Ford-Mondeo.dk

Stedet for Mondeoentusiaster
Dato og tid er man 20. nov 2017 21:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Guld Medlem
Guld Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg har for nyligt solgt min Zenec naviceiver der stod for underholdning og navigation i min 2006'er Mk III. Begge dele klarede den glimrende, men der skulle ligesom ske noget nyt og som erklæret præmienørd havde jeg en idé: Jeg ville have en Nexus 7 i min bil. Det optimale ville naturligvis være at opbygge en custom midterkonsol men jeg er simpelthen for værktøjsblind og utålmodig til at det nogensinde ville blive aktuelt. Derfor bliver den monteret i et Brodit mount øverst på midterkonsollen. Ikke så elegant som en indbygget Zenec, men i en bedre "arbejdshøjde" og stadig markant kønnere end en vinduesmonteret Tomtom. Den ene halvdel af Brodit mount'et ankom i dag og er blevet stripset fast til ventilationsristene men jeg venter på det rigtige beslag:
Billede

Det er hverken elegant eller klippestabilt endnu, men så kan jeg komme igang med at live-teste mine ideer. Det kritiske element bliver softwaren og konfigurationen af denne. Jeg har indkøbt en ekstra Nexus 7 der bliver dedikeret til bilen og den har 3G så jeg altid har netforbindelse i DK. Det lader mig bruge Google Maps som primær navigation, ikke fordi det er det indiskutabelt bedste, men integrationen er fantastisk. Her skal jeg ikke til først at lede efter en adresse og så taste den ind. I stedet kan jeg bare søge på "Føtex", "Randers Regnskov" eller navne på mine kontaktpersoner - der takket være netforbindelsen altid er synkroniseret mellem mine computere, mobil og tablets. Min kalender snakker den også med, så hvis jeg angiver en adresse på min næste aftale kan jeg bare vælge at navigere dertil direkte fra kalenderen. Takket være Google Now fortæller mobil og tablet mig også når det er tid til at køre afsted - og tager naturligvis højde for trafikken på min rute. Til navigation i udlandet eller udenfor mobildækning (som kun er påkrævet mens ruten beregnes) har jeg installeret Route 66 navigation. Det er offline og gratis - og fremragende. Man henter bare de lande man vil have og så er man klar til at køre.

Til at styre musikken har jeg Google Play Music installeret. Glimrende musikafspiller med et overskueligt interface der er nemt at betjene uden at have øjnene for længe væk fra vejen. Tablet'en har selv 32gb plads, men det udvider jeg med et OTG kabel der lader mig tilslutte almindelige USB-enheder som f.eks. denne 64gb usb-key. Så kan AL vores musik være med ombord i 320kbps Mp3. For at holde strøm på enheden mens jeg bruger USB OTG er der et Y-split kabel på vej fra Kina der både giver mig et alm USB hun-stik og strøm til tablet'en. Normalt ville det betyde at tablet'en kun suger 500ma strøm i USB mode, men det er ikke helt nok til at holde liv i skærm, GPS, Bluetooth og wifi hotspot. Derfor har jeg rootet tablet'en og indlæst denne custom rom der lader den suge alt det strøm den vil, op til 1800ma, samtidig med at den bruger et eller flere USB devices.

For at kone-sikre installationen skal tingene bare virke. Hun skal ikke rode med at tænde for alverdens ting, hun skal bare kunne starte bilen og køre. Jeg har derfor installeret Tasker, en app der kan sætte gang i alverdens ting når en eller flere betingelser er opfyldt. Det er nu sat op til at når tablet'en får strøm OG har noget tilsluttet hovedtelefonudgangen (=sat i bilen) så skal den sætte en stribe indstillinger:
- Vågn op (så man ikke skal tænde den manuelt)
- Skærm timeout på 23 timer (Så skærmen ikke slukker mens man navigerer)
- Tænd Bluetooth
- Tænd GPS
- Tænd Wifi Hotspot (man kan jo lige så godt dele netforbindelsen)
- Sæt media volume til 15/15
- Sæt notification volume til 0/15 (Jeg vil ikke høre PING for fuld smadder mens jeg kører)
- Start TabletTalk
- Start Gmapsspeed

Når der så ikke længere er strøm tilsluttet MEN der stadig er noget i hovedtelefonstikket (=monteret i en slukket bil) slukker den for alt det der blev tændt ovenfor og pauser musikken så den ikke bare æder batteri på at spille musik til et par slukkede højttalere. Derudover sættes skærm timeout til 15 sekunder så den ikke lyser op i kabinen og bruger batteri på at friste svage sjæle. TabletTalk som jeg nævnte svarer lidt til remoten på et Parrot kit. Det viser dig på tablet'en hvem der ringer på din telefon og lader dig besvare og afslutte opkald. Du kan også foretage opkald osv. En "rigtig" Parrot (CK3000) bliver også monteret, men knapperne til den ryger i handskerummet. Den skal bare sørge for at cutte lyden fra radioen og sende lyden fra telefonen ud af højttalerne.

