast på klumpen
Billede

-brug en roterende børste til at rengøre bøjlen for snavs - især der hvor klodserne kommer til at glide. Jeg bruger her et gammelt stemmejern til at tage det værste grat..
Billede
Fladerne som klodserne glider på skal smøres godt ind i kobberfedt!!

-brug en skruetvinge eller specialværktøj til at presse stemplet tilbage i caliperen.. Husk at der skal presses midtpå.. Hvis du har efterfyldt bremsevæske i beholderen efter bremserne er blevet slidt, kan du godt regne med at det flyder over :-)
Billede

-Fjern herefter skiven - den kan sidde MEGET godt fast. Jeg skulle bruge en hammer og flere slag på at fjerne den.
Bank lidt på den ene side - drej den - bank igen osv osv indtil den er fri.
Der er hørt om tilfælde hvor den har siddet så godt fast, at man skulle bruge en vinkelsliber til at skære den over med..
Billede

-rens navet med en stålbørste på boremaskine, dremel, sandpapir eller hvad du nu har liggende
Billede

-Jeg plejer at smøre lidt alufedt på navet og gevindene så det er nemt at få dem af næste gang.
Billede

-Rens skiven for fedt med noget bremserens, sprit, rensebenzin eller hvad du har liggende
Billede

-sæt skiven på...
Billede

-monter bøjlen og spænd den godt fast. (lidt alufedt på gevindet er godt) - fedt glidefladerne på klodserne godt ind i kobberfedt og sæt den yderste klods fast i bøjlen. - Jeg har læst et sted at man skal smøre bagsiden af klodsen ind i kobberfedt for at den ikke skal hyle.. jeg ved ikke om det virker, men det skader ikke at prøve..
Billede

-Smør alufedt på gevindet på glideboltene

-smør det glatte område på glideboltene med silikonefedt

-monter caliperen på bøjlen og monter monteringsbøjlerne på caliperen

-pres lidt silikonefedt i hullerne som monteringsbøjlerne sidder i - det gør det nemmere at få den ud næste gang.

-du er nu færdig med den ene side - nu gør du det samme på den anden side..
Billede

Ting der kan gå galt:

Din unbracotop kan knække, hvis den er for dårlig.
-Så købes en ny af bedre kvalitet!

Boltene sidder fast
-brug luftværktøj hvis du har adgang til det
-brug en gasbrænder til at varme bolten op med
-giv bolten et dask med en mukkert

Du kan ikke presse stemplet tilbage.
-Du presser ikke midtpå stemplet. Pres midt på stemplet eller brug noget imellem stempel og værktøj til at presse.
-Der kan være lidt grat på stemplet. rens det og prøv igen..
-Stemplet kan være defekt. Det kræver en renovering af caliperen. Renoveringssæt koster ca 50-60 kr. Der skal bruges fedt spec. beregnet på bremsecalipre (dot4/5 fedt)

Du kan ikke få monteringsbøjlen ud ( eller den knækker i caliperen)
-Den kan bankes ud fra bagsiden, når caliperen er afmonteret - brug en dorn eller lignende til at banke den ud med.

pris: Afhængig af reservedele fra 250 for klodser alene. 200 pr skive.. afhængigt af mærke og hvor du køber det..

tidsforbrug: ca en time til halvanden afh af hvor meget der sidder fast og hvor grundig du vil være med rengøringen..

VIP Medlem
VIP Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sverige, syd for Helsingborg
Det har du ret i at man kan gøre.. Det er bare den måde jeg altid har gjort det på..
Vanens magt du ved. .. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time