Chiptuning af Ford Mondeo 2,0 TDCI fra 2010

Her kan diskuteres alt der er relateret til Tuning, ICE (In Car Entertainment) og styling af Ford Mondeo
Fer
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2008
Model?: Ford Mondeo 2.0 TDCI
Fuel: Diesel

Re: Chiptuning af Ford Mondeo 2,0 TDCI fra 2010

Post by Fer » Thu 9. Mar 2017 19:25

Partikel forureningen bliver ikke højere. Kun NOx, især i tomgang. Men hvor meget af tiden går ens bil i tomgang?

Barbaren
VIP Medlem
VIP Medlem
Model?:

Post by Barbaren » Sat 11. Mar 2017 18:33

Fer wrote:Partikel forureningen bliver ikke højere. Kun NOx, især i tomgang. Men hvor meget af tiden går ens bil i tomgang?
og NOx er ikke partikel forurening, hvad er det så?

Sent from my iPad using Tapatalk
Flaffy
Bronze Medlem
Bronze Medlem
Year: 2007
Model?: mk4 2,5t

Post by Flaffy » Sat 11. Mar 2017 19:01

Barbaren wrote:
Fer wrote:Partikel forureningen bliver ikke højere. Kun NOx, især i tomgang. Men hvor meget af tiden går ens bil i tomgang?

Det er Nitrogen Oxid (NO) og Nitrogen Dioxid(NO2) som under fælles betegnelse går under NOx.
Fer
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2008
Model?: Ford Mondeo 2.0 TDCI

Post by Fer » Mon 13. Mar 2017 05:53

Barbaren wrote:

Sent from my iPad using Tapatalk
Det er en gasart. Partikel forurening er små faste sod partikler.

Sent from my iPhone using Tapatalk
noisy_cricket
VIP Medlem
VIP Medlem
Year: 2011
Model?: Mk4.5 2.0 TDCi

Post by noisy_cricket » Mon 13. Mar 2017 14:26

SørenV wrote:Hej noise_cricket

Tak for dit indspark.

Har været forbi chiptuning.nu for en kort samtale.

Nu hvor vi er enige om at chiptuning af min Mondeo er ulovlig, men ikke kan kontrolleres af myndighederne og synshallen og derved bliver det et moralsk spørgsmål. Hvordan skal jeg så forholde mig til EGR-ventilen! Der er nok ingen tvivl om at motorgangen og chiptuningseffekten bliver bedre ved at sætte den til off i styringen, men partikel udledningen/luftforurening vil blive forøget. Kan min nuværende partikelfilter klare den øget mængde partikler?

Så er lidt i tvivl om jeg skal give den fuld tuningsgas med egr off og komme tæt på de 200 hk/400Nm eller om jeg skal finde en mellemting der passer omkring 163 hk versionen med egr forsat aktiv. Andre der har haft disse overvejelser? Begge ændringer er vel ulovlige!!
hvis jeg lige havde en masse penge liggende til den slags, ville jeg få chiptunet til 160hk, EGR off og DPF off, samt skrælle partikelfilter for indemad...

Det moralske gider jeg slet ikke at høre på - min eneste bekymring er hvorvidt de fanger det til syn med en ny synsprocedure en dag..
/cs
Board Administrator
Post Reply