Softwaredelen er i grove træk på plads, måske finder jeg en endnu bedre musikafspiller til opgaven. DoubleTwist og PowerAmp er også med i spillet - netradio klarer jeg med TuneIn Radio. Næste del bliver at få monteringen på plads. Kablerne skal gemmes GODT væk, ideelt set skulle de forsvinde ind gennem ventilationsristen, men jeg påtænker at lade dem smutte ind under instrumentbordet i førersiden og så derfra bagom midterkonsollen. Strøm til det hele fik jeg et godt tip til at trække fra cigartænderen, når sikring #68 er flyttet et trin opad er der kun liv i den når der er tænding på bilen, perfekt til mig. Hvis nogen af Jer har gode tips til kablingen og resten af den fysiske installation tager jeg meget gerne imod dem!

Når det hele er afsluttet skulle jeg gerne ende med en 7" tablet der løser alle de samme opgaver som min Zenec klarede før, plus en online del og lidt smartere integration med mobil og kalender. Til gengæld bliver det ikke helt så elegant og opsætningen af det hele kræver at man holder tungen lige i munden. Jeg kunne også have lavet det hele på min mobil, men det hjælper jo ikke konen meget når jeg tager den med mig. Desuden kan jeg tilføje at styring af navi og musik på 7" skærm er svært vanedannende, så nu skulle det prøves :ugeek:

Edit: Når tingene spiller tager jeg backup af hele min opsætning og deler den. Så kan enhver købe og installere stumperne, indlæse backup'en og køre ud mod solnedgangen med en toptunet Android kontrolcentral.

Sidst rettet af Sorensiim tirs 5. mar 2013 10:04, rettet i alt 1 gang.

Sølv Medlem
Sølv Medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Ambitiøst og lækkert setup. Dog som du siger ikke det pæneste, men en "garmin" der vil noget og samtidig rigtig smart :)

God fornøjelse

Guld Medlem
Guld Medlem
Brugeravatar

BoN skrev:
Ambitiøst og lækkert setup. Dog som du siger ikke det pæneste, men en "garmin" der vil noget og samtidig rigtig smart :)

God fornøjelse

Det bliver heldigvis MEGET pænere når det rigtige mount kommer og kablerne forsvinder :)

Tablet'en havde sin første overnatning i bilen da jeg i aftes lavede en "deep sleep" indstilling i Tasker. Hvis der er noget i hovedtelefonstikket, ingen strøm fra laderen OG skærmen har været slukket i 3 timer, så kvæler den alle de apps jeg har kørende, slukker alle radioer (bt, wifi, gps, 3g) og skruer helt ned for cpu'en. Det virkede perfekt, den har stort set ikke brugt batteri i løbet af natten og sprang stadig igang i det sekund jeg drejede nøglen i morges (jep, jeg flyttede sikring #68 i aftes). Den er øjeblikkelig klar til at servere musik, navigation, vejrudsigt og netradio. Det er lidt noget andet end at vente på en Tomtom eller Garmin der først lige skal starte op, indlæse kort, prøve at finde satelitter osv. Nexus 7 er lavet til at mestre de vildeste spil så den har rasende meget regnekraft. Det gør at alt jeg kan finde på at udsætte den for i bilen går lynende hurtigt.

Min "startskærm":
Billede
Øverste række er én lang widget med det aktuelle vejr, tid/dato og en lille vejrudsigt. De to sovende trafiklys er Google Traffic widgets - Giv dem et klik, så tjekker de trafiksituationen til en bestemt destination, f.eks. hjem eller arbejde. Grønt lys betyder alt ok, gult er en forsinkelse og rødt er alvorlige forsinkelser. Meget belejligt når man skal afsted :)
Lige under dem er min Soundhound widget - giv den et klik så identificerer den musikken der kører lige nu. Super fedt når man hører noget godt i radioen og lige skal vide hvilket nummer det er, hvem der har lavet det og hvilket album det var med på. Der er endda links til at finde tekster, youtubevideoer med sangen eller bare købe skidtet direkte. Den nederste linie er styring af musikafspilleren, en widget jeg har lavet med Widgetsoid. Så kan jeg let og hurtigt skifte nummer.

Rækken af ikoner i højre side er ovenfra og ned: Google Navigation, Maps, Music, TuneIn Radio, TabletTalk (telefon & sms) og Route 66 navigation. Den nederste åbner min app drawer med resten af programmerne - Torque er selvfølgelig ombord så jeg kan overvåge motoren, udlæse fejlkoder osv.

