Hej Forum
Jeg har undersøgt lidt chiptuning i dag på min Ford Mondeo 2,0 TDCI med powershift.
Jeg har snakket med lidt forskellige firma'er med speciale i chiptuning og det forventede sluteffekt hedder ca. 200 hk og 400 Nm, hvilket må siger at være en pæn stigning (+42% hk). Herudover mener de at diesel-økonomien bliver forbedret med 1-2 km/l. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Nogle der har erfaringer med dette?
Nå det så er sagt, så kommer den anden siden af sagen lovgivningen. Som jeg læser bekendtgørelsen (
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=180125), skal der foreligge en gyldig luftforureningtest der dokumentere at bilen ikke forurener mere end standard. Denne luftforureningtest kan så vidt jeg læser mig frem til ikke udføres i DK.
Motor magasinet har også lavet en artikel omhandlende tuning (
http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/den- ... ning-47206)
Med alle de krav der stilles, må mere eller mindre alle biler med chiptuning foretaget herhjemme være ulovlige?? Umiddelbart ser jeg det som umuligt at få en chiptuning godkendt af trafikstyrelsen og synshallen, når der skal foreligge det nedenstående dokumentation på;
1. Bilens tekniske egnethed for den større effekt (gives af bilfabrikanten, hvilket jeg umiddelbart ikke tror de vil tage stilling til)
2. Bilens luftforurening (en test som koster mange tusinde kr., plus den ikke kan foretages herhjemme)
3. Bilens støjniveau
Hvordan er man stillet hos forsikringen, hvis de finde ud af at bilen ikke er "lovlig"!
Vil gerne høre jeres erfaringer på området.