Google Music:
Billede
Her i "Artist view"

TuneIn Radio (Car Mode):
Billede

Guld Medlem
Guld Medlem
Brugeravatar

I aftes lykkedes det så at få standard radioen ud. På trods af at vi havde det rigtige værktøj var der én af klemmerne der ikke ville makke ret... Så måtte vi jo tilkalde Smeden. Resultat: Radioen kom ud.
Billede
Så kunne vi montere Parrot kittet (CK3000) og nu har jeg en uhellig treenighed af Mobil -> Parrot -> Tablet. Mobilen er både parret med Parrot kit og Tablet via bluetooth. Mobil <-> Tablet snakker sammen via TabletTalk så jeg i praksis har telefon app'en med opkald og sms på min tablet. Lyden kører via mobilen - der så skyder det videre gennem Parrot'en. Det vigtigste er at jeg med tasker har sat min mobil op til at tænde bluetooth og starte TabletTalk når den kan se det wifi min tablet laver (= Jeg sidder i bilen med tænding på). Jeg skal altså ikke tænke på at slå noget til eller fra på hverken tablet eller mobil, jeg skal bare sætte mig ind og koncentrere mig om at køre bil. Rart :)

Guld Medlem
Guld Medlem
Brugeravatar

Dagens mini-update: Micro-USB Y-split OTG kablet kom i dag, det samme gjorde det vinklede micro-usb stik. Sidstnævnte stak dog for det første længere ud end jeg havde regnet med og så understøtter det ikke OTG. Det gør så at det er 100% useless i mit setup. Løsningen bliver derfor (indtil videre) at sætte y-split kablet direkte i tablet'en og så må stikket rage lidt længere ud. I det mindste virker Y'et perfekt så jeg nu både kan få strøm og tilslutte min USB-key med musik. At det så i løbet af vores nuskaljegfanme-installation af Parrot i aftes er lykkedes at få aux inputtet til at holde op med at virke er så en anden sag, men jeg håber det bare er en løs forbindelse et sted.

Guld Medlem
Guld Medlem
Brugeravatar

Satans forpulede forbandede... Suk, lad os starte med det positive: Skidtet begynder at ligne noget der er lavet med vilje:
BilledeBillede
Kabler til strøm (usb) og lyd er nu sammen trukket ned under rattet, bag om radio og midterkonsol og ind i handskerummet. Resultat: Usandsynlig meget støj fra den 10-kroners kinøjserlader jeg bruger indtil den rigtige gider ankomme fra UK. Men det var så først EFTER jeg havde flået Parrot og Quadlock-> Iso adapter ud. Fordi den adapter jeg havde fået fat i havde da ikke lige forbindelse på aux indgangen... :evil:
BilledeBillede
Der er simpelthen bare hul der hvor org. stikket har aux-indgangen monteret, så nu kan sælger få det kastet lige i fjæset igen og jeg kan prøve at få fat i et nyt. Speaking of få fat i nyt: Fuck minijack. Jeg gider ikke slås med flere kabler end højest nødvendigt, så her til middag har jeg købt en Bluetooth modtager. Så bliver den sat til aux-indgangen og så bliver tablet'en sat til at sende lyden den vej i stedet. Mindre kabling, nul støj fra strømforsyningen. (så længe BT adapteren kører på sit batteri og ikke direkte fra laderen fandt jeg ud af :/)

Sidst rettet af Sorensiim tirs 5. mar 2013 13:55, rettet i alt 1 gang.

Guld Medlem
Guld Medlem
Brugeravatar

Så er der fanme bestilt den rigtige quadlock <-> ISO adapter. De 87 kroner jeg brugte på ebay på den anden adapter har jeg bogført under "lærepenge". Når den rigtige så ankommer i morgen skulle det gerne betyde fungerende AUX input og Parrot handsfree.

Edit: Hvis nogen har et godt bud på hvor jeg let kunne trække strøm til en lille forstærker herude foran i bilen, så kom frisk. Medmindre naturligvis denne tråd bare er min private notesblok... :roll:

VIP Medlem
VIP Medlem

Geografisk sted: Bording
For at undgå støj ville jeg gå helt ud i
Motorrummet og trække et tykt kabel direkte fra batteri til en fordelerblok og så slutte alle gizmos og forstærker til her... Evt også klippe i ledningsnettet til radioen og få den ført til den nye ledning og trække en ny tyk stelledning til radio og dimser så du eliminerer støj fuldstændigt.

Guld Medlem
Guld Medlem
Brugeravatar

Så er Monexus v. 1.0 færdig :mrgreen:

Billede
Startskærmen med ur, vejrudsigt og genveje

Billede
Google Play Music

Billede
Navigation!

Billede
Tablet talk der fungerer som remote til min mobil der er koblet på Parrot kittet.

Billede
TuneIn radio til streaming af f.eks. Ramasjang. Eller en af de 50.000 andre kanaler...

VIP Medlem
VIP Medlem

Geografisk sted: Fyn
ganske smart..
og nydeligt..

